A kooperatív tanulás feltételei
Tevékenység
A kooperatív tanulás folyamatában
együtt tanulva, megbeszélve, saját ismereteinket a többiekével összevetve, a
tanár és a többiek által ösztönözve lehet tanulni. A tanárnak a diákot nem
tanulóként, hanem együttműködő partnerként kel kezelnie. Bízni kell a diákok
„tanári képességeiben", abban hogy egy szolidáris, és nem önző légkörben
képesek „egymás tanárai" lenni. A kooperatív tanulás tehát egy kölcsönös
magunkra utaltság és cselekvés, sokféle és sokrétű interakciók vonatkozási
területe, amely mindig egy célra irányul. Ez a célorientáltság minden
közreműködőre, cselekményre és kijelentésre motiválóan és szelektálóan hat.
Ennek a cselekvési formának azonban koordináltnak kell lennie. Ez a koordináció
az előzékenység legkülönfélébb fokozatait is elérheti, kezdve a csupán érzelmi
összehangoltságtól a kötelező szabályokig, törvényekig és normákig. A
kooperatív tanulás megszervezéséhez elkerülhetetlenül szükséges megteremteni a
külső és belső feltételeket. (G.L. Huber,1987.)
A külső feltételeknek a tanulót abban kell segítenie, hogy a kooperatív
tanuláshoz szükséges kompetenciákat elsajátítsa. Olyan lehetőségeket kell
teremteni, hogy a kooperatív tanulás tanár-tanulói kapcsolatokat, a környezet
kialakítását, a csoportok megszervezését, a feladatok tervezését, a pozitív
kölcsönösség kialakítását, a kooperatív visszajelzéseket, a folyamatos
értékelést, a folyamat szabályozását, az élmények feldolgozását, a tanári és
tanulói kompetenciák kialakulását segíteni tudja. A belső feltételek közé
tartoznak, és a tanulók csoporton belüli tevékenységéhez, kapcsolódnak: az
interakciós folyamatok (személyközi kapcsolatok, személyközi viták;
megbeszélések; belső személyes konfliktusok; felfedezési vágy; kíváncsiság;
információk belsővé válása; információk továbbadása; a verbális cserefolyamatok;
valamint a megvalósulandó kompetenciák, készségek.