Irodalomjegyzék
Adey, P.: Gondolkodtató természettudomány. A
természettudomány az általános gondolkodási képesség kapuja. Iskolakultúra.
1999. 10. sz.
Angelusz Erzsébet: Filozófia, antropológia, nevelés.
Akadémiai Kiadó. Budapest. 1984.
Anweiler, O.: Curriculumforschung im lichte der
vergleichenden Erziehungswissenschaft. Bildung und Erziehung, 24. 6./ 1971.
524-531.p. (Ford.: Tantervkutatás és összehasonlító neveléstudomány. OPKM
D-30547)
Ashman, A. – Conway,
R.: Using cognitive methods in
the Classroom. Routledge. London. 1993.
Balla Árpád (szerk):
A helyi tantervek. Megyei Pedagógiai Intézet. Miskolc. 1994.
Ballér Endre: Törekvés az értékelés alapjául szolgáló
egységes követelményrendszer kidolgozására. III. Nyári Egyetem. Szeged. 1979.
Ballér Endre: Tantervfejlesztés az iskolában. Megyei
Pedagógiai Intézet, Veszprém, 1993.
Ballér Endre: Tantervelméleti paradigmaváltások a
magyar neveléstörténetben. Educatio. 1994. 3. sz.
Ballér Endre: A
nemzeti alaptantervtől az iskolai nevelő-oktatómunka tervezéséig. OPI,
Ballér Endre: Tantervelméletek Magyarországon a
XIX.-XX. században. OKI, Budapest. 1996.
Ballér Endre: curriculum-elmélet címszó. In.: Báthory
Zoltán – Falus Iván (főszerk.):
Pedagógiai lexikon I. kötet. Keraban Könyvkiadó. Budapest. 1997.
Ballér Endre: Tantervi dokumentumok megváltozott
szerepe az oktatás tartalmának szabályozásában és fejlesztésében. In.: Báthory
Zoltán – Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből 2001.
Osiris Kiadó. Budapest. 2001.
Barnes, D.: Practical curriculum study. London,
Boston … 1982
Banathy, B.: The application of systems inquiry in
education. In.: Proceedings of the 1987 Annual Meeting of the International
Sociaty for general System Research. Budapest., 1987.
Bánáthy Béla: Rendszerkutatás az oktatásban. (ford.:
Bajomi Lázár Péter) Új Pedagógiai Szemle, 1993. 2. sz. 52-64.
Baráth Tibor: Iskolafilozófia és pedagógiai program.
M. modul 29.o. In.: Iskolavezetés és fejlesztés II. Közoktatási Vezetőképző
Intézet. Szeged
Bárdossy Ildikó: A szentlőrinci iskolakísérlet
tantervi munkálatairól (1978-1983). Pedagógiai Szemle, 1986. 10. sz. 979-989.
Bárdossy Ildikó: Önfejlesztő iskolák az NSZK-ban.
Embernevelés, 1990. 2-3. sz. 83-95.
Bárdossy Ildikó: Segédanyag a tantervelmélet és
tantervfejlesztés tanulmányozásához. Tolna Megyei Pedagógiai Intézet,
Szekszárd, 1990.
Bárdossy Ildikó és Kovácsné Tratnyek Magdolna: Város mint Iskola avagy Ahol
mindenki egy csillag. Útmutató pedagógusoknak, pedagógusjelölteknek és minden
érdeklődőnek egy személyközpontú iskolamodellről. PSZM Projekt. Calibra Kiadó.
Budapest. 1993.
Bárdossy Ildikó: Projektek az oktatásban. Pedagógiai
Szemlélő, 1994. 1. füzet. (A Projektek az oktatásban c. speciálkollégium
periodikája. JPTE, Pedagógia Tanszék, Pécs)
Bárdossy Ildikó és Tratnyek Magdolna: City-As-School in Pécs and its
Learning Workshoops. In Productive Learning in the Workshop. Pilot Projekts of
Pécs, St. Petersburg and Berlin Present Their Work. IPLE (Ed.) Schibri Verlag,
Berlin-Milow. 1999. és Die Stadt als Schule in Pécs und ihre Lernwekstatten.
