Lehetséges kérdések és válaszok a curriculumfejlesztéshez
Engedje meg, hogy a ”Lehetséges kérdések és válaszok a curriculumfejlesztéshez” című tananyagot[1] egy számomra meghatározó – az eddigi tanulási, tanítási, képzési programfejlesztéseimet (curriculumfejlesztéseimet) orientáló – mottóval, Faludi Szilárd gondolataival kezdjem. „Tantervben nem tananyagot, hanem oktatási folyamatot kell tervezni. Már a tantervi kérdések eldöntésében szerepének kell lennie annak a kérdésnek, hogyan tanul a gyermek, hogyan akarjuk mi őt tanítani.” [2]
A fenti megfogalmazás meghatározó bármilyen – intézményes keretek között zajló, emberi tanulást, tanítást megtámogató – programfejlesztésre. A tanulás/tanítás[3], a megismerés és kérdésföltevés, a problémafelismerés és problémamegoldás, az átalakítás és alkotás, a tervezés, a kivitelezés és az (ön)értékelés emberi sajátosságok. Jellegzetesen az ember képes arra, hogy saját tanulási/tanítási tevékenységét, saját szakmai tevékenységét megtervezze, hogy egy program működését előre vetítse, a várható következményeket és eredményeket számba vegye, s mindezek figyelembevételével alkossa meg hosszabb-rövidebb távú programjait, mozgósítsa szellemi, tárgyi, anyagi erőit, eszközeit.
A tananyag segítségével megismerheti, vagy felfrissítheti azokat az alapokat, megteheti azokat a lépéseket, amelyek szükségesek az alkotó folyamattervezéshez a pedagógiai fejlesztések területén, ezen belül is elsősorban a tanulási és tanítási programfejlesztések terén.
A tananyag öt fejezetének kiemelt témáihoz megértést könnyítő, egyúttal a törzsanyag mondanivalóját kitágító, elmélyítő példák kapcsolódnak. Az egymásra épülő feladatok a feldolgozott témákhoz kötődő tudásanyag alkalmazását igénylik, saját produktumok létrehozását teszik lehetővé.
Az egyéni haladási ütemet megengedő, az egyéni tanulási stílust kipróbálni, kibontakozni hagyó, mindazonáltal az értőbb, értelmezőbb (ön)reflektívebb tanuláshoz és a produktívabb, a folyamatos fejlesztést, továbbgondolást, kiegészítést, átkonstruálást lehetővé tevő feladatmegoldások sorához nyújthat segítséget az egyes témák, feladatok egyénhez, csoporthoz illeszthető felhasználása. A portfóliós[4] megoldásmódok a tanulási, alkotási folyamat nyomon követését, értelmezését is lehetővé teszik. Ebből a szempontból kiemelt figyelmet érdemelnek:
- a feladatok munkalapjai, melyek az egymásra építhető feladatok megoldását, a produktumokat, azok megalkotásának folyamatát dokumentálják;
- a reflexiók munkalapjai, melyek az egyes tanulási egységek végén rögzítik azt, hogy a tananyagban tanultak, illetve a szabadon választott szakirodalomban olvasottak mennyiben nyújtottak megerősítést vagy új információt a tananyagot feldolgozó(k) számára, milyen kritikai észrevételek, további gondolatok, kérdések fogalmazódtak meg.
A megoldott feladatok, az elkészült produktumok – konzultációkon, szemináriumokon, szakmai műhelymunkák során történő – közzététele, megvitatása, elemzése és értékelése, a tanulás/tanítás hatékonyságának növeléséhez, az alkotások továbbfejlesztéséhez járulhat hozzá. Az esetleges vizsgák vagy prezentációk is „nyilvános” – csoport, szakmai műhely előtt történő – vizsgaként vagy prezentációként, azaz az elkészített produktumok elemző, értelmező bemutatásaként, megvédéseként képzelhetők el.
Mivel az intézményes tanuláshoz kapcsolódó folyamattervezés valamennyi pedagógus, valamennyi képző szakember szakmai kompetenciájának szerves része, ezért a tananyag tananyag rugalmasan felhasználható a pedagógia szakos alapképzésben, a tanári mesterképzésben, a pedagógiatanár és a tantervfejlesztő tanár szakokon, a neveléstudomány mesterszakon, a pedagógus szakvizsgás képzésben, valamint e tárgykörben meghirdetett tanár-továbbképzéseken és a helyi tantervkészítési, helyi tantervfejlesztési döntéseket megalapozó testületi műhelymunkák során.
A tananyag felépítése
A tananyag öt fejezetből és tizenkét tanulási egységből áll. Az I-III. fejezet egy-egy tanulási egységet, a IV. fejezet két tanulási egységet, az V. fejezet hét tanulási egységet tartalmaz.
Az egyes tanulási
egységek után célszerű ismételten átgondolni a tananyagot, és a saját tanulási
folyamatot. Ekkor célszerű rögzíteni a
tanulási tapasztalatokat, a felmerült kérdéseket, problémákat, felismeréseket
és továbbvivő gondolatokat.
A tananyag fejezetei |
A tanulási egységek |
I.
fejezet:
I. Curriculum, curriculumelmélet értelmezése(i)
1. A curriculum
értelmezése(i) a tantervi műfajtípusok
2. 2. A curriculumelmélet értelmezése(i), kutatási
irányai |
Első tanulási egység:
Curriculum értelmezése(i), a curriculum-elmélet
értelmezése(i), kutatási irányai |
II.
fejezet:
II. A curriculum mint tantervi műfaj
1. A curriculum mint tantervi műfaj fogalma,
komponensei
2. A curriculum szóösszetételekben: a zárt, a nyitott,
a core, a local és az extracurriculum |
Második tanulási egység
A curriculum
mint tantervi műfaj |
III.
