A játék kegyetlensége - A „Schilling-módszer” szerepe a hazai színházi gyakorlatban-

Tóth Viktória
PTE BTK Irodalomtudományi Doktori Iskola
Színháztudomány alprogram

A magyarországi színháztörténetben Schilling Árpád tevékenysége meghatározó: létrehozta az első olyan független, intézmény nélküli színházi csoportosulást, amely szabadon, esztétikai, politikai kötöttségek nélkül volt képes alternatív színházat, professzionális szinten működtetni.

Schilling Árpád a Krétakörrel 1995-ben kezdte meg a munkáját. „A krétakör a múlandóság és az újjászületés metaforája, hiszen ha megrajzolunk egy kört, elkezdünk valamit, annyian, ahányan a rajzolt kör belsejébe férünk. Ha végzünk a dolgunkkal feltöröljük a krétaport és elbúcsúzunk egymástól."1 - vallja.

A fenti idézetnek megfelelően a Krétakör kezdetben sem állandó játszóhellyel, sem társulattal nem rendelkezett. A Krétakör egy újra és újra megalakuló csapat volt.

A munka első perctől kezdve improvizációra épült. Módszerét, hogy együtt alkot a színészeivel, a későbbiek során is megtartja Schilling, mert meglátása szerint csak „ez a rendezői koncepció érvényesülhet a mai színházi gyakorlatban".2 Az improvizáció nem más, mint jelen idejű színpadi írás, a konstrukció és dekonstrukció folyamatos változásával, amely a néző jelenlétében (akár közreműködésével) jelenik meg. Célja: kizökkenteni az időt, és láthatóvá tenni az embert.

Schilling módszertana, amellyel a Krétakör munkáját szervezi, erős hasonlóságokat mutat a 20. század második felének színházi kezdeményezéseivel, ahol a performativitás esztétikájából fakadón a rendezői színházak másfajta aspektusból közelítettek a befogadás kérdéséhez. Az elidegenítő effektust teremtő színházművészet új technikája mellett a Kegyetlenség Színháza - pontosabban Artaud munkássága -, Grotowski Szegény Színháza továbbá Peter Brook Üres tér elképzelése jelentette az áttörést egy új, a nézői magatartás megváltoztatására törekvő kísérleti színházban.

Grotowski a Színház és rituálé című könyvében ezt úgy fogalmazza meg, hogy „az alkotói folyamat két egymást kiegészítő aspektus"3egységén alapul. „A színész személyes tapasztalatainak kell biztosítani az alkotás spontán, szerepének és az adott struktúrának pedig a fegyelmezett voltát."4

Ennek a folyamatnak a végén egy olyan színházi cselekvéssor jön létre, ahol a színészi test lemeztelenedik, és a színpadi álarc mögé pillanthat a néző. A színház, mint intézmény, a hagyomány őrzésére és a kortárs kultúra fenntartására szorítkozik, emellett ez az a terület, ahol a rendező úgy élheti ki alkotói energiáit, hogy közben folyamatosan reflektál a környezetére, és a közönségre. Abból indul ki, hogy a néző gyerekként figyel és együtt él a játékkal. „A játék nemes és húsba vágó, de nem állítja, hogy maga az élet".5

Tréningjei során, amelyek a próbafolyamatok részét képezik, nemcsak az improvizációs gyakorlatokra helyezi a hangsúlyt, hanem olyan képeket próbál adni a színészeinek, amelyek tudatosan kreált hangokból, jelekből, gesztusokból állnak - hasonlóan Grotowski szegény színházához -, és elég erősek ahhoz, hogy archetípusokként funkcionáljanak.„használni a testet (nem táncolni) és a lelket (nem tapsra sírni)."6 Például a színészeknek tudniuk kell

Csoportokban dolgoztatja színészeit.A csoportokon belül a feladat végrehajtása során elképzelhető összetűzés, minthogy egyes résztvevők nem értik meg elsőre a függetlenítés intellektuális aspektusát. Tudatosítani kell mindannyiukban hogy nem a szokásos »bántsuk egymást, hogy valami történjen közöttük«" - gyakorlatról van szó. Ez nem terápia, ez szakmai gyakorlat."7

Artaud Kegyetlen Színházában a néző a cselekmény kellős közepében foglal helyet, mégsem jut neki az a szerep, ami Schilling cselekvő színházára jellemző. A néző nála éppúgy gondolkodó ember, akárcsak a színész. A kettőjük között kialakuló szellemi interakció létrejötte mind a színész, mind a néző felelőssége. Schilling úgy gondolja, hogy a színész olyan gyerek, aki felfogja ugyan, hogy mit csinál, de nem menekül annak felelőssége alól, hanem szabadon veti bele magát az ismeretlenbe. A színészet nemes téboly. „Lovagi őrület".8 A színész hozzáállása a színházhoz a következő: „az idő rabszolgája, nem egy én, darabja a soknak, az öntudatlan gondolkodó eszköze". 9

A színészeknek meg kell tanulniuk, hogyan találjanak rá értelem és érzelem egyensúlyára az alkotás folyamatában. Meg kell tanulniuk Közösségben létezni, és az egyéni érvényesülést feláldozni a közös munka érdekében. Ez a fajta színészi együttmozgás, és elidegenítő mechanizmus Mnouchkine színházára is jellemző, ahol a színészek együtt laknak és együtt dolgoznak a szövegeken. A csapatban gondolkodás azért fontos Schilling számára, mert azon túl, hogy megismerik önmagukat, és önmaguk korlátait, a színészek megtanulják tisztelni a munkát, és a közönséget.