In.: Produktives Lernen in der Lernwerkstatt. Pilotprojekte aus Pécs, St.
Petersburg und Berlin stellen ihre Arbeit vor. IPLE (Hrsg.) Schibri Verlag.
Berlin-Milow. 1999.
Bárdossy Ildikó: A curriculumfejlesztés alapjai. JPTE
Távoktatási Központ. Pécs. 1998.
Bárdossy Ildikó: A curriculumfejlesztés alapkérdései.
UNESCO Tanárképző Portál, ELTE – PTE Tanárképző Intézet, Budapest – Pécs, 2002.
Bárdossy Ildikó,
Dudás Margit, Pethőné Nagy Csilla és Priskinné Rizner Erika: A kritikai
gondolkodás fejlesztése. Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei. PTE –
OSI, Pécs – Budapest, 2002.
Bárdossy Ildikó,
Dudás Margit, Pethőné Nagy Csilla és Priskinné Rizner Erika (szerk.): A
kritikai gondolkodás fejlesztése – az interaktív és reflektív tanulás
lehetőségei II. kötet. Pécsi Tudományegyetem Pécs, 2007.
Bárdossy Ildikó és
Dudás Margit (szerk.): Európa kulturális fővárosai és a kultúrák
együttélése. Oktatási program középiskolák számára. Pécsi Tudományegyetem,
Pécs, 2008.
Bárdossy Ildikó és
Dudás Margit: A tanulás tervezése és értékelése. Tanulási/tanítási program
oktatók és tanár szakos hallgatók számára. PécsiTudományegyetem,
Bölcsészettudományi Kar, 2010.
Bárdossy Ildikó:
Tantervezés és iskola. Pedagógusképzés. 2005. 3. sz.
Bastian, J.: Die Regenbogenkampfer. Eine Woche auf
den Spuren von Greenpeace. In.: Bastian, J.-Gudjons, H. (Hg.): Das Projektbuch.
Bergmann-Helbig Verlag, Hamburg, 1991.
Báthory Zoltán: Tanulási eredmények. Pedagógiai
Szemle. 1973. 7-8. sz.
Báthory Zoltán: A pedagógiai értékelés és annak
tantervi alkalmazása. Magyar Pedagógia. 1978. 2. sz.
Báthory Zoltán (szerk.): A tantervfejlesztés és a
tantervi értékelés kutatásmetodikai kérdései. OPI. Budapest. 1980.
Báthory Zoltán: Tanítás és tanulás. Tankönyvkiadó.
Budapest. 1985.
Báthory Zoltán:
Tanulók, iskolák - különbségek. Egy differenciális tanításelmélet vázlata.
Tankönyvkiadó, Budapest. 1992. Második, átdolgozott kiadás, OKKER Kiadó,
Bernstein, B.: Az iskolai tudásanyag osztályozásáról
és kereteiről. In.: Az iskola szociológiai problémái. Közgazdasági és Jogi
Könyvkiadó. Budapest. 1974.
Berthoff, A.: The making of meaning: Metaphors
models, and maxims
for writing teachers. Portsmouth. NH: Boznton/Cook, 1981
Bloom, S. B.: Taxonomy of Educational Objectives:
Cognitive Domain. McKay, New York, 1956.
Bloom, S. B.: Mastery Learning. In.: Block, H. J.
(ed.) Mastery Learning: Theory and Practice. Holt Rinehart and Wintson. New
York. 1971.
Bonstingl, J.: A minőség iskolái. A Teljeskörű
Minőségi Menedzsment (TQM) alkalmazása az iskolában. School Bt. Nyíregyháza.
1996.
Bruner, J. S.: Az oktatás folyamata. Tankönyvkiadó.
Budapest. 1968.