Fejezet:
III. A curriculumfejlesztő szakember
(szakpedagógus), és pedagógus kompetenciái
1. A kompetencia szó jelentése.
2. A curriculumfejlesztő szakember
3. A pedagógus szerepe a curriculumok felhasználásában
és fejlesztésében |
Harmadik tanulási egység
A curriculumfejlesztő szakember és pedagógus
kompetenciái
|
IV.
Fejezet:
IV. A
curriculumfejlesztés alapkérdései
1. A tervezés alapkérdései és a curriculumfejlesztés
2. A projekt típusú tervezés
3. A rendszerszemléletű megközelítés és a
curriculumfejlesztés. |
Negyedik tanulási egység:
A tervezés alapkérdései és a curriculumfejlesztés Ötödik tanulási egység:
A
projekt típusú tervezés
A rendszerszemléletű megközelítés |
V.
Fejezet:
V. A curriculumfejlesztést megalapozó
rendszerkomponensek
1. A kétpólusú tartalmi szabályozás
2. A helyi curriculum értelmezése, a helyi curriculum
tervezése
3. A helyi curriculumfejlesztés főbb területei
3. 1. A helyzetfeltárás,
3. 2. Az intézmény fő célkitűzései
3. 3. Az oktatás tartalmi struktúrája
3. 4. Az oktatás szervezési keretei
3. 5. Az oktatás, és a helyi curriculum értékelése
3. 6. A pedagógusok curriculumfejlesztési feladatai
3. 7. Az egyes tantárgyak helyi programjai
3. 8. Az egyes pedagógusok tantárgyi programjai
3. 9. Az egyes tanulók tanulási programjai
4. 1. A célok
4. 2. A tananyag
4. 3.
A tantervi követelmények
|
Hatodik tanulási egység:
A kétpólusú tartalmi szabályozás
A helyi curriculum
értelmezése, tervezése
Hetedik tanulási egység:
A helyi curriculum
I.
(az igények
feltárása, az intézmény céljai, az oktatás tartalmi struktúrája)
Nyolcadik tanulási egység:
A helyi curriculum
II.
(az oktatás
szervezési keretei, az oktatás és a tantervek értékelése, a pedagógusok
curriculumfejlesztési feladatai)
Kilencedik tanulási egység:
A helyi curriculum
III:
(a tantárgyi helyi
curriculum, a tanárok tanítási programjai, a tanulók tanulási programjai)
Tizedik tanulási egység:
A célok
Tizenegyedik tanulási egység:
A tananyag
Tizenkettedik tanulási egység:
A követelmények |
[1] Jelen tananyag alapjául szolgáltak az alábbiak: Bárdossy Ildikó: A curriculumfejlesztés alapjai. JPTE Távoktatási Központ, Pécs, 2008. Lektorálta: Cserné Adermann Gizella. CD-s hypertext változatot szerkesztette: Klincsik Mihály és Perjés Ildikó; Bárdossy Ildikó: A curriculumfejlesztés alapkérdései. UNESCO Tanárképző Portál ELTE – PTE Tanárképző Intézet Pedagógia Tanszék, Budapest – Pécs, 2002. Lektorálta Ballér Endre és Tratnyek Magdolna. Technikai szerkesztés Wéberné Dittrich Ágnes (2005), Kovács Zsófia (2009).
[2] Faludi Szilárd: A tantervek készítését megalapozó pedagógiai kutatások. In.: Tanulmányok a neveléstudomány köréből 1962. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1963.
[4]A portfólió az egyén (a kiscsoportok) tanulási produktumainak, valamint tanulási útjának dokumentálása, a tanulási, gondolkodási folyamat állomásainak, produktumainak – a terveknek, vázlatoknak, a teljesített (kapott vagy vállalt) feladatoknak, az (ön)értékeléseknek, az írásos reflexióknak stb. – gyűjteménye. A portfólió segítségével – a hallgató, az oktató, a kolléga számára egyaránt – láthatóvá, értelmezhetővé válik a tanulási, alkotási folyamat, az adott eredményhez vezető út is. A portfólió az értékelés eredmény- és folyamatorientált megközelítésének is fontos eszköze.
[5]Csapó Benő a következőképpen körvonalazza a kompetencia, a szakértelem és a műveltség fogalmát. „A kompetencia újabb használata a generatív nyelvészet nyomán honosodott meg az oktatás elméletében. A tudásnak arra a formájára utal, amelynek elsajátítása természetes közegben, életszerű tapasztalatok révén történik, így alkalmazása is természetes könnyedséggel és hatékonysággal valósul meg, hasonlóan ahhoz, ahogy az anyanyelvet megtanuljuk, majd végtelenül sokféle gondolat megfogalmazására alkalmazzuk.” „A szakértelem egy jól meghatározható területen alkalmazható ’fogások’, sémák összessége. A szakértők sajátos mintázatokban azonosítják a feladatokat, amelyekhez mozgósítják a rendelkezésükre álló kész sémákat, megoldásokat.” „A műveltség újabb értelmezése eredetileg írástudást jelentő angol ’literacy’ kifejezés általánosítása nyomán terjedt el. (…) Bizonyos tudásterületekhez kapcsolódó általános tájékozottságot, biztonságos eligazodást, áttekintést, a nagy összefüggések átlátását, alkalmazható tudást jelent.” (Csapó Benő: A tudáskoncepció változása. Nemzetközi tendenciák és a hazai helyzet. Új Pedagógiai Szemle, 2002. 2. sz. 40-41. o.)
