3.1. Értelmezési különbségek
Az Európai Unión belüli országok oktatási rendszere és ezen belül a fogyatékosok ügyének kezelése is igen különböző. Nincs egységes értelmezése a fogyatékosság fogalmának, eltérőek megállapításának kritériumai és a speciális igények megfogalmazása.
Egy, az OECD által készített nemzetközi összehasonlító tanulmány a speciális oktatási szükséglet három nagyobb csoportját különbözteti meg:
OECD-A: súlyos képességzavarok (disabilities - a magyar kategória erre a fogyatékosságot
használja, ezzel kívánva jelezni a tipikus fejlődéstől való súlyos eltérés organikus eredetét, ennek finanszírozása körül nincs a jogalkotók részéről nézetkülönbség)
OECD-B: nehézségek (difficulties - a magyarban nehézség kifejezés szerepel, azaz olyan súlyos fejlődési eltérések, amelyeknek megjelenését ismert szervi vagy környezeti ártalmak nem valószínűsítik).
OECD-C: hátrányok (disadvantages - a magyarban a hátrányos helyzet szerepel, amely általában a szociális és kulturális hátrányokra szűkíti a fogalmat, ennél azonban tágabb a kategória)
Az OECD-D finanszírozási modellek az utóbbi években egy negyedik kategória bevezetését szorgalmazzák (OECDD), ez pedig a tehetséggondozás, a kiemelkedő tehetségek emelt finanszírozásának és oktatási feltételeinek megteremtése (Németországban a Bajor Szövetségi Állam a közelmúltban vezette be ezt a rendszert). Magyarországon a finanszírozási modellnek ez a fajta bővítése eddig nem került napirendre.
Egy, az OECD által készített nemzetközi összehasonlító tanulmány a speciális oktatási szükséglet három nagyobb csoportját különbözteti meg:
OECD-A: súlyos képességzavarok (disabilities - a magyar kategória erre a fogyatékosságot
használja, ezzel kívánva jelezni a tipikus fejlődéstől való súlyos eltérés organikus eredetét, ennek finanszírozása körül nincs a jogalkotók részéről nézetkülönbség)
OECD-B: nehézségek (difficulties - a magyarban nehézség kifejezés szerepel, azaz olyan súlyos fejlődési eltérések, amelyeknek megjelenését ismert szervi vagy környezeti ártalmak nem valószínűsítik).
OECD-C: hátrányok (disadvantages - a magyarban a hátrányos helyzet szerepel, amely általában a szociális és kulturális hátrányokra szűkíti a fogalmat, ennél azonban tágabb a kategória)
Az OECD-D finanszírozási modellek az utóbbi években egy negyedik kategória bevezetését szorgalmazzák (OECDD), ez pedig a tehetséggondozás, a kiemelkedő tehetségek emelt finanszírozásának és oktatási feltételeinek megteremtése (Németországban a Bajor Szövetségi Állam a közelmúltban vezette be ezt a rendszert). Magyarországon a finanszírozási modellnek ez a fajta bővítése eddig nem került napirendre.