Buda Béla: A személyiségfejlődés és a nevelés
szociálpszichológiája. Tankönyvkiadó. Budapest. 1994.
Checkland, P.: Systems thinking, systems practice.
John Wiley and Sons, New York, 1981.
Churchman, C. W.: Rendszerszemlélet. Statisztikai
Kiadó. Bidapest. 1974.
de Corte, E.: A matematikatanulás és –tanítás
kutatásának fő áramlatai és távlatai. Iskolakultúra. 1997. 2. sz.
Csapó Benő: A mastery learning elmélete és
gyakorlata. Magyar pedagógia, 1978. 1. sz.
Csapó Benő: A kritériumorientált értékelés. Magyar
Pedagógia. 1987. 3. sz.
Csapó Benő: Kognitív Pedagógia. Akadémiai Kiadó.
Budapest. 1992.
Csapó Benő: Képességfejlesztés az iskolában –
problémák és lehetőségek. Új Pedagógiai Szemle. 1999. 12. sz.
Csapó Benő: Természettudományos nevelés: híd a
tudomány és a nevelés között. Iskolakultúra. 1999. 10. sz.
Csapó Benő: Az oktatás és a nevelés egysége a
demokratikus gondolkodás fejlesztésében. Új Pedagógiai Szemle. 2000. 2. sz.
Csapó Benő: A
tudáskoncepció változása. Nemzetközi tendenciák és a hazai helyzet. Új
Pedagógiai Szemle, 2002. 2. sz.
Cserné Adermann Gizella: Teljesítményértékelés a képzésben. JPTE Távoktatási Központ. Pécs. 1998.
Csibra Gergely és Gergely György: Társas tanulás és társas megismerés. A pedagógus szerepe. Magyar Pszichológiai Szemle, 2007. 6. sz.
Csoma Gyula: Az esettanulmányok felhasználása a felnőttek oktatásában. Az oktatásügyi irányítás elméleti és gyakorlati kérdései. OM. Vezetőképző Intézet. Budapest. 1980.
Dancsó Tünde: A
sulinet digitális tudásbázis tananyagainak felhasználása az oktatásban. Új
Pedagógiai Szemle, 2007. 9. sz.
Dave, R. H.: Taxonomy of Educational Objectives and
Achievement Testing. In.: Developments in Educational Testing. London,
University of London Press, 1969.
Delors, J.: Oktatás – rejtett kincs. A Jacques Delors
vezette Nemzetközi Bizottság jelentése. UNESCO könyvek. Osiris Kiadó. Magyar
Unesco Bizottság. Budapest. 1997.
Eggleston, J.: The Sociology of the Curriculum.
Routledge and Kegan. London. 1977. Falus Iván-Szivák Judit: Didaktika. Comenius
B.T., Pécs, 1996.
Farkas Ferenc-Poór Ferenc: Szervezési célok és
rendszerelméletek. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest. 1981.
Faludi Szilárd: A tantervtől a módszerig. In.:
Tanulmányok a neveléstudomány köréből. (szerk.: Kiss Árpád, Nagy Sándor) Akadémiai
Kiadó. Budapest. 1965. 65-103.
Faludi Szilárd: A tantervi anyag kiválasztásának
alapjai az általánosan művelő iskolában. In.: A tantervelmélet forrásai 1. OPI.
Budapest. 1983.
Faludi Szilárd: A tantervi anyag kiválasztásának
alapjai az általánosan művelő iskolában. In.: A tantervelmélet forrásai 1.
OPI., Budapest. 1983.
Falus Iván (szerk.:) Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest, 2003.
Falus Iván – Szivák Judit: Didaktika. Comenius
B.T. Pécs. 1996.
Falus Katali és Jakab György: A projektérettségi. Az
első év tapasztalataiból. Új Pedagógiai Szemle, 2005. 10. sz.
Fercsik János: Hálós tervezés a pedagógiában. Ma és
holnap. 1978. 2. sz.