A próbafolyamat magában foglalja a felkészülést, az alkotást és - szokatlan módon - akár az előadást is. A színészek a saját tapasztalataikra támaszkodva, mégis adott szerepkörükben maradva konkrét helyzeteket építenek fel, így a koncentráció a próbák elején sokkal nagyobb felelősséggel járó mechanizmus. Schilling a háttérbe húzódva figyeli a születendő előadás struktúráját, majd a további tréningek során konkrét mederbe tereli az adott improvizáción alapuló performanszokat.

Mindezen túl igyekszik lerombolni azokat a gátakat is, amelyeket a polgári illúziószínház követel a nézőtől. A színész-néző viszonyt és a nézőre osztott szerepet gondolja újra. Ebben pedig az első lépés lehet, ha azokra a nézőkre koncentrálnak, akik nem rutinból járnak színházba, hanem valami újat szeretnének látni. „Miután az elmúlt másfél évtizedben elengedtük a kezüket, nem csodálkozhatunk rajta, ha gyakran egy szót sem értenek abból, ahogyan artikulálni próbáljuk gondolatainkat." 10

Célja a néző és színész közötti interakció kialakítása. „Az emberek bemennek a színházépületbe, ott ülnek és néznek egy irányba. Ez az egyetlen közös alap. Nincs más. A színház lehet falak nélkül, történet nélkül(...), de nem lehet játszó és figyelő nélkül. Két ember elég ahhoz, hogy színházról beszéljünk. Egy, aki játszik- előad- tanít. És egy, akinek játszanak. A színház lélegző tér, ahol alkotó és befogadó összeér".11 Ez a módszer nem új, Artaud is hasonló reformkísérleteket rögzít a Kegyetlen Színházról szóló kiáltványaiban, ahol a színpadot nem zárt komplexumként írja le, hanem egy olyan térnek, amelynek teljes területén folyik a játék, és a néző ennek a performatív eseménysorozatnak a közepén foglal helyet: olyan térként képzeli el a színházi teret, ahol egyedülálló módon kereszteződik a valós mindennapi tapasztalat és a performansz alapú esztétika. A színháznak „transzba kell juttatni a nézőt, hogy könnyebben és közvetlenebbül hathasson a tudattalanjára és képessé tegye arra, hogy tudatosítsa és birtokába vegye az uralkodó erőket."12

Schilling előadásainak is ezen artaud-i gondolatmenet a célja, miszerint olyan küszöb-tapasztalatokat éljen át a néző, ahol nemcsak a színházat, mint eseményt kell fejleszteni, hanem a nézői kommunikációt is. „Az alkotás kiindulópontja és végső értelme az ember, vagyis a színész, akit alkotótársnak tekintek, s nem a közlés eszközének."13

Ez a színházfelfogás csak akkor képes működni, ha visszatér saját lényegéhez, a színész-néző közvetlen kapcsolatához, mert a néző képes érzékelni a Színészi Test energiáit, amely a játékosból sugárzik és visszavetül rá. A Színészi Test minden észlelés médiuma, az észlelés szerve és szükségszerűen beletartozik minden észlelésbe. Schilling vállalása az, hogy a színház határait túllépve mind a színészt, mind a nézőt egyenrangú résztvevővé tegye, az előadást pedig találkozássá alakítsa. A Színészi Test ontológiai létezőként tárul a néző elé, a vágyak projekciójának terepe lesz, ezáltal a nézett Test redukálódik. Így a nézés visszatér a jelenségek szintjére. Érvényesül tehát az a történelmi avantgárd feltevés miszerint a nézés öröme a másik nézéséből fakad, ami hasonlít ugyan a színpadon megjelenő Színészi Testre, de ez nem más, mint a Nézői Test (én) kivetülése a látottakra.

Arról van szó tehát, hogy az egyén vonzereje abból fakad, hogy hasonlít egy őt megelőző általános modellhez, amely pedig valójában nem más, mint az én emanációja."14 Ez a helyettesítés teszi a nézés örömét a tekintet allegóriájává, mert a tekintet letapogatja és magába olvasztja a látható dolgokat. Beleértve a Színészi és a Nézői Testet is, mert ebben az esetben a néző a „kéz" és a színész ennek a tárgya.

