V. 4. 1. A célok
A cél 1) egyrészt tudatosodott társadalmi-emberi szükséglet; 2) másrészt
a tudatos cselekvés végpontjának, eredményének eszmei előképe a tudatban. Cél
csak annyiban létezik, 1) amennyiben az emberi tudat eszmeileg előre tudja
látni a jövőbeni állapotokat (folyamatokat); 2) amennyiben az emberi
tevékenység az óhajtott jövőbeli állapotokat (folyamatokat) tudatos szándékával
meg is tudja valósítani.
V.ö.:
Jövőkutatási fogalomtár. Budapest, 1976. 37. o; Zsolnai József:
Tantervfejlesztés, taneszközrendszer-tervezés, tanítási program (A nyelvi –
irodalmi – kommunikációs kísérlet példája). In.: Tanulmányok a neveléstudomány
köréből 1979-1984. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1985. 174. o.
A tanterv hatásos
működésének kiinduló mozzanata az értékrend
biztonsága. Az értékrend biztonságát vagy bizonytalanságát a tanterv műfajában
a célok, pontosabban a célok minősége
határozza meg. Gagne szerint a célok
főként a kommunikációt szolgálják, éspedig az oktatástervező és a
tantervkészítő, a tantervkészítő és a tanár, a tanár és a tanuló, a tanár az
igazgató és a szülő között.
Célok
rendszeréről akkor beszélhetünk, ha a különböző szinten (országos, intézményi, tantárgyi,
témaköri szinten) megfogalmazott célok egymásra szervesen épülnek, ha
belőlük követelmények (azaz tanulási célok) bonthatók le. Ha nincs
biztos cél(rendszer) követelménnyé bármi válhat vagy a követelmények közül
bármi elhagyható, hiszen nincs érdek, érték, amire a követelmény értelmessége
vonatkoztatható. Ha a célok nem operacionalizálhatók (ha nem bonthatók le a
mindennapi gyakorlat szintjére, ha nem bonthatók olyan követelményekké, melyek
a tanulásszervezést is meghatározzák, az értékelést is megalapozzák), akkor
megmaradnak a vágyálmok szintjén, s így kellő hatást sem fejthetnek ki.
V.ö.: Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák,
különbségek. Egy differenciális tanításelmélet vázlata. OKKER Könyvkiadó, Budapest,
2000. Lásd még: Kotschy Beáta: Az oktatás célrendszere. In.: Falus Iván
(szerk.:) Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest, 2003.
A célmeghatározások során választ kell adnunk olyan
kérdésekre, hogy:
-
mi az adott iskola, az adott képzés célja;
-
miért kell az adott tantárgyakat megtanulni, az adott
kurzusokat elvégezni;
-
mi egy adott téma, egy adott tanulási egység célja,
hova akarunk eljutni a téma, a tanulási egység tanulása során.
Az alábbiakban a
célmeghatározás különböző szintjeire vonatkoztatva olvashat példákat:
Példa:
A kerettantervek intézményi céljainak néhány jellemzője:
Az 1995-ös Nemzeti alaptanterv után,
2000-ben készültek el azok a kerettantervek, melyek a különböző
iskolatípusokban (azaz az általános iskolában, a szakiskolában, a
szakközépiskolában, a gimnáziumban) egyrészt szabályozták a tartalmi munkát, a
tanulandó, tanítandó műveltségtartalmat és a képességfejlesztést, másrészt
keretet adtak az iskolai helyi tantervek továbbfejlesztéséhez.
A gimnázium deklarált céljai között – a
kerettantervi rendeletben – a következő olvasható. A gimnáziumi képzés
pedagógiai feladata rugalmasan érvényesíteni a tantárgyi fejlesztés lehetőségét
úgy, hogy a hangsúlyos
akadémiai tudást felváltva előnyben részesíti a „tanulás tanulása” elvére alapozott
képességfejlesztést, amely hasznos és sok szinten alkalmazható tudást alapoz
meg. Érvényesül
az elméleti és
technikai tudás, illetve a pragmatikusabb alkalmazott tudás közötti ellentétek
csökkentése. A rendelkezésre álló órakeretben a diszciplináris tudás összekapcsolódik a jelenben való
alkalmazás lehetőségeivel. Lényeges szempont az elméleti és az alkalmazott tudás egyensúlya.
A szakközépiskolák kerettantervi
rendeletben megfogalmazott deklarált céljai többek között kiemelik annak
fontosságát, hogy a diákok a különböző információk között eligazodjanak, a gyakorlati életben felmerülő
kérdésekre is találjanak válaszokat, hogy a különböző élethelyzetekben törekedjenek a tudásra épülő
önálló vélemény kialakítására és felelős döntésekre.
A szakiskolák deklarált céljai között hatékony és motiváló tanulási
módszerek elsajátíttatása is szerepel annak érdekében, hogy a tanulók felkészültek legyenek szakmai és más
munkatevékenységek értő és alkotó megtanulására, képessé váljanak a folyamatos
fejlődésre, továbbképzésre, szükség esetén szakmaváltásra.
Példa:
Gimnázium általános célkitűzései:
1. Valljuk, diákjainkat segítenünk
kell abban, hogy stabil, harmonikus személyiségekké váljanak, s ezért
törekszünk
-
egészséges
életmódra,
-
személyiségük
megismerésére, önmaguk vállalására,
-
önmaguk tudatos és
következetes alakításának igényére, képességeik fejlesztésére
-
érzelmi életük
egyensúlyban tartására, sikereik és kudarcaik egészséges feldolgozására,
szorongásaik oldásának képességére,
-
önbecsülésre,
tisztességes becsvágyra nevelni őket.