Ferge Zsuzsa: Az iskolarendszer és az iskolai tudás
társadalmi meghatározottsága. Akadémiai Kiadó. Budapest. 1976.
Fischer, R.: Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni?
Műszaki Könyvkiadó. Budapest. 1999
Flavell, J. H.: Metacognition
and Cognitive Monitoring: A New Area of Cognitive –Developmental Inquiry.
American Psychologist. 34. 1979.
Frey, K.: Das Curriculum im Rahmen der Bildungsplanung und
Unterrichtsvorbereitung. Die deutsche Schule, 61. 5./1969. 270281. (Ford.: A
curriculum funkciója az oktatás tervezésében. OPKM D-19552)
Gagne, R. M.: The learning basis of teaching methods.
In.: Gage, N. L. ed.: The psychology of teaching methods Univ. of Chicago,
1976.
Garay Jánosné: A remény is veszélyeztetett? Egy
önfejlesztő kisiskola bemutatása. Tolna Megyei Önkormányzat Pedagógiai
Intézete. Szekszárd, 1995.
Gáspár László: Egységes világkép, komplex tananyag.
Tankönyvkiadó. Budapest. 1978.
Glaser, R.: Adaptive Education: Individual diversity
and learning. Holt, Rinehart and Winston, New York, 1977.
Golnhofer Erzsébet: Az esettanulmány.
Kutatás-módszertani kiskönyvtár. Műszaki Könyvkiadó. Budapest. 2001.
Gönczöl Enikő és Vass Vilmos: Az oktatási programok
fejlesztése. Új pedagógiai Szemle, 2004. 10. sz
Gubi Mihály: A rejtett tanterv elmélete. Világosság. 1980. 1. sz.
Gyaraki F. Frigyes: Tananyagelemzés, -kiválasztás, -elrendezés
egzakt módszerekkel. Budapest. 1983.
Gyaraki F. Frigyes: ontodidaktika címszó.
In.: Báthory Zoltán – Falus Iván (főszerk.): Pedagógiai lexikon II. kötet. Keraban
Könyvkiadó. Budapest. 1997.
Handbuch der Curriculumforschung. Beltz Verlag, 1983.
Hajnal Albert: A modellek modellje. In.: Rendszerkutatás.
Közgazdasági és Jogi Kiadó. Budapest. 1973.
Halász Gábor: Adalékok
az iskola környezetének és légkörének vizsgálatához. Pedagógiai Szemle. 1981.
7-8. sz.
Harrow, A. J.: Taxonomy of Psychomotor Domain. McKay,
New York, 1972.
Havas Péter: A természettudományos fogalmak
alakulása. Vizsgálat alsó tagozatos tanulók körében. Akadémiai Kiadó. Budapest.
1980.
Hoffmann Rózsa: A Németh László Nyolcosztályos
Gimnázium pedagógiai programja. (Iskolakoncepció, tantervek,
vizsgakövetelmények) I. rész. PSZM Projekt, Budapest. 1992
Horánszky Nándor: Tanterv és curriculum. Magyar Pedagógia, 1992. 3. sz. 193-213. p.
Horváth Zsuzsa, Paradigmaváltás a
tantervfejlesztésben: A kerettantervről beszélget Horváth Zsuzsával Schüttler
Tamás. Új Pedagógiai Szemle. 2000. 6. sz.
Ipfling, H-J.: Curriculum. In.: Grundbegriffe der
padagogischen Fachsprache. 2. Auf. Ehrenwirth, München, 1975. 57-63.
Joó András: Eszköztudás - tartalomtudás. Pedagógiai
Szemle, 1979. 4. sz.
Joó András: A tanóra ökológiája. Tantervelméleti
Füzetek. 12. OPI. Budapest. 1984.
Kamarás István: Ime az ember! Szent Gellért – OKI.
Budapest. 1993.
Kádárné Fülöp Judit: Taxonómia a pedagógiában.
Pedagógiai Szemle, 1971. 6. sz. 497-506.