[6]A görög „paradeigma” szó eredeti jelentése: minta, példa. Thomas Kuhn által bevezetett értelmezésben, a tudományos életben megjelenő paradigmák a valóságos tudományos gyakorlat egyes elfogadott mintáit jelentik. Ezek magukban foglalják a megfelelő törvényt, elméletet, az alkalmazást és a kutatási eszközöket együttesen. Olyan modellek, amelyekből a tudományos kutatás sajátos összefüggő modelljei fakadnak. Kuhn, T.S.: A tudományos forradalmak szerkezete. Budapest, 1984
3. feladat: Folytassa a feladatot aszerint, hogy az 1. és 2. feladatban mit választott! 3. 1. Gondolja át, milyen tanulási/tanítási tapasztalatokat szerzett a tantárgy tanulása/tanítása során! Gondolja át azt is, milyen változásokat eredményezett Önben (vagy tanítványaiban) a tantárgy tanulása? E tapasztalatok birtokában hogyan módosítaná a 2. feladatban Ön által megfogalmazott célokat, követelményeket? Módosításait írásban is rögzítse! 3. 2. Gondolja át, milyen tamulási/tanítási tapasztalatokhoz, milyen eredmények eléréséhez szeretné juttatni a téma feldolgozóit! Hogyan módosítaná a 2. feladatban Ön által megfogalmazott célokat, követelményeket? Módosításait írásban is rögzítse!
|
4. feladat:
|
5. feladat
|
6. feladat: |
7. feladat: |
8. feladat:
|
9. feladat:
|
10. feladat:
|
11. feladat:
|
12. feladat:
|
|
13. feladat:
|
|
14. feladat:
|
|
15. feladat:
|
|
16. feladat:
|
|
17. feladat:
|
|
18. feladat:
Az Ön által elvégzett 5; 8. 2; 16; 17. feladatokhoz kapcsolódik tennivalója.
|
|
19. feladat:
|
|
20. feladat:
|
|
21. feladat:
|
|
22. feladat:
|
|
23. feladat:
|
|
|
|
25. feladat:
|
A minőség iskolái. Segédanyag a gyakorlati fejlesztő
munkához. Válogatás az angol nyelvű szakirodalomból. (vál.: Falus Iván, Vastagh Zoltán, szerk.: Kotschy Beáta). School B.T. Nyíregyháza,
1996.
Adey, P.: Gondolkodtató természettudomány. A
természettudomány az általános gondolkodási képesség kapuja. Iskolakultúra.
1999. 10. sz.
Angelusz Erzsébet: Filozófia, antropológia, nevelés.
Akadémiai Kiadó. Budapest. 1984.
Anweiler, O.: Curriculumforschung im lichte der
vergleichenden Erziehungswissenschaft. Bildung und Erziehung, 24. 6./ 1971.
524-531.p. (Ford.: Tantervkutatás és összehasonlító neveléstudomány. OPKM
D-30547)
Ashman, A. – Conway,
R.: Using cognitive methods in
the Classroom. Routledge. London. 1993.
Balla Árpád (szerk):
A helyi tantervek. Megyei Pedagógiai Intézet. Miskolc. 1994.
Ballér Endre: Törekvés az értékelés alapjául szolgáló
egységes követelményrendszer kidolgozására. III. Nyári Egyetem. Szeged. 1979.
Ballér Endre: Tantervfejlesztés az iskolában. Megyei
Pedagógiai Intézet, Veszprém, 1993.
Ballér Endre: Tantervelméleti paradigmaváltások a
magyar neveléstörténetben. Educatio. 1994. 3. sz.
Ballér Endre: A
nemzeti alaptantervtől az iskolai nevelő-oktatómunka tervezéséig. OPI,
Ballér Endre: Tantervelméletek Magyarországon a
XIX.-XX. században. OKI, Budapest. 1996.
Ballér Endre: curriculum-elmélet címszó. In.: Báthory
Zoltán – Falus Iván (főszerk.):
Pedagógiai lexikon I. kötet. Keraban Könyvkiadó. Budapest. 1997.
Ballér Endre: Tantervi dokumentumok megváltozott
szerepe az oktatás tartalmának szabályozásában és fejlesztésében. In.: Báthory
Zoltán – Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből 2001.
Osiris Kiadó. Budapest. 2001.
Barnes, D.: Practical curriculum study. London,
Boston … 1982
Banathy, B.: The application of systems inquiry in
education. In.: Proceedings of the 1987 Annual Meeting of the International
Sociaty for general System Research. Budapest., 1987.
Bánáthy Béla: Rendszerkutatás az oktatásban. (ford.:
Bajomi Lázár Péter) Új Pedagógiai Szemle, 1993. 2. sz. 52-64.
Baráth Tibor: Iskolafilozófia és pedagógiai program.
M. modul 29.o. In.: Iskolavezetés és fejlesztés II. Közoktatási Vezetőképző
Intézet. Szeged
Bárdossy Ildikó: A szentlőrinci iskolakísérlet
tantervi munkálatairól (1978-1983). Pedagógiai Szemle, 1986. 10. sz. 979-989.
Bárdossy Ildikó: Önfejlesztő iskolák az NSZK-ban.
Embernevelés, 1990. 2-3. sz. 83-95.
Bárdossy Ildikó: Segédanyag a tantervelmélet és
tantervfejlesztés tanulmányozásához. Tolna Megyei Pedagógiai Intézet,
Szekszárd, 1990.
