3.2. Alternatív oktatási rendszerek
Az egyes országok inklúziós oktatási stratégiája eltérő. Alapvetően három típusba, kategóriába sorolható:
1. Az intézményesített speciális, külön oktatási forma gyakorlatilag megszűnt (pl. Svédország,
Olaszország, Spanyolország, Görögország), csak integrált iskolai körülmények között foglalkoznak a fogyatékos gyermekekkel - a súlyosság foka szerint sok egyéni fejlesztésre van lehetőség;
2. Az inklúzió többféle megközelítésére van lehetőség többek között Dánia, Franciaország,
Ausztria, Lengyelország oktatási rendszerében; fejlett, jól kiépített segítő rendszerek
működtetésével - idetartozik Magyarország is.
3. Két elkülönült oktatási rendszer párhuzamos működtetése jellemző, amelyben a
speciális oktatást igénylő tanulók oktatása, nevelése kizárólag speciális iskolákban vagy speciális osztályokban történik (Belgium, Svájc).
1. Az intézményesített speciális, külön oktatási forma gyakorlatilag megszűnt (pl. Svédország,
Olaszország, Spanyolország, Görögország), csak integrált iskolai körülmények között foglalkoznak a fogyatékos gyermekekkel - a súlyosság foka szerint sok egyéni fejlesztésre van lehetőség;
2. Az inklúzió többféle megközelítésére van lehetőség többek között Dánia, Franciaország,
Ausztria, Lengyelország oktatási rendszerében; fejlett, jól kiépített segítő rendszerek
működtetésével - idetartozik Magyarország is.
3. Két elkülönült oktatási rendszer párhuzamos működtetése jellemző, amelyben a
speciális oktatást igénylő tanulók oktatása, nevelése kizárólag speciális iskolákban vagy speciális osztályokban történik (Belgium, Svájc).