Kádárné Fülöp Judit: Pedagógiai taxonómiák rendszerszemléletű továbbfejlesztésének
lehetőségei. III. Pedagógiai Nyári Egyetem. Szeged. 1979.
Kádárné Fülöp Judit: Tantervezés. Útmutató a helyi tanterv kiválasztásához, szerkesztéséhez,
írásához. Iskolaszolga. Budapest. 1996.
Káldi Tamás: Helyi tantervek készítése számítógéppel.
Új Pedagógiai Szemle, 1996. 7-8. sz. 138-155.
Karmiloff-Smith, A.: Túl a modularitáson. A kognitív
tudomány fejlődéselméleti megközelítése. In.: Pléh Csaba (szerk.) Kognitív
tudomány. Osiris Kiadó. Budapest. 1996.
Kárpáti Andrea: Tantárgyintegráció. Tankönyvkiadó.
Budapest. 1988.
Kárpáti Andrea: Vizuális nevelés: vizsga és
projektmódszer. Középiskolai tantárgyi feladatbankok II. Mérés-értékelés-vizsga
3. (Országos Közoktatási Intézet Értékelési és Érettségi Vizsgaközpontjának
sorozata) Országos Közoktatási Intézet. Budapest. 1997.
Kárpáti Andrea: Digitális pedagógia. Új Pedagógiai
Szemle. 1999. 4. sz.
Kárpáti Andrea – Komenczi Bertalan – Fehér Péter: Az
Európai Unió oktatási informatikai stratégiája. Új Pedagógiai Szemle. 2000.
7-8. sz.
Kárpáti Andrea: Informatika az iskolában. In.:
Báthory Zoltán – Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből
2001. Osiros Kiadó. Budapest. 2001.
Kerettantervek I-IV: A kerettantervek alkalmazása. Az alapfokú
nevelés-oktatás kerettantervei. A középfokú nevelés-oktatás kerettantervei I.
(Gimnázium). A középfokú nevelés-oktatás kerettantervei II. (Szakközépiskola,
Szakiskola) Oktatási Minisztérium. Budapest, 2000.
Kiss Árpád: A tanulás fogalma a pszichológiában és a
pedagógiában. In.: Pszichológiai tanulmányok V. Akadámiai Kiadó. Budapest.
1963.
Kiss Árpád: Az iskolai teljesítmények mérésének és értékelésének
indoklása. Magyar Pedagógia. 1973. 1-2. sz.
Kiss Árpád: Egy nemzetközi vizsgálat néhány közérdekű
tanulsága. Magyar Pedagógia. 1974. 3. sz.
Klafki, W.: Neue Studien zur Bildungstheorie und
Didaktik. Zeitgemäße Allgemeinbildung und kritisch-konstruktive Didaktik. 5.
kiad. Beltz Verlag. Weinheim, Basel. 1996.
Komenczi Bertalan: A vezetés szerepe az információs
és kommunikációs technológiák pedagógiai felhasználásában és fejlesztésében. Új
Pedagógiai Szemle. 2001. 7-8. sz.
Komenczi Bertalan:
Tananyagfejlesztési módszertan. In: Hutter Ottó, Magyar Gábor és Mlinarics
József (szerk.): E-learning, 2005. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2005.
Kotschy Beáta (szerk.): A minőség iskolái. Segédanyag
a gyakorlati fejlesztő munkához. SCHOOL B:T: Nyíregyháza. 1996.
Kozma Tamás: Tudásgyár? Az iskola mint társadalmi
szervezet. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. Budapest. 1985.
Könczöl Tamás: A
Sulinet Digitális Tudásbázis program. Iskolakultúra, 2004. 12. sz.
Krathwohl, R. D.-Bloom, S. B.-Masia, B. B.: Taxonomy
of Educational Objectives: Affective Domain. McKay, New York, 1964.
Kron, F. W.: Grundwissen pädagogik. 4. verb. Aufl. E
Reinhardt. München, Basel. 1994.
Kron, F. W.: Pedagógia Osiris Kiadó. Budapest. 1997.