Bárdossy Ildikó és Kovácsné Tratnyek Magdolna: Város mint Iskola avagy Ahol
mindenki egy csillag. Útmutató pedagógusoknak, pedagógusjelölteknek és minden
érdeklődőnek egy személyközpontú iskolamodellről. PSZM Projekt. Calibra Kiadó.
Budapest. 1993.
Bárdossy Ildikó: Projektek az oktatásban. Pedagógiai
Szemlélő, 1994. 1. füzet. (A Projektek az oktatásban c. speciálkollégium
periodikája. JPTE, Pedagógia Tanszék, Pécs)
Bárdossy Ildikó és Tratnyek Magdolna: City-As-School in Pécs and its
Learning Workshoops. In Productive Learning in the Workshop. Pilot Projekts of
Pécs, St. Petersburg and Berlin Present Their Work. IPLE (Ed.) Schibri Verlag,
Berlin-Milow. 1999. és Die Stadt als Schule in Pécs und ihre Lernwekstatten.
In.: Produktives Lernen in der Lernwerkstatt. Pilotprojekte aus Pécs, St.
Petersburg und Berlin stellen ihre Arbeit vor. IPLE (Hrsg.) Schibri Verlag.
Berlin-Milow. 1999.
Bárdossy Ildikó: A curriculumfejlesztés alapjai. JPTE
Távoktatási Központ. Pécs. 1998.
Bárdossy Ildikó: A curriculumfejlesztés alapkérdései.
UNESCO Tanárképző Portál, ELTE – PTE Tanárképző Intézet, Budapest – Pécs, 2002.
Bárdossy Ildikó,
Dudás Margit, Pethőné Nagy Csilla és Priskinné Rizner Erika: A kritikai
gondolkodás fejlesztése. Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei. PTE –
OSI, Pécs – Budapest, 2002.
Bárdossy Ildikó,
Dudás Margit, Pethőné Nagy Csilla és Priskinné Rizner Erika (szerk.): A
kritikai gondolkodás fejlesztése – az interaktív és reflektív tanulás
lehetőségei II. kötet. Pécsi Tudományegyetem Pécs, 2007.
Bárdossy Ildikó és
Dudás Margit (szerk.): Európa kulturális fővárosai és a kultúrák
együttélése. Oktatási program középiskolák számára. Pécsi Tudományegyetem,
Pécs, 2008.
Bárdossy Ildikó és
Dudás Margit: A tanulás tervezése és értékelése. Tanulási/tanítási program
oktatók és tanár szakos hallgatók számára. PécsiTudományegyetem,
Bölcsészettudományi Kar, 2010.
Bárdossy Ildikó:
Tantervezés és iskola. Pedagógusképzés. 2005. 3. sz.
Bastian, J.: Die Regenbogenkampfer. Eine Woche auf
den Spuren von Greenpeace. In.: Bastian, J.-Gudjons, H. (Hg.): Das Projektbuch.
Bergmann-Helbig Verlag, Hamburg, 1991.
Báthory Zoltán: Tanulási eredmények. Pedagógiai
Szemle. 1973. 7-8. sz.
Báthory Zoltán: A pedagógiai értékelés és annak
tantervi alkalmazása. Magyar Pedagógia. 1978. 2. sz.
Báthory Zoltán (szerk.): A tantervfejlesztés és a
tantervi értékelés kutatásmetodikai kérdései. OPI. Budapest. 1980.
Báthory Zoltán: Tanítás és tanulás. Tankönyvkiadó.
Budapest. 1985.
Báthory Zoltán:
Tanulók, iskolák - különbségek. Egy differenciális tanításelmélet vázlata.
Tankönyvkiadó, Budapest. 1992. Második, átdolgozott kiadás, OKKER Kiadó,
Bernstein, B.: Az iskolai tudásanyag osztályozásáról
és kereteiről. In.: Az iskola szociológiai problémái. Közgazdasági és Jogi
Könyvkiadó. Budapest. 1974.
Berthoff, A.: The making of meaning: Metaphors
models, and maxims
for writing teachers. Portsmouth. NH: Boznton/Cook, 1981
Bloom, S. B.: Taxonomy of Educational Objectives:
Cognitive Domain. McKay, New York, 1956.
Bloom, S. B.: Mastery Learning. In.: Block, H. J.
(ed.) Mastery Learning: Theory and Practice. Holt Rinehart and Wintson. New
York. 1971.
Bonstingl, J.: A minőség iskolái. A Teljeskörű
Minőségi Menedzsment (TQM) alkalmazása az iskolában. School Bt. Nyíregyháza.
1996.
Bruner, J. S.: Az oktatás folyamata. Tankönyvkiadó.
Budapest. 1968.
Buda Béla: A személyiségfejlődés és a nevelés
szociálpszichológiája. Tankönyvkiadó. Budapest. 1994.
Checkland, P.: Systems thinking, systems practice.
John Wiley and Sons, New York, 1981.
Churchman, C. W.: Rendszerszemlélet. Statisztikai
Kiadó. Bidapest. 1974.
de Corte, E.: A matematikatanulás és –tanítás
kutatásának fő áramlatai és távlatai. Iskolakultúra. 1997. 2. sz.
Csapó Benő: A mastery learning elmélete és
gyakorlata. Magyar pedagógia, 1978. 1. sz.
Csapó Benő: A kritériumorientált értékelés. Magyar
Pedagógia. 1987. 3. sz.
Csapó Benő: Kognitív Pedagógia. Akadémiai Kiadó.
Budapest. 1992.
Csapó Benő: Képességfejlesztés az iskolában –
problémák és lehetőségek. Új Pedagógiai Szemle. 1999. 12. sz.
