A Színház nevel, és? A Krétakör és az Üres Tér Társulat színházi nevelési programjának tervezete a 2010-es pécsi Majális kapcsán
A következőkben a Krétakör és az Üres Tér Társulat közös színházi nevelési programjának tervezetét kívánom ismertetni, amely egyfajta megvalósítása és továbbgondolása a „Schilling- módszernek" Pécs perifériáján élő gyerekek közreműködésével.
A Krétakör a Pécs2010 programban való közreműködését A szabadulóművész apológiájában leírtakhoz hasonlóan képzelte el:„olyan vezetett élményt fogalmazunk a város tereibe, amelynek során Jaroslav Jicinsky száz évvel ezelőtti titkos tevékenysége fokról-fokra fedi fel a lényegét. A városban bányamérnökként emlékeznek a kiváló szakemberre, holott tevékenysége nem pusztán a bányatevékenység racionalizálására-fejlesztésére irányult - vezetésével egy titkos társaság tagjai egyedülálló, transzhumán gépet hoztak létre."1
A Krétakör május elejére a pécsi civil alkotók bevonásával tervezett egy olyan utcai akciókból álló három napos performansz-sorozatot, amelynek középpontjában a tér, és a térből kiinduló gondolatok adták a performatív eseménysorozatot.
Ebbe a
transzhumán-elképzelésbe közvetve csatlakozott az Üres Tér
Társulat Bázisprogramjának zárófejezete is. A Bázisprogramot
2008 őszén indították., „Ezzel a
kezdeményezéssel egy mobil alkotókör kialakítását kezdtük meg
közös alkotási folyamatok keretein belül. A programsorozatnak hat
állomása volt eddig, ahol színészek, zenészek, képzőművészek
(festők, szobrászok), fotósok, filmesek dolgoztak együtt."2
Céluk az volt, hogy „másszínházi"
eszközökkel életre keltsenek elhagyott tereket, gyárépületeket,
és az így létrejövő performatív eseménysorozatok által egy
pillanatra megállásra késztessék az utca emberét. Kihasználva
tehát a performansz-művészet adta lehetőségeket, közös
gondolkodásra, nézői attitűdváltásra ösztönözte a
befogadókat.
A Bázisprogram záró
akkordja, Jószerencsét Filmszínházban zajlott.
A féléves projekt célja volt, hogy az ott élő gyerekek bevonásával egyfajta színház nélküli színházat hozzanak létre.
Kiindulási pont: a
gyerekekben rejlő művészeti értékek kiemelése,
és átadása egy olyan film-színházi keretben, ami biztosítja a
teátREÁLis határátlépést nemcsak a résztvevőknek, hanem a
befogadóknak is.
Ehhez egy olyan színházi nevelési programot dolgoztak ki, amely az új Krétakör profiljába is szervesen illeszkedik. Hiszen ez a fajta néző-nevelés megalapozhatja azt a színházi látás- és gondolkodásmódot, amely Schilling alapvető célja a Krétakör kapcsán.
A gyerekek nézők,
és résztvevők is voltak egyben, azaz nem pusztán megfigyelők,
hanem teljes értékű partnerek, akik „együtt gondolkodtak
és együtt játszottak"3
a foglalkozásokat vezető felnőttekkel. Mindez azért lényeges,
mert nemcsak egyfajta tanulási folyamatot sajátíthattak el, hanem
színházi látásmódot is kaphattak. A szereplés, a közösség
elé történő kilépés véleménynyilvánító funkciója nemcsak
színházi, hanem pedagógiai szempontból is fontossá vált. A
színházi nevelés segítségével a gyerekek önmagukról, az őket
körülvevő világról és a hozzávaló viszonyukról tanulhattak.
Ezáltal segítséget kaptak ahhoz, hogy jobban tisztába lehessenek
önmagukkal és az őket körülvevő világgal.
A Bázisprogram a
gyerekeket aktívan bevonta a színházi folyamatba, ezáltal saját
történetüknek nemcsak szereplői, hanem írói is lehettek.
