Játék a faluban-a teátREÁLis munka

1. Az első lépés egy közös játék, mely arra épül, hogy mindenki bejusson az általuk épített fikciós faluba.

Játék neve: Cowboy

Narráció: „Ahhoz, hogy átjussatok a való világból a fiktív világba le kell győznötök a cowboyt. (Aki az egyik asszisztens.) Három mozdulat használható, a kő- papír- olló játékhoz hasonlóan. A mozdulatok itt a következők: (mutatja) tölt, védekezik, lő. Ha mindketten ugyanazt mutatjátok, akkor döntetlen az állás és Újra kell kezdeni. Ha védekezel, és a cowboy lelő, akkor neked van egy pontod. Ha pedig a cowboy védekezik, akkor neki. Ha a cowboy éppen tölt, és te lelövöd, akkor nyertél. Fordított esetben a cowboy nyert, és újra kezdődik a játék. Fontos! Miután lősz, töltened kell!"

Cél: Ráhangolódás a moziban folyó munkára.

2. A második állomás a „hősképző".

Ez egy alufóliából kirakott kapubejáró. Itt alakulnak át a gyerekek civilből, az általuk kitalált hőssé: - szeretet ember, vízember, szélember, macskanő, legyőzhetetlen szamuráj.

Narráció: „Ez egy olyan gép, ami képes téged hőssé alakítani. A következőt kell tenned:! Fordulj a fal felé, majd képzeld el a Hősödet, amit választottál magadnak, majd ruházd fel tulajdonságokkal.! Milyen lehet az általad választott hős? Magas, alacsony? Erős, gyenge? Milyen a viselkedése? Kedves vagy agresszív? Ha kész vagy és gondolatban megjelenítetted a hősödet, akkor mutasd meg nekem és a hős szerepből menj tovább a következő állomásra, ahol hősként kell megoldanod a feladatokat.!"

Cél: teátrális elemek segítségével a gyerek megtanulja felépíteni a karakterisztikát, ami a hősét jellemezni fogja.

3. Az falu, ahol konfliktust kell megoldaniuk.

Narráció: „ Társaid felvázolnak egy konfliktushelyzetet: Várd meg, míg a konfliktus a eléri a tetőpontját és a hősöd erejével és személyiségével old meg ezt a helyzetet.!"

Cél: Az előző foglalkozásokon már megtanulták a gyerekek az improvizáció szabályait, így ismerik azt a helyzetet, ami elé állítja őket a játékvezető. A gyerek a saját világából hozott értékrendet megpróbálja átértékelni és a saját gondolatiságával kiegészíteni. Ezzel egyfajta közös dimenzió alakul ki.

Hat házban hat konfliktust kell a hősnek megoldania, improvizatív módon.

Ezeket a maradék foglalkozásokon rögzítjük és többször elpróbáljuk. Közben a gyerek megtanul alkalmazkodni és figyelni önmagára és társaira is.

Ha ez az alkotófolyamat lezárul, filmre vesszük a megoldási javaslatokat, illetve a kisházakban történő színházi eseményt. Ezáltal a színházi világot adaptáljuk a film világára.

 

Tények és tapasztalatok a projekt lezárása után:


A performatív eseménysorozat, mely a Peremhősök elnevezést kapta, egy sikeres improvizációkon, asszociációkon nyugvó találkozás volt. Tapasztalataink azt mutatták, hogy a játékos gyerekek közül sokan elfogadták a felnőttek által kínált játékszabályokat és megpróbálták a saját kultúrájukat, világnézetüket beleépíteni az általuk létrehozott improvizatív játékkeretbe. A foglalkozások során képzeletbeli helyzetek alakítóivá váltak, szerepeket vettek fel, és ebben a szerep által nyújtott biztonságban dolgoztak. Képesek voltak elvonatkoztatni saját világuktól és egy játékos valóságba emelni azokat a kérdéseket, amelyek meghatározzák a mindennapjaikat. Megpróbálták megérezni a teátrálisan használható és dramaturgiailag erős motívumokat. Így létrehozva egy eseménysorozatot, amely interaktív volta az itt és most-ra irányította a nézők figyelmét. Hiszen év elején itt (Jószerencsét Filmszínház) találkoztak először gyerekek és felnőttek, majd most egy adott pillanatban együtt dolgozva alakították ki a performatív előadás menetét.

A közös munka a megismerés öröme volt: A kreativitás, amellyel együtt dolgoztak meghatározta a tréningeket, a próbafolyamatot és magát az előadást is. Nemcsak színházelméleti-, drámapedagógiai-, szociálpszichológiai szempontból, hanem emberileg is. Ez a fél év tanulástörténet volt. Tanulástörténet, mind a Társulat, mind a gyerekek számára.


A program alkotói:

Kőrösi Márk, Tasnádi Zsófia-programvezetők

Börcsök Péter, Gabnai János, Tóth Viktória- csoportvezetők

Komjáthy Zsuzsanna, Zoller Zsófia- asszisztensek

Kanics Dorottya, Korányi Barna, Theisz Angéla- installációk

Pintér Géza - filmkészítés, fényképezés

Jávorka Gergely, Kiss András Dávid, Knyihár Bence, Icsa Antal-zene

A tananyag a követkkező licenc alá esik: Developing Nations 2.0

Mindent megtettünk, azért, hogy a jogvédelem alatt álló ábrák, képek, hivatkozások, források, mozgóképek és animációk közléséhez a jogtulajdonos engedélyét megszerezzük. A kiadó elnézést kér amiatt, ha mégis valami mulasztás történt, továbbá várunk minden ezzel kapcsolatos észrevételt.