Csapó Benő: Természettudományos nevelés: híd a
tudomány és a nevelés között. Iskolakultúra. 1999. 10. sz.
Csapó Benő: Az oktatás és a nevelés egysége a
demokratikus gondolkodás fejlesztésében. Új Pedagógiai Szemle. 2000. 2. sz.
Csapó Benő: A
tudáskoncepció változása. Nemzetközi tendenciák és a hazai helyzet. Új
Pedagógiai Szemle, 2002. 2. sz.
Cserné Adermann Gizella: Teljesítményértékelés a képzésben. JPTE Távoktatási Központ. Pécs. 1998.
Csibra Gergely és Gergely György: Társas tanulás és társas megismerés. A pedagógus szerepe. Magyar Pszichológiai Szemle, 2007. 6. sz.
Csoma Gyula: Az esettanulmányok felhasználása a felnőttek
oktatásában. Az oktatásügyi irányítás elméleti és gyakorlati kérdései.
OM. Vezetőképző Intézet. Budapest. 1980.
Dancsó Tünde: A
sulinet digitális tudásbázis tananyagainak felhasználása az oktatásban. Új
Pedagógiai Szemle, 2007. 9. sz.
Dave, R. H.: Taxonomy of Educational Objectives and
Achievement Testing. In.: Developments in Educational Testing. London,
University of London Press, 1969.
Delors, J.: Oktatás – rejtett kincs. A Jacques Delors
vezette Nemzetközi Bizottság jelentése. UNESCO könyvek. Osiris Kiadó. Magyar
Unesco Bizottság. Budapest. 1997.
Eggleston, J.: The Sociology of the Curriculum.
Routledge and Kegan. London. 1977. Falus Iván-Szivák Judit: Didaktika. Comenius
B.T., Pécs, 1996.
Farkas Ferenc-Poór Ferenc: Szervezési célok és
rendszerelméletek. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest. 1981.
Faludi Szilárd: A tantervtől a módszerig. In.:
Tanulmányok a neveléstudomány köréből. (szerk.: Kiss Árpád, Nagy Sándor) Akadémiai
Kiadó. Budapest. 1965. 65-103.
Faludi Szilárd: A tantervi anyag kiválasztásának
alapjai az általánosan művelő iskolában. In.: A tantervelmélet forrásai 1. OPI.
Budapest. 1983.
Faludi Szilárd: A tantervi anyag kiválasztásának
alapjai az általánosan művelő iskolában. In.: A tantervelmélet forrásai 1.
OPI., Budapest. 1983.
Falus Iván (szerk.:) Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest, 2003.
Falus Iván – Szivák Judit: Didaktika. Comenius
B.T. Pécs. 1996.
Falus Katali és Jakab György: A projektérettségi. Az
első év tapasztalataiból. Új Pedagógiai Szemle, 2005. 10. sz.
Fercsik János: Hálós tervezés a pedagógiában. Ma és
holnap. 1978. 2. sz.
Ferge Zsuzsa: Az iskolarendszer és az iskolai tudás
társadalmi meghatározottsága. Akadémiai Kiadó. Budapest. 1976.
Fischer, R.: Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni?
Műszaki Könyvkiadó. Budapest. 1999
Flavell, J. H.: Metacognition
and Cognitive Monitoring: A New Area of Cognitive –Developmental Inquiry.
American Psychologist. 34. 1979.
Frey, K.: Das Curriculum im Rahmen der Bildungsplanung und
Unterrichtsvorbereitung. Die deutsche Schule, 61. 5./1969. 270281. (Ford.: A
curriculum funkciója az oktatás tervezésében. OPKM D-19552)
Gagne, R. M.: The learning basis of teaching methods.
In.: Gage, N. L. ed.: The psychology of teaching methods Univ. of Chicago,
1976.
Garay Jánosné: A remény is veszélyeztetett? Egy
önfejlesztő kisiskola bemutatása. Tolna Megyei Önkormányzat Pedagógiai
Intézete. Szekszárd, 1995.
Gáspár László: Egységes világkép, komplex tananyag.
Tankönyvkiadó. Budapest. 1978.
Glaser, R.: Adaptive Education: Individual diversity
and learning. Holt, Rinehart and Winston, New York, 1977.
Golnhofer Erzsébet: Az esettanulmány.
Kutatás-módszertani kiskönyvtár. Műszaki Könyvkiadó. Budapest. 2001.
Gönczöl Enikő és Vass Vilmos: Az oktatási programok
fejlesztése. Új pedagógiai Szemle, 2004. 10. sz
Gubi Mihály: A rejtett tanterv elmélete. Világosság. 1980. 1. sz.
Gyaraki F. Frigyes: Tananyagelemzés, -kiválasztás, -elrendezés
egzakt módszerekkel. Budapest. 1983.
Gyaraki F. Frigyes: ontodidaktika címszó.
In.: Báthory Zoltán – Falus Iván (főszerk.): Pedagógiai lexikon II. kötet. Keraban
Könyvkiadó. Budapest. 1997.
Handbuch der Curriculumforschung. Beltz Verlag, 1983.
Hajnal Albert: A modellek modellje. In.: Rendszerkutatás.
Közgazdasági és Jogi Kiadó. Budapest. 1973.
Halász Gábor: Adalékok
az iskola környezetének és légkörének vizsgálatához. Pedagógiai Szemle. 1981.
7-8. sz.
Harrow, A. J.: Taxonomy of Psychomotor Domain. McKay,
New York, 1972.
Havas Péter: A természettudományos fogalmak
alakulása. Vizsgálat alsó tagozatos tanulók körében. Akadémiai Kiadó. Budapest.