Az Üres Tér Társulat színházi nevelési programjának megfelelően a színpadra vitt történetek fókuszában általában társadalmi probléma állt, hiszen nem elhanyagolható tény, hogy ezek a fiatalok többszörösen hátrányos helyzetben élnek. 2010. januárjától leginkább roma gyerekekkel foglalkoztak, akik speciális megközelítést igényelnek mind pedagógiai, mind színházi szempontból is.
Drámapedagógusként fel
kellett mérniük azokat a
kompetenciákat, melyekkel a gyerekek rendelkeznek, és ez
alapján kellett összeállítanunk azt a tizenkét alkalomra
tervezett programot, melynek végén maga az előadás bemutatása
áll. A cél az volt, hogy játékon keresztül, játszva
tanuljanak egymásról és egymástól.
„Vagyis, a gyerekek által létrehozott alkotás kisebb jelentőségű, mint az a tény, hogy valami olyat teremtett, amely a világról alkotott személyes véleményét tükrözi."4E konstruktív tanulási mechanizmus lehetőséget ad arra a gyerekeknek, hogy alapvetően játszva sajátítsonak el társas interaktív folyamatokat, melyeket a későbbiekben hasznosítani tudnak.
Ezekből az alapelvekből kiindulva konstruálta meg az Üres Tér a maguk színházi nevelési programját, melynek fókuszában olyan drámapedagógiai játékok álltak, amelyek régóta szerepelnek a drámapedagógiával foglalkozó szakemberek gyakorlatában. A játékok könnyedek, ismertek, mégis elősegítik azt a fajta színházi és nevelési mechanizmust, aminek elsajátítása közben a gyerekek játszva tanulhattak.
(Készült 2010. január 7.)
A foglalkozás helye: Jószerencsét Filmszínház
A foglalkozás ideje: 2010. január 8. - 2010. május 2.
Célcsoport: 10-14 évesek
Csoportvezetők: Börcsök Péter, Gabnai János, Kőrösi Márk, Tóth Viktória
Téma: Hősöm tere. Mindennapi konfliktusok dramatizálása és azok megoldása teátrális elemek segítségével. Majd egy film készítése belőle.
Fókusz:
-
Tetteink, csínytevéseink következményei.
-
Lopás, alkoholizmus, szegénység, gyilkosság, csalás
,. -
Barátság, szerelem, család, összetartás.
E témákat járjuk körül olyan improvizatív játékokkal, melyek a realitásból építkezik. Adott konfliktusokat a gyerekek által kreált Hős oldja meg, akit ők jelenítenek meg és játszanak el.
Történetváz: (Gabnai János - Kőrösi Márk)
A Társulat kiindulási
pontja, hogy a cselekmény tere egy olyan fiktív falu, ahol minden
konfliktust helyi Hősök oldanak meg végül. A helyszín olyan
hangulatú, mint Gotham City, ahol felütötte a fejét a bűnözés,
de a szuperhősök segítségével a bandaháborúk, a bűnözés
visszaszorítható. A fiktív falut a Művészeti Karos hallgatók
(Korányi Barna, Kanics Dorottya, Jávorka Gergely, Kőrösi Márk)
építik fel., s ez adja a filmszínházi
eseménysorozat díszletét is, illetve a vetítés alatt interaktív
installációként is működik.
A film cselekménye három
szálon fut. Az első a valóság:- Egy fiú és egy lány napját
követi végig ébredéstől az elalvásig.
Láthatatlan jelenléttel, dokumentumfilmre jellemző technikai
megoldással. A második szál egy fiktív mesevilág. A gyerekek
közreműködésével megoldási alternatívákat kínálunk a már
kiépített karakterológiával rendelkező Hősöknek. (Ennek a
színházi nevelési programnak a kidolgozása alább olvasható.) A
harmadik szálat pedig a valóság és a fikció határán
elhelyezkedő öreg utcai muzsikus története képezi. Ő vezet át
a nézőt a realitásból a fikcióba, és vissza.
Tanári felkészültség:
A foglalkozásokhoz szükséges, hogy a tanár ismerje a
drámapedagógiai módszereket, továbbá jártas legyen az egész
csoport, illetve több kis csoportot érintő munkaformák
koordinálásában, és a játékos improvizációk
vezetésében.