Következésképp minden látvány a színházi esemény középpontjában helyezkedik el. A színjáték, - hasonlóan a Paul de Man által felvetett műértelmezéséhez - „egymaga a fény, az élet forrása, egyszerre tükör és lámpás."15

Ezt támasztja alá Jacques Derrida Artaud- tanulmánya is, melyben a Kegyetlen Színház és a reprezentáció zártságát tárgyalja. "A reprezentáció zártságát gondolni annyit jelent mint a halál és a játék kegyetlen hatalmát gondolni, amely a jelenlétnek lehetőséget ad arra, hogy saját magától elrugaszkodjon és saját magát, a reprezentáción keresztül, amelyben magát a halasztásban (differance) eltulajdonítja, élvezze."16

Az élvezet, amely a „nézés öröméből" fakad, tehát tiszta, intenzív esztétikai élményt biztosíthat a befogadás során, amely magába foglalja a nézés voluptas és curiositas17jellegét is. Még abban az esetben is, ha az életet kívánja utánozni a színpadon, mert az öröm (akár az arisztotelészi katharzis) a testi azonosságtudattal kiváltott ráismerés következtében lehet teljes.18

Schilling színházfelfogása - Hans-Thies Lemann-t idézve - a potencialitás színháza. Ebben a színházban a színész nem értelmező, mert a Test instrumentum. A testre épülő színházban a physis ön-dramatizációja történik meg19, olyan fajta testképekkel, testhasználattal, amelyek csak a színházi esemény sajátjai, és amelyek ily módon egy saját világot egy artud- i értelemben kegyetlen világot próbálnak reprezentálni, ahol a kegyetlenség maga az élet, avagy egy teátREÁlis dimenzió. Schilling ezt a határátlépést életjátéknak nevezi az Egy szabadulóművész feljegyzéseiben: „Az életjáték annyit tesz: az élet metaforikus lenyomata a színház eszközeivel. Nem begyakorolt interpretációra, éppen ellenkezőleg, a váratlanság állandóságára, kiszámíthatatlanságára törekszünk általa. Mint életünk során: megélt tapasztalataink, szocializációnk, szerzett tudásunk, fantáziánk és álmaink segítségével próbáljuk dekódolni az eseményeket, és ha képesek vagyunk rá, akaratunk irányítása alá vonhatjuk őket."20

Mindenképpen szokatlan befogadói magatartást feltételez ez az életjáték, mert a befogadót minden esetben az mozdítja ki megszokott nézői szokásrendjéből, hogy egy reflektáltabb viszony kialakítására kényszerül. Vagyis a színészek és a nézők közös interaktív viszonyrendszere adja az észlelés-befogadás azon tapasztalatát, amit a hagyományos színházi előadásokban nélkülözni kényszerül: részeseivé válhatnak a performatív eseménysorozatnak. Következtetésképp ezek a történetek a fikciók által kerültek reprezentálásra, mégis a „játék" részeként, így mind a nézők, mind a színészek számára társadalmi valóságként konstruálódik meg a befogadás.

1 http://www.kretakor.hu/?sub=C1-3&what=cikk&cikk_id=921

2 Schilling Árpád [2007]: Egy szabadulóművész feljegyzései, Bp., Krétakör, 26. o.

3 Grotowski, Jerzy [1999]: Színház és rituálé, Bp., Kalligram, 51. o.

4 Kékesi Kun Árpád [2007]: A rendezés színháza, Bp., Osiris, 261. o.

5 Schilling Árpád [2007]: Egy szabadulóművész feljegyzései, Bp., Krétakör, 41. o.

6 Uo.43. o.

7 Uo. 74. o.

8 Uo. 36. o.

9 Schilling Árpád [2007]: Egy szabadulóművész feljegyzései, Bp., Krétakör, 40. o.

10 Schilling Árpád [2007]: Egy szabadulóművész feljegyzései, Bp., Krétakör, 24. o.

11 Uo. 41. o.

12 FISCHER-LICHTE, Erika [2009]: A performativitás esztétikája, Bp., Balassi, 267.o.

13 Schilling Árpád [2007]: Egy szabadulóművész feljegyzései, Bp., Krétakör, 35.o

14 DE MAN, Paul [2006]: Az olvasás allegóriái, Bp., Magvető, 214.o.

15 Uo. 215.o.

16 Derrida, Jacques [2007]: A Kegyetlenség Színháza és a reprezentáció bezáródása, http://www.cab.u-szeged.hu/local/gondolatjel/94/derrida.html

17 JÁKFALVI Magdolna [2006]: Avantgárd- színház-politika, Bp., Balassi, 11.o.

18 JÁKFALVI Magdolna [2006]: Avantgárd- színház-politika, Bp., Balassi, 19.o.

19 P. MÜLLER Péter [2009]: Test és teatralitás, Bp., Balassi, 176. o

20 Schilling Árpád [2007]: Egy szabadulóművész feljegyzései, Bp., Krétakör, 41. o

A tananyag a követkkező licenc alá esik: Developing Nations 2.0

Mindent megtettünk, azért, hogy a jogvédelem alatt álló ábrák, képek, hivatkozások, források, mozgóképek és animációk közléséhez a jogtulajdonos engedélyét megszerezzük. A kiadó elnézést kér amiatt, ha mégis valami mulasztás történt, továbbá várunk minden ezzel kapcsolatos észrevételt.