VI. A csoportok fejlődése (csoportdinamika)
Tevékenység
A dinamika görög eredetű szó, erőt jelent. A csoportdinamika kifejezés a
csoportban ható erőkre utal, és annak kutatásaival foglalkozik, hogy mily módon
változnak az emberek (viselkedésük) a csoport hatására, vagy állnak ellent
azoknak. Az 1900 - as évek elején Triplett (Amerika) kerékpárosokat vizsgált és
megállapította, hogy jobb időt futnak, ha együtt edzenek. Saját magukon is
tapasztalhatták, hogy mennyire befolyásolta eredményüket egy másik ember
jelenléte. Van, akit azonban ez gátol, de van, akinek erőt ad a közös
tevékenység és serkenti a teljesítményt. Triplett ezt „szociális facilitációnak" (növekménynek) nevezte. A
csoportdinamika azon alapul, hogy a társas együttlét olyan érzelmi szociális
feszültségeket indít el, amely segíti a kommunikáció kibontakozását, a
kapcsolatok kiépítését, az egymásra hatást a csoporton belül. Ez a kiépülő
kapcsolat, a „többlethatás", „szociális erő" változást, fejlődést
eredményez az egyének személyiségében, tudásában, amely visszahat a csoport
fejlődésére. „Ezek a változások a
csoporttagok egymás közti kapcsolatainak erőviszonyaiban valósulnak meg.
Eszerint léteznek olyan, az együttességből fakadó sajátos késztetések, amelyek
az emberi együttesből együttműködő csoportot formálnak. Kibontakoznak olyan, a
csoportéletből eredő többlethatások, amelyek kölcsönösen befolyásolják a
résztvevők személyiségét. E csoportfolyamatok szabályszerű menetében
kibontakozó feszültségeket, az erők összecsapását és sajátos megjelenési
formáit nevezzük csoportdinamikának...." (Bagdy,
Telkes, 1988.) A tanár felelőssége a pozitív egymásra hatás elérése. A fejlett
együttműködéssel rendelkező csoportok kialakulása, fejlődése egy csoportfejlődési
folyamat eredménye. A csoportok fejlődésének folyamata és ideje függ
az életkortól, az adott csoport tagjainak képességeitől, személyiségétől. A
kompetenciák változásának megfelelően különböző szakaszokat különböztethetünk
meg. Az első szakaszban még függő viszony van a tanulók és a tanár között,
amelybe a pedagógus a példakép, és a gyerekek még nem merik kinyilvánítani
saját véleményüket. Konfliktus esetén a tanítótól kérnek segítséget. Társaikkal
ismerkednek, figyelik egymást, keresik helyüket a csoportokban, sokat
veszekednek, hangosak és nem figyelnek egymásra, egymás szavába vágnak. A
kényelmes gyerekek gyakran másolják a feladatokat, munkatempójuk lassú és
keveset teljesítenek, egy gyerek irányít, a többi elnézi. Az órát sokszor félbe
kell szakítani, és gyakori értékeléssel kell motiválni. A csoportok összetétele
gyakran változik és a csoportokon belüli kohézió gyenge, mindig ugyanazok a
tanulók akarnak szerepelni. A második szakaszban a csoportok tagjai már jobban
kötődnek egymáshoz és megbeszélik a feladatokat, problémákat. Közlékenyebbek
egymással szemben és a személyközi viszonyokban kiegyensúlyozottabbak.
Kevesebbet veszekednek, türelmesebbek és megértőbbek egymáshoz. A munkában
önállóbbak lesznek, a teljesítmény és munkatempó növekszik. Jobban megbecsülik
és kiegészítik egymás munkáját. A csoport tagjai jobban kiveszik részüket a
közös munkából, és már nehezen viselik egyes tanulók önérvényesülési
törekvéseit. Erősödik a csoporton belüli összetartás. Hosszabb ideig tudnak
egymásra figyelni, és egymást végighallgatni. Bátrabban mondanak véleményt
egymásról, és kritikai érzékük fejlettebb lesz. A harmadik szakaszban a
gyerekek a munkában egyre önállóbbak és függetlenebbek lesznek, csak akkor
kérnek segítséget a pedagógustól, ha egymásnak nem tudnak segíteni. A munka
minősége és a helyes viselkedés jelent értéket. A szabályokhoz ragaszkodnak és
igyekeznek betartani azokat. Minden gyerek aktívan dolgozik, nincs lazsálás és
másolás. A jelentkező problémák megoldásával tudnak együttdolgozni és elosztani
a feladatokat. Hatékonnyá válik a kommunikáció. A bátortalan és gátlásos
gyerekek is egyre többet szerepelne. A negyedik szakaszra a tanár-diák
viszonyban partnerkapcsolat alakul ki. Komolyan veszik a munkát, már hosszabb
időre képesek az önálló munkára és a koncentrált figyelemre. Érthetően
beszélnek, tudnak érvelni és vitatkozni, már a csoportok is segítenek
egymásnak. A feladat válik fontossá számukra és a minőségi teljesítmény. Egyre
kevésbé igénylik a pedagógus segítségét. A csoportfolyamatok reflexiója segíti
a csapattagokat abban, hogy az együttműködésük módját és eredményét értékeljék,
azzal a céllal, hogy állandóan javítsák. A tanórákon a diákoknak szükségük van
időre, hogy rájöjjenek arra, hogy az együttműködés során milyen tevékenységek
voltak segítségükre, és melyek nem. Ezek alapján döntéseket tudnak hozni, hogy
melyik viselkedést kell megtartani, és melyiken kell javítani. Ezek a reflexiós
folyamatok lehetővé teszi számukra, hogy felfogják, elfogadják a
csoportfolyamatot, másrészről visszajelzést kapjanak a munka rájuk eső
részéről. Ugyanakkor megkönnyíti a szociális képességek elsajátítását, és
emlékezteti a diákokat arra, hogy az együttműködési szabályokat folyamatosan
gyakorolni kell.
A változások legfőbb szakaszai és jellemzői (Orbán, 1998, 2009)
A változások legfőbb szakaszai és jellemzői (Orbán, 1998, 2009)