1980.
Hoffmann Rózsa: A Németh László Nyolcosztályos
Gimnázium pedagógiai programja. (Iskolakoncepció, tantervek,
vizsgakövetelmények) I. rész. PSZM Projekt, Budapest. 1992
Horánszky Nándor: Tanterv és curriculum. Magyar Pedagógia, 1992. 3. sz. 193-213. p.
Horváth Zsuzsa, Paradigmaváltás a
tantervfejlesztésben: A kerettantervről beszélget Horváth Zsuzsával Schüttler
Tamás. Új Pedagógiai Szemle. 2000. 6. sz.
Ipfling, H-J.: Curriculum. In.: Grundbegriffe der
padagogischen Fachsprache. 2. Auf. Ehrenwirth, München, 1975. 57-63.
Joó András: Eszköztudás - tartalomtudás. Pedagógiai
Szemle, 1979. 4. sz.
Joó András: A tanóra ökológiája. Tantervelméleti
Füzetek. 12. OPI. Budapest. 1984.
Kamarás István: Ime az ember! Szent Gellért – OKI.
Budapest. 1993.
Kádárné Fülöp Judit: Taxonómia a pedagógiában.
Pedagógiai Szemle, 1971. 6. sz. 497-506.
Kádárné Fülöp Judit: Pedagógiai taxonómiák rendszerszemléletű továbbfejlesztésének
lehetőségei. III. Pedagógiai Nyári Egyetem. Szeged. 1979.
Kádárné Fülöp Judit: Tantervezés. Útmutató a helyi tanterv kiválasztásához, szerkesztéséhez,
írásához. Iskolaszolga. Budapest. 1996.
Káldi Tamás: Helyi tantervek készítése számítógéppel.
Új Pedagógiai Szemle, 1996. 7-8. sz. 138-155.
Karmiloff-Smith, A.: Túl a modularitáson. A kognitív
tudomány fejlődéselméleti megközelítése. In.: Pléh Csaba (szerk.) Kognitív
tudomány. Osiris Kiadó. Budapest. 1996.
Kárpáti Andrea: Tantárgyintegráció. Tankönyvkiadó.
Budapest. 1988.
Kárpáti Andrea: Vizuális nevelés: vizsga és
projektmódszer. Középiskolai tantárgyi feladatbankok II. Mérés-értékelés-vizsga
3. (Országos Közoktatási Intézet Értékelési és Érettségi Vizsgaközpontjának
sorozata) Országos Közoktatási Intézet. Budapest. 1997.
Kárpáti Andrea: Digitális pedagógia. Új Pedagógiai
Szemle. 1999. 4. sz.
Kárpáti Andrea – Komenczi Bertalan – Fehér Péter: Az
Európai Unió oktatási informatikai stratégiája. Új Pedagógiai Szemle. 2000.
7-8. sz.
Kárpáti Andrea: Informatika az iskolában. In.:
Báthory Zoltán – Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből
2001. Osiros Kiadó. Budapest. 2001.
Kerettantervek I-IV: A kerettantervek alkalmazása. Az alapfokú
nevelés-oktatás kerettantervei. A középfokú nevelés-oktatás kerettantervei I.
(Gimnázium). A középfokú nevelés-oktatás kerettantervei II. (Szakközépiskola,
Szakiskola) Oktatási Minisztérium. Budapest, 2000.
Kiss Árpád: A tanulás fogalma a pszichológiában és a
pedagógiában. In.: Pszichológiai tanulmányok V. Akadámiai Kiadó. Budapest.
1963.
Kiss Árpád: Az iskolai teljesítmények mérésének és értékelésének
indoklása. Magyar Pedagógia. 1973. 1-2. sz.
Kiss Árpád: Egy nemzetközi vizsgálat néhány közérdekű
tanulsága. Magyar Pedagógia. 1974. 3. sz.
Klafki, W.: Neue Studien zur Bildungstheorie und
Didaktik. Zeitgemäße Allgemeinbildung und kritisch-konstruktive Didaktik. 5.
kiad. Beltz Verlag. Weinheim, Basel. 1996.
Komenczi Bertalan: A vezetés szerepe az információs
és kommunikációs technológiák pedagógiai felhasználásában és fejlesztésében. Új
Pedagógiai Szemle. 2001. 7-8. sz.
Komenczi Bertalan:
Tananyagfejlesztési módszertan. In: Hutter Ottó, Magyar Gábor és Mlinarics
József (szerk.): E-learning, 2005. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2005.
Kotschy Beáta (szerk.): A minőség iskolái. Segédanyag
a gyakorlati fejlesztő munkához. SCHOOL B:T: Nyíregyháza. 1996.
Kozma Tamás: Tudásgyár? Az iskola mint társadalmi
szervezet. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. Budapest. 1985.
Könczöl Tamás: A
Sulinet Digitális Tudásbázis program. Iskolakultúra, 2004. 12. sz.
Krathwohl, R. D.-Bloom, S. B.-Masia, B. B.: Taxonomy
of Educational Objectives: Affective Domain. McKay, New York, 1964.
Kron, F. W.: Grundwissen pädagogik. 4. verb. Aufl. E
Reinhardt. München, Basel. 1994.
Kron, F. W.: Pedagógia Osiris Kiadó. Budapest. 1997.
Landa, L. N.: Pedagógiai Kibernetika. A modern
technikai eszközök szerepe a pedagógiában. TIT Nyári Egyetem. Szeged, 1966.
de Landsheere, G.: Curriculum. Programme. In.:
Landsheere: Dictionnaire de l évaluation et de la recherche en education avec
lexique anglaisfrancais. PUF, Paris, 1979.