Landa, L. N.: Pedagógiai Kibernetika. A modern
technikai eszközök szerepe a pedagógiában. TIT Nyári Egyetem. Szeged, 1966.
de Landsheere, G.: Curriculum. Programme. In.:
Landsheere: Dictionnaire de l évaluation et de la recherche en education avec
lexique anglaisfrancais. PUF, Paris, 1979.
Lantos Ferenc: Képekben a világ. Nemzeti
Tankönyvkiadó. Budapest. 1994.
László Ervin: Harmadik évezred. Veszélyek és esélyek.
A Budapesti Klub első jelentése. Új Paradigma. Budapest. 1998.
Lewy, A (szerk).: Handbook of Curriculum Evaluation.
Paris, New York, UNESCO Longman Inc. 1977.
Lewy, A.: Planning the school curriculum.
UNESCO-IIEP, Paris, 1977.
Lewy, A.: (szerk.): The international encyclopedia of curriculum.
Oxford, New York… 1991.
Luria, A.R.: The working
brain. Penguin. Harmondsworth. 1973.
Mátrai Zsuzsa: Egy döntésjáték, és ami mögötte van.
Pedagógiai Szemle, 1992. 2. sz. 5-12.
McKernan, J.: Curriculum Action Research. A Handbook of
methods and resources for the reflective practitioner. London. 1991.
Mihály Ottó: Bevezetés a nevelésfilozófiába. Okker
Kiadó. Budapest. 1998.
Nagy Mária: Tanári szakma és professzionalizálás.
Vázlat egy szakma politikatörténetéhez. OKI. Budapest. 1994.
Nagy Mária: Tanárok – a világban és az
osztálytermekben.. In.: Báthory Zoltán – Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a
neveléstudomány köréből 2001. Osiris Kiadó. Budapest. 2001.
Nagy József: Köznevelés és rendszerszemlélet. OOK.
Veszprém, 1979.
Nagy József: A megtanítás stratégiája. Tankönyvkiadó.
Budapest. 1984.
Nagy József: A tudástechnológia elméleti alapjai.
OOK. Veszprém, 1985.
Nagy József: Tanterv és személyiségfejlesztés.
Educatio. 1994. 3. sz.
Nagy József: Nevelési kézikönyv személyiségfejlesztő
pedagógiai programok készítéséhez. Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged, 1996.
Nagy József: Kompetenciamodell és nevelés.
Iskolakultúra. 1997. 3. sz.
Nagy József: XXI. Század és nevelés. Osiris Kiadó.
Budapest. 2000.
Nagy Sándor: Az
oktatáselmélet alapkérdései. Tankönyvkiadó. Budapest. 1981.
Nahalka István: Konstruktív pedagógia – egy új
paradigma a láthatáron. Iskolakultúra. 1997. 2., 3., 4. sz.
Nahalka István: Az oktatás tartalma. In.: Falus Iván
(szerk.): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti
Tankönyvkiadó. Budapest. 1998, 2003.
Nahalka István: Mi vagy ki az ördög, és hol van? –
Vajon tényleg az ismeretközpontúság a magyar oktatás fő problémája? Új
Pedagógiai Szemle, 1999. 12. sz.
Nahalka István:
Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest, 2002.
Nemzeti alaptanterv.
Művelődési és Közoktatási Minisztérium. Korona Kiadó. Budapest. 1995.
Németh László: A kísérletező ember. Magvető és
szépirodalmi Könyvkiadó. Budapest. 1973.
Odenbach, K.: Curriculum Lehrplan. In.: Odenbach:
Lexikon der Schulpadagogik. Begriffe von A-Z. Westermann Taschenbuch 131.,
Braunschweig, 1974.
Orgoványi-Gajdos
Judit: A deklarált tantervtől az elsajátított tantervig Európa kulturális fővárosai és a kultúrák
együttélése c. oktatási program adaptív feldolgozása felzárkóztató
osztályommal Taní-tani, 2010. 3. (54.) szám.
