3.2. Alternatív oktatási rendszerek

Az egyes országok inklúziós oktatási stratégiája eltérő. Alapvetően három típusba, kategóriába sorolható:
1. Az intézményesített speciális, külön oktatási forma gyakorlatilag megszűnt (pl. Svédország,
Olaszország, Spanyolország, Görögország), csak integrált iskolai körülmények között foglalkoznak a fogyatékos gyermekekkel - a súlyosság foka szerint sok egyéni fejlesztésre van lehetőség;
2. Az inklúzió többféle megközelítésére van lehetőség többek között Dánia, Franciaország,
Ausztria, Lengyelország oktatási rendszerében; fejlett, jól kiépített segítő rendszerek
működtetésével - idetartozik Magyarország is.
3. Két elkülönült oktatási rendszer párhuzamos működtetése jellemző, amelyben a
speciális oktatást igénylő tanulók oktatása, nevelése kizárólag speciális iskolákban vagy speciális osztályokban történik (Belgium, Svájc).