Lantos Ferenc: Képekben a világ. Nemzeti
Tankönyvkiadó. Budapest. 1994.
László Ervin: Harmadik évezred. Veszélyek és esélyek.
A Budapesti Klub első jelentése. Új Paradigma. Budapest. 1998.
Lewy, A (szerk).: Handbook of Curriculum Evaluation.
Paris, New York, UNESCO Longman Inc. 1977.
Lewy, A.: Planning the school curriculum.
UNESCO-IIEP, Paris, 1977.
Lewy, A.: (szerk.): The international encyclopedia of curriculum.
Oxford, New York… 1991.
Luria, A.R.: The working
brain. Penguin. Harmondsworth. 1973.
Mátrai Zsuzsa: Egy döntésjáték, és ami mögötte van.
Pedagógiai Szemle, 1992. 2. sz. 5-12.
McKernan, J.: Curriculum Action Research. A Handbook of
methods and resources for the reflective practitioner. London. 1991.
Mihály Ottó: Bevezetés a nevelésfilozófiába. Okker
Kiadó. Budapest. 1998.
Nagy Mária: Tanári szakma és professzionalizálás.
Vázlat egy szakma politikatörténetéhez. OKI. Budapest. 1994.
Nagy Mária: Tanárok – a világban és az
osztálytermekben.. In.: Báthory Zoltán – Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a
neveléstudomány köréből 2001. Osiris Kiadó. Budapest. 2001.
Nagy József: Köznevelés és rendszerszemlélet. OOK.
Veszprém, 1979.
Nagy József: A megtanítás stratégiája. Tankönyvkiadó.
Budapest. 1984.
Nagy József: A tudástechnológia elméleti alapjai.
OOK. Veszprém, 1985.
Nagy József: Tanterv és személyiségfejlesztés.
Educatio. 1994. 3. sz.
Nagy József: Nevelési kézikönyv személyiségfejlesztő
pedagógiai programok készítéséhez. Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged, 1996.
Nagy József: Kompetenciamodell és nevelés.
Iskolakultúra. 1997. 3. sz.
Nagy József: XXI. Század és nevelés. Osiris Kiadó.
Budapest. 2000.
Nagy Sándor: Az
oktatáselmélet alapkérdései. Tankönyvkiadó. Budapest. 1981.
Nahalka István: Konstruktív pedagógia – egy új
paradigma a láthatáron. Iskolakultúra. 1997. 2., 3., 4. sz.
Nahalka István: Az oktatás tartalma. In.: Falus Iván
(szerk.): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti
Tankönyvkiadó. Budapest. 1998, 2003.
Nahalka István: Mi vagy ki az ördög, és hol van? –
Vajon tényleg az ismeretközpontúság a magyar oktatás fő problémája? Új
Pedagógiai Szemle, 1999. 12. sz.
Nahalka István:
Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest, 2002.
Nemzeti alaptanterv.
Művelődési és Közoktatási Minisztérium. Korona Kiadó. Budapest. 1995.
Németh László: A kísérletező ember. Magvető és
szépirodalmi Könyvkiadó. Budapest. 1973.
Odenbach, K.: Curriculum Lehrplan. In.: Odenbach:
Lexikon der Schulpadagogik. Begriffe von A-Z. Westermann Taschenbuch 131.,
Braunschweig, 1974.
Orgoványi-Gajdos
Judit: A deklarált tantervtől az elsajátított tantervig Európa kulturális fővárosai és a kultúrák
együttélése c. oktatási program adaptív feldolgozása felzárkóztató
osztályommal Taní-tani, 2010. 3. (54.) szám.
Orosz Sándor: A tananyag elemzése. OOK., Veszprém,
1977.
Orosz Sándor: A taxonómiák néhány elméleti problémája.
Neveléstudomány. A Szombathelyi Tanárképző Főiskola Közleményei. 1982.
Orosz Sándor: Pedagógiai mérések. Korona Kiadó. Budapest.
1994.
Orosz Sándor: Tudásmárás
a XX. század utolsó évtizedében. In.: Báthory Zoltán – Falus Iván (szerk.):
Tanulmányok a neveléstudomány köréből 2001. Osiris Kiadó. Budapest. 2001.
Pálvölgyi Lajos:
A kibernetikai pedagógiától a pedagógiai kibernetikáig. Pedagógiai Szemle,
1980. 2.sz.
Pearson, P. D. – Fielding, L. Comprehension instruction. In. R. Barr, M.L. Kamil, P. Mosenthal –
P. D. Pearson (Eds.) Handbook of reading research. Vol.2.
Pethőné
Nagy Csilla: Módszertani Kézikönyv. Befogadásközpontú
és kompetenciafejlesztő irodalomtanítás a gimnáziumok és szakközépiskolák 9-12.
évfolyamában. Korona Kiadó, Budapest, 2005.
Petersen, W. H.: Handbuch Unterrichtsplanung. Grundfragen, Modelle, Stufen, Dimensionen. München. 1982.
Piaget, J.: Az értelem pszichológiája. Condolat. Budapest. 1993.
Polonkai Mária – Perjés István: A helyi tantervek
készítésének alapjai I-II. Megyei Pedagógiai Intézet. Debrecen. 1993.
Polonkai Mária – Perjés István: A helyi tantervek
készítésének gyakorlata. Juventus 96 Bt. Debrecen. 1997.
Productive Learning
in the Workshop. Pilot Projekts of Pécs, St. Petersburg and Berlin Present
Their Work. IPLE, Schibri Verlag, Berlin-Milow. 1999.