Orosz Sándor: A tananyag elemzése. OOK., Veszprém,
1977.
Orosz Sándor: A taxonómiák néhány elméleti problémája.
Neveléstudomány. A Szombathelyi Tanárképző Főiskola Közleményei. 1982.
Orosz Sándor: Pedagógiai mérések. Korona Kiadó. Budapest.
1994.
Orosz Sándor: Tudásmárás
a XX. század utolsó évtizedében. In.: Báthory Zoltán – Falus Iván (szerk.):
Tanulmányok a neveléstudomány köréből 2001. Osiris Kiadó. Budapest. 2001.
Pálvölgyi Lajos:
A kibernetikai pedagógiától a pedagógiai kibernetikáig. Pedagógiai Szemle,
1980. 2.sz.
Pearson, P. D. – Fielding, L. Comprehension instruction. In. R. Barr, M.L. Kamil, P. Mosenthal –
P. D. Pearson (Eds.) Handbook of reading research. Vol.2.
Pethőné
Nagy Csilla: Módszertani Kézikönyv. Befogadásközpontú
és kompetenciafejlesztő irodalomtanítás a gimnáziumok és szakközépiskolák 9-12.
évfolyamában. Korona Kiadó, Budapest, 2005.
Petersen, W. H.: Handbuch Unterrichtsplanung. Grundfragen, Modelle, Stufen, Dimensionen. München. 1982.
Piaget, J.: Az értelem pszichológiája. Condolat. Budapest. 1993.
Polonkai Mária – Perjés István: A helyi tantervek
készítésének alapjai I-II. Megyei Pedagógiai Intézet. Debrecen. 1993.
Polonkai Mária – Perjés István: A helyi tantervek
készítésének gyakorlata. Juventus 96 Bt. Debrecen. 1997.
Productive Learning
in the Workshop. Pilot Projekts of Pécs, St. Petersburg and Berlin Present
Their Work. IPLE, Schibri Verlag, Berlin-Milow. 1999.
Produktives Lernen
in der Lernwerkstatt. Pilotprojekte aus Pécs, St. Petersburg und Berlin stellen
ihre Arbeit vor. IPLE, Schibri Verlag. Berlin-Milow. 1999.
Prohászka Lajos: A tanterv elmélete. (Előadásai
alapján összeállította: ifj. Jensch László) Kézirat. Bp.,
Rogers, C.: A tanulás szabadsága a 80-as években.
Kliensközpontú pszichoterápia napjainkban, a kultúrák közötti kommunikáció
kreatív megközelítései. (ford.: Angster Mária) Magyar Pszichológiai Társaság
Center for Cross-Cultural Communication. Szeged, 1986.
Santini, B.: Taxonómiák. In.: A tantervelmélet
kialakulása és fejlődése. A
tantervelmélet forrásai 5. OPI.,
Budapest. 1985. 91-123.
Snyder, K. J.- Anderson, R. H.: Managing Productive
Schools. Orlando, Academic Press, 1986.
Steele, J. L. – Steele, P.: The
thinking – writing connection: Using clustering to help students write
persuasively. Reading Horiyons. 1991.
32.
Steinaker, N. W.-Bell, M. R.: The Experiental
Taxonomy. A New Approach to Teaching and Learning. New York, 1979.
Szabolcs Éva: Taxonómiák a nevelési célok
rendszerében. Magyar Pedagógia, 1981. 2. sz. 183-190.
Szabolcs Éva: A taxonómiák továbbfejlesztésének
elméleti és gyakorlati törekvései. Magyar Pedagógia, 1983. 4. sz. 426-435.
Szebenyi Péter: Kívánatos és lehetséges tanterv.
Pedagógiai Szemle. 1973. 11.
Szebenyi Péter: A helyi tanterv készítésének elvei és
lépései. In.: Hogyan készítsünk helyi tantervet? (szerk.: Balla Árpád)
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Pedagógiai és Közművelődési Intézet. Miskolc, 1993.