Eszközök: csomagolópapír, filctoll, ecset, festék, játékok: baba, vízipisztoly, farsangi maszkok, plüssállatok, retextil
Tanulási terület:
Mivel erkölcsi problémák megoldásáról van szó, ezért
inkább a szociális érzékenységet kell fejleszteni. Fontos, hogy
a tetteikért megtanulják vállalni a felelősséget, és olyan
alternatívát találjanak a konfliktushelyzetek
kezelésére, melyek megoldása elfogadott.
Nevelési cél: Vállalható döntésképesség kialakítása, szociális háló fejlesztése.
A foglalkozás menete
Az első hat foglalkozás alkalmával ismerkedés a gyerekekkel. A foglakozások vezetői feltérképezik a gyerekek gondolatvilágát, és érdeklődési körüket. Ezekből feljegyzést készítenek, melyek a film alapját képezik majd. Közben megtörténik az ajánlattétel bemelegítő játékok formájában, ezek jelentik a későbbi foglakozások gerincét. Cél, hogy egy színházi koncentrációra késztessük a gyerekeket. Az általunk kínált játékok a következők:
1. Szoborcsoport:
Célja, hogy kreatív gondolkodásra késztesse a gyerekeket. Emellett megtanulnak együtt működni és közösen gondolkodni adott témákról. Ezt folyamatosan fejlesztjük a hat foglalkozás alatt. Nemcsak a mozgásigény kielégítésére alkalmas, hanem kollektív munkára is ösztönöz.
2. Amerikából jöttem:
A klasszikus játék célja, hogy egy-egy fogalmat improvizatív módon mutassanak be egymásnak. Ezzel megtanulnak egyfajta jelenléttel kiállni a másik elé, és prezentálni a gondolataikat. A későbbiek során már nemcsak munkát, hanem álmokat, vágyakat mutatnak meg nekünk és a társaiknak. Cél: hogy felnőtt és gyerek, azaz játékos és játszó együtt dolgozzon. Egymástól tanulva, egymás gondolatait elsajátítva.
3. Székfoglaló:
Szintén ismert játék. Szándéka, hogy az élő zene segítségével a gyerekek ráhangolódjanak egyfajta koncentrációs állapotra, ahol nemcsak önmagukra, hanem a társaikra, és a környezetre is figyelnek. Erre a zene alkalmas, mivel a gyerekek fejlett ritmusérzékkel és zenei érzékkel rendelkeznek. Ez a könnyed játék pedig motiválja őket abban, hogy koncentrált, fegyelmezett mégis játékos módon tanuljanak.
Ez a három játék az alapja az utolsó hat foglalkozásnak, mikorra feltehetőleg egy összeszokott társasággal van dolgunk, akik közösen, nemcsak színházi, hanem egyéb képzőművészeti nevelésben is részt vettek. (Zene, festészet, rajzolás, díszlet- és jelmezkészítés.) A közös alap közös gondolkodást szül, így az adott témára történő improvizáció már nem fog gondot jelenteni. Egyrészt azért, mert erre tréningeztek két hónapot, másrészt a fennálló korkülönbségek (2-3 év) is elmosódnak, mert megtanulnak közösen dolgozni.
1http://kretakor.blog.hu/2010/03/10/kretakor_majalis_a_pecs2010_programsorozat_kereteben_aprilis_30_majus_1_kozott#more1829653
2 www.urester.hu
3 KAPOSI László [2004]: Dramatikus módszerek a bűnmegelőzés szolgálatában, Bp., Országos Bűnmegelőzési Központ-Drámapedagógiai Társaság, 8. o.
4 TAKÁCS Gábor [2009]: „Konstruktív" dráma, in: Takács Gábor, Horváth Kata (szerk.): Színház és pedagógia elméleti és módszertani füzetek 1, Bp., NKA, 30. o.
A tananyag a követkkező licenc alá esik: Developing Nations 2.0
Mindent megtettünk, azért, hogy a jogvédelem alatt álló ábrák, képek, hivatkozások, források, mozgóképek és animációk közléséhez a jogtulajdonos engedélyét megszerezzük. A kiadó elnézést kér amiatt, ha mégis valami mulasztás történt, továbbá várunk minden ezzel kapcsolatos észrevételt.