In medium text játék

In medium text játék

  1. Milyen egy vers? Írd körbe!

  2. Milyen egy vers? Rajzold le!

  3. Milyen egy ház? Írd körbe!

  4. Milyen egy ház? Rajzold le!

Mallarmé a Kockadobás című verséhez írott Előszóban felhívja a figyelmet arra, hogy „mindebben nincs semmi újdonság, mint az olvasnivaló térbeli elrendezése."1Ez a térbeli elrendezés (espacement) azonban nagy hatással volt a költészetre, az irodalomtudományra, a filozófiára, az építészetre. Éppen ezért, érdemes a tanítási gyakorlat szempontjából is megvizsgálnunk.

Az Előszóban Mallarmé részletesebben is kifejti térbeli elrendezésének újdonságát. Verse megírásakor nagyobb hangsúlyt fektetett a vers körül korábban csak szükséges velejáróként jelen levő „fehérre". Ezzel a figyelem középpontjába állította ezt a korábban csak a háttérben megbúvó elemet. Ezt kétféle módon tehette. Egyrészt többet engedett belőle a vers köré, másrészt a verset körülölelő fehérséget feldarabolta. Ezzel a dekonstrukcióra olyannyira jellemző eljárással kettős célt ért el, hiszen a háttérrel együtt az előteret is feldarabolta, a „fehér" felszaggatása magával hozta a szöveg részekre törését is. Ezzel kérdőjelezi meg a vers, a versírás és az olvasás fogalmát is. Ugyanis azzal, hogy magát a verset ennyire megváltoztatta, szükségszerűen megváltozott a vers befogadását lehetővé tevő módszere, eljárása az olvasónak. A rövid és szétszórt sorszerkezettel a már megszokott lineárisan „könnyen" olvasható sorok megtörnek, ezzel az olvasás szaggatottá válik, így iktatja bele az olvasásba a szüneteket Mallarmé.

A szöveget tehát nehéz befogadni, felmerülhet bennünk a kérdés, hogy az író szándékosan megnehezíti a befogadást? Ezzel is gondolkodásra késztetve az olvasót a vers mibenlétéről. Hiszen a vers fogalma korábban magában hordozta a rendezettség, a szabályosság és az elvárhatóság fogalmakat is. Mindez a Kockadobásban felborulni látszik, a verssorok nem vonalzóval kordába kényszerített rendszert alkotnak, szabályosságot sem tudunk felfedezni bennük, és elvárásainknak sem felel meg, Mallarmé tehát szakított a verssel kapcsolatos hagyományokkal, konvenciókkal. Nem igazodik sem a vers előtt meglévő elvárásainkhoz sem a vers olvasása közben keletkezőkhöz, mindig a kiszámíthatatlanság érzését kelti, erre utalhat a vers alcíme: „Soha nem törli el a Véletlent". Nem tudhatjuk, hol találunk üres fehér teret, és a lap melyik részén fognak elhelyezkedni a verssorok. Így váltakozva a lap és a szöveg között haladunk, és feltehetjük magunknak a kérdést mi van ott, ahol nincs szöveg? Miért nem került oda semmi? Vajon kerülhetett volna? Így cikázó gondolatainknak köszönhetően az üres tér akár többet jelenthet a szöveggel betöltött részeknél, elménk szabadon szárnyalhat a sorok között. Ezzel harmóniába kerülve Mallarmé Előszavával, melyben „az Eszme prizmatikus szóródásához" hasonlítja verssorait.

Mallarmé művével természetesen nem akarja eltörölni, leigázni a régi versformát, azt „mélységesen tiszteli", ahogy az Előszóban írja, csak valami újat, valami mást kíván megmutatni.

1. Melléklet

  1. Hogyan tudnád kapcsolni a fenti képet Mallarmé Kockadobás-ához?

  2. Miben hasonlít/tér el a két mű egymástól?

  3. Találj ki valamilyen műalkotást, amellyel hasonló hatást tudnál elérni, mint Mallarmé vagy Mladen Stilinović!

  4. Milyen a Kockadobás térbeli elrendezése? Milyen a fenti alkotásé? Próbáld meg lerajzolni!

1 Stéphane Mallarmé, „Előszó", Kockadobás, Bp., Helikon, 1985. 59.

A tananyag a követkkező licenc alá esik: Developing Nations 2.0

Mindent megtettünk, azért, hogy a jogvédelem alatt álló ábrák, képek, hivatkozások, források, mozgóképek és animációk közléséhez a jogtulajdonos engedélyét megszerezzük. A kiadó elnézést kér amiatt, ha mégis valami mulasztás történt, továbbá várunk minden ezzel kapcsolatos észrevételt.