Produktives Lernen
in der Lernwerkstatt. Pilotprojekte aus Pécs, St. Petersburg und Berlin stellen
ihre Arbeit vor. IPLE, Schibri Verlag. Berlin-Milow. 1999.
Prohászka Lajos: A tanterv elmélete. (Előadásai
alapján összeállította: ifj. Jensch László) Kézirat. Bp.,
Rogers, C.: A tanulás szabadsága a 80-as években.
Kliensközpontú pszichoterápia napjainkban, a kultúrák közötti kommunikáció
kreatív megközelítései. (ford.: Angster Mária) Magyar Pszichológiai Társaság
Center for Cross-Cultural Communication. Szeged, 1986.
Santini, B.: Taxonómiák. In.: A tantervelmélet
kialakulása és fejlődése. A
tantervelmélet forrásai 5. OPI.,
Budapest. 1985. 91-123.
Snyder, K. J.- Anderson, R. H.: Managing Productive
Schools. Orlando, Academic Press, 1986.
Steele, J. L. – Steele, P.: The
thinking – writing connection: Using clustering to help students write
persuasively. Reading Horiyons. 1991.
32.
Steinaker, N. W.-Bell, M. R.: The Experiental
Taxonomy. A New Approach to Teaching and Learning. New York, 1979.
Szabolcs Éva: Taxonómiák a nevelési célok
rendszerében. Magyar Pedagógia, 1981. 2. sz. 183-190.
Szabolcs Éva: A taxonómiák továbbfejlesztésének
elméleti és gyakorlati törekvései. Magyar Pedagógia, 1983. 4. sz. 426-435.
Szebenyi Péter: Kívánatos és lehetséges tanterv.
Pedagógiai Szemle. 1973. 11.
Szebenyi Péter: A helyi tanterv készítésének elvei és
lépései. In.: Hogyan készítsünk helyi tantervet? (szerk.: Balla Árpád)
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Pedagógiai és Közművelődési Intézet. Miskolc, 1993.
Szebenyi Péter: Tantervkészítés egykor és most.
Educatio. 1994. 3. sz.
Szabó László Tamás: A „rejtett tqanterv”
Oktatáskutató Intézet. Budapest. 1985.
Taba, H.: Curriculum Development: Theory and
Practice. Harcourt, Brace and World, New York, 1962.
Takács Géza:
Iskolapróza. Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium kalandja a szabadsággal.
Ökonet Kft. Budapest, 2000.
Takács Viola: A Galois gráfok pedagógiai alkalmazása.
Pécs, Iskolakultúra könyvek 6. 2002.
Tarkó Klára: Az olvasás és a metakogníció kapcsolata
iskoláskorban. Magyar Pedagógia. 1992. 2. sz.
Tomasello, M.:
Gondolkodás és kultúra. Osiris, Budapest, 2002.
Tyler, R.: Basic Principles of Curriculum and
Instruction. The University of Chicago Press, Chicago, 1949, 1970. (30. kiad.)
Tyler, R.: A tanterv és az oktatás alapelvei.
(részletek) In.: A tantervelmélet
kialakulása és fejlődése. A tantervelmélet forrásai. 5. kötet. (szerk.: Ballér
Endre) OPI., Budapest. 1985.
Varga Csaba: A globalizáció pozitív alternatívája az információs
társadalomban. In.: Molnár János – Kiss Endre (szerk.): Megérteni a
globalizációt. Friedrich Ebert Stiftung. Budapest. 1999.
Vaughn, J. L. – Estes T. H.: Reading and
reasoning beyond the primary grades. Boston, MA: Allyn-Bacon, 1986.
Vass Vilmos: Az
oktatás tartalmi szabályozása. Iskolakultúra. 2000. 6-7. sz.
Vass
Vilmos: A nemzeti alaptanterv felülvizsgálata és
implementációja. In.: Kelemen Elemér és Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a
neveléstudomány köréből 2005. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2006.
Vágó Irén: Tartalmi változások a közoktatásban – A
„rejtett” helyi tantervektől a valóságos helyi tantervekig – In.: Vágó Irén
(szerk.): Tartalmi változások a közoktatásban a 90-es években. Okker Kiadó.
Budapest. 1999.
Vári Péter: Cél- és Követelményrendszer. OOK.,
Veszprém, 1980.
Vigotszkij, L. Sz.: Gondolkodás és beszéd. Akaddémiai
Kiadó. Budapest. 1967
Westphalen, K.: Praxisnahe Curriculumentwicklung. In
die Curriculumreform am Beispiel Bayerns. Anhang: Der Curriculare Lehrplan, 6.
neuarb. Aufl. Auer, Donauwörth, München, 1978.
Zrinszky László: Iskolaelmélet és iskolai élet. Okker
Kiadó. Budapest. 2000
Zsolnai József: Tantervfejlesztés,
taneszközrendszer-tervezés, tanítási program. (A nyelvi-irodalmi-kommunikációs
kísérlet példája). In.: Tanulmányok a neveléstudomány köréből 1979-1984.
Akadémiai Kiadó. Budapest. 1985. 170-190.
Zsolnai József: Egy gyakorlatközeli pedagógia.
Kutatásaink elméleti alapozása. OOK. Budapest. 1986.
Zsolnai József: A tanulás tervezése és irányítása a
nyelvi irodalmi és kommunikációs nevelési programban. Tankönyvkiadó. Budapest.
1986, 1991. (Harmadik kiadás.)
Zsolnai József: Az értékközvetítő és
képességfejlesztő pedagógia. ÉKP Központ-Holnap Kkt.-Tárogató Kiadó. Budapest.
1995.