A kooperatív tanulás feltételei

iDevice ikon Tevékenység
A kooperatív tanulás folyamatában együtt tanulva, megbeszélve, saját ismereteinket a többiekével összevetve, a tanár és a többiek által ösztönözve lehet tanulni. A tanárnak a diákot nem tanulóként, hanem együttműködő partnerként kel kezelnie. Bízni kell a diákok „tanári képességeiben", abban hogy egy szolidáris, és nem önző légkörben képesek „egymás tanárai" lenni. A kooperatív tanulás tehát egy kölcsönös magunkra utaltság és cselekvés, sokféle és sokrétű interakciók vonatkozási területe, amely mindig egy célra irányul. Ez a célorientáltság minden közreműködőre, cselekményre és kijelentésre motiválóan és szelektálóan hat. Ennek a cselekvési formának azonban koordináltnak kell lennie. Ez a koordináció az előzékenység legkülönfélébb fokozatait is elérheti, kezdve a csupán érzelmi összehangoltságtól a kötelező szabályokig, törvényekig és normákig. A kooperatív tanulás megszervezéséhez elkerülhetetlenül szükséges megteremteni a külső és belső feltételeket. (G.L. Huber,1987.) A külső feltételeknek a tanulót abban kell segítenie, hogy a kooperatív tanuláshoz szükséges kompetenciákat elsajátítsa. Olyan lehetőségeket kell teremteni, hogy a kooperatív tanulás tanár-tanulói kapcsolatokat, a környezet kialakítását, a csoportok megszervezését, a feladatok tervezését, a pozitív kölcsönösség kialakítását, a kooperatív visszajelzéseket, a folyamatos értékelést, a folyamat szabályozását, az élmények feldolgozását, a tanári és tanulói kompetenciák kialakulását segíteni tudja. A belső feltételek közé tartoznak, és a tanulók csoporton belüli tevékenységéhez, kapcsolódnak: az interakciós folyamatok (személyközi kapcsolatok, személyközi viták; megbeszélések; belső személyes konfliktusok; felfedezési vágy; kíváncsiság; információk belsővé válása; információk továbbadása; a verbális cserefolyamatok; valamint a megvalósulandó kompetenciák, készségek.