Szebenyi Péter: Tantervkészítés egykor és most.
Educatio. 1994. 3. sz.
Szabó László Tamás: A „rejtett tqanterv”
Oktatáskutató Intézet. Budapest. 1985.
Taba, H.: Curriculum Development: Theory and
Practice. Harcourt, Brace and World, New York, 1962.
Takács Géza:
Iskolapróza. Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium kalandja a szabadsággal.
Ökonet Kft. Budapest, 2000.
Takács Viola: A Galois gráfok pedagógiai alkalmazása.
Pécs, Iskolakultúra könyvek 6. 2002.
Tarkó Klára: Az olvasás és a metakogníció kapcsolata
iskoláskorban. Magyar Pedagógia. 1992. 2. sz.
Tomasello, M.:
Gondolkodás és kultúra. Osiris, Budapest, 2002.
Tyler, R.: Basic Principles of Curriculum and
Instruction. The University of Chicago Press, Chicago, 1949, 1970. (30. kiad.)
Tyler, R.: A tanterv és az oktatás alapelvei.
(részletek) In.: A tantervelmélet
kialakulása és fejlődése. A tantervelmélet forrásai. 5. kötet. (szerk.: Ballér
Endre) OPI., Budapest. 1985.
Varga Csaba: A globalizáció pozitív alternatívája az információs
társadalomban. In.: Molnár János – Kiss Endre (szerk.): Megérteni a
globalizációt. Friedrich Ebert Stiftung. Budapest. 1999.
Vaughn, J. L. – Estes T. H.: Reading and
reasoning beyond the primary grades. Boston, MA: Allyn-Bacon, 1986.
Vass Vilmos: Az
oktatás tartalmi szabályozása. Iskolakultúra. 2000. 6-7. sz.
Vass
Vilmos: A nemzeti alaptanterv felülvizsgálata és
implementációja. In.: Kelemen Elemér és Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a
neveléstudomány köréből 2005. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2006.
Vágó Irén: Tartalmi változások a közoktatásban – A
„rejtett” helyi tantervektől a valóságos helyi tantervekig – In.: Vágó Irén
(szerk.): Tartalmi változások a közoktatásban a 90-es években. Okker Kiadó.
Budapest. 1999.
Vári Péter: Cél- és Követelményrendszer. OOK.,
Veszprém, 1980.
Vigotszkij, L. Sz.: Gondolkodás és beszéd. Akaddémiai
Kiadó. Budapest. 1967
Westphalen, K.: Praxisnahe Curriculumentwicklung. In
die Curriculumreform am Beispiel Bayerns. Anhang: Der Curriculare Lehrplan, 6.
neuarb. Aufl. Auer, Donauwörth, München, 1978.
Zrinszky László: Iskolaelmélet és iskolai élet. Okker
Kiadó. Budapest. 2000
Zsolnai József: Tantervfejlesztés,
taneszközrendszer-tervezés, tanítási program. (A nyelvi-irodalmi-kommunikációs
kísérlet példája). In.: Tanulmányok a neveléstudomány köréből 1979-1984.
Akadémiai Kiadó. Budapest. 1985. 170-190.
Zsolnai József: Egy gyakorlatközeli pedagógia.
Kutatásaink elméleti alapozása. OOK. Budapest. 1986.
Zsolnai József: A tanulás tervezése és irányítása a
nyelvi irodalmi és kommunikációs nevelési programban. Tankönyvkiadó. Budapest.
1986, 1991. (Harmadik kiadás.)
Zsolnai József: Az értékközvetítő és
képességfejlesztő pedagógia. ÉKP Központ-Holnap Kkt.-Tárogató Kiadó. Budapest.
1995.
Zsolnai József: Bevezetés a pedagógiai gondolkodásba.
Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1996. Zsolnai
József és Kocsis Mihály
(szerk.): Kritika és Koncepció. JPTE Tanárképző Intézet, Pécs, 1997.