2. Fontosnak
tartjuk, hogy emberi kapcsolataik egészségesen fejlődjenek, ezért arra neveljük
őket, hogy
-
a társadalmilag
elfogadott együttélési és viselkedési normákat, civilizációs szokásokat
megtartsák, törekedjenek mások megértésére, egymás jogainak, emberi
méltóságának tiszteletben tartására,
-
igyekezzenek
tartalmas és tartós emberi kapcsolatokat kialakítani, legyenek fogékonyak a
bensőséges emberi viszonyok: a barátság, a szeretet megnyilvánulásai iránt,
-
esetleges negatív
tapasztalataik ellenére tiszteljék a család intézményét,
-
törekedjenek a
konfliktusaik békés eszközökkel való megoldására,
-
tegyenek szert
személyes felelősségtudatra és lelkiismeretességre, a magukról és másokról való
gondoskodás igényére és képességére.
3. Célunk, hogy
hatékony társadalmi magatartásra képessé váljanak, ezért
-
problémaérzékenységre,
kételkedni és kérdezni tudásra, egyúttal a tévedéshez való jog elismerésére,
-
önálló, logikus és
rugalmas gondolkodásra, érett ítélőképességre, a hozzáértő döntés igényére és
képességére,
-
alkotókészségre,
szellemi igényességre és a kultúra iránti fogékonyságra,
-
a hasznos és
értelmes munka örömére, kötelességtudatra, kitartásra, céltudatosságra,
-
a képességeiknek
megfelelő optimális teljesítményre törekvésre neveljük őket.
V.ö.: Káldi Tamás – Kádárné Fülöp Judit: Tantervezés. Iskolaszolga.
Budapest, 1996. 128-129. o.
Példa: Szakközépiskola általános célkitűzései:
-
olyan korszerű
általános és szakmai műveltség nyújtása (elméleti és gyakorlati ismeretekkel,
jártasságokkal), amelyeknek birtokában a fiatalok képesek lesznek a gyorsan
változó termelési körülményekhez alkalmazkodva megfelelő munkakört betölteni;
-
felkészítés a
szakiránynak megfelelő felsőfokú továbbtanulásra;
-
a permanens szakmai
továbbképzés igényének kialakítása;
-
felkészítés a
munkahelyen kívüli társadalmi szerepekre (közélet, család, szabadidő);
V.ö.: Káldi Tamás – Kádárné Fülöp Judit: Tantervezés.
Iskolaszolga. Budapest, 1996. 128-129. o.
Példa:
A tanítási-tanulási tevékenység (mint az iskolai nevelés egyik
rendszerkomponensének) célkitűzései:
1. A tanulási-tanítási tevékenység közvetlen célja, hogy
-
a tanulók ne elszigetelt
szaktárgyi, szaktudományi ismereteket szerezzenek, hanem az objektív valóság
egésze táruljon fel előttük összefüggéseiben, ellentmondásaiban, fejlődésében,
s ennek során
-
önmaguk is
megalkothassák a külvilág belső modelljét.
(A világkép az ember-világ kapcsolat egészének gondolati
reprodukciója, melynek segítségével az egyént képessé tehetjük nemcsak arra,
hogy áttekintse az egymással összefüggő valóságfolyamatokat, hanem arra is, hogy
a valóság átalakításában tevékenyen részt vegyen. Másképpen fogalmazva a
világkép az ember-világ kapcsolat legáltalánosabb modellje, amely orientáló,
integráló szerepet tölt be a megismerésben, a gyakorlati cselekvésben.)
2. A tanulási-tanítási tevékenység további célja, hogy
-
ne lezárt, hanem
folyamatosan továbbépíthető alapműveltséget nyújtson,
-
az egész emberi
életet végigkísérő tanulásnak irányt és eljárásokat adjon.
3. A tanulási-tanítási folyamatban legátfogóbb tevékenység
az önálló tanulás, melynek
energetika alapja a motiváltság, mozgatórugója az érdeklődés, legfontosabb
eszközei a folyamatként megismert valóság és a benne rejlő, belőle keletkező
problémák. Ennek megfelelően a tanulási-tanítási tevékenység az alábbi értékek kibontakozási lehetőségeinek
megteremtését is célként foglalja magában. Ezek:
-
a tudatosság (a
tevékenység céljának, értelmének, a végrehajtáshoz szükséges módszereknek az
ismerete
-
a problémamegoldás
meneteinek ismerete, tudatos alkalmazása
-
az ismeretszerzés
forrásainak, az alkalmazás lehetőségeinek felismerése, felhasználása és
értékelése
-
az új ismeretek megszerzésének
igénye
-
a nyitottság és
rugalmasság a tanulási tevékenységekben
-
az önirányítás
képessége
-
az önellenőrzés, az
önértékelés képessége
-
az egymástól való
tanulás, az egymásra figyelés, az egymást tanítás, segítés, értékelés igénye és
képessége
-
az együttműködés
képessége
V.ö.: A tanulás-tanítás programja. Bevezető. Szentlőrinc, 1983.
Gáspár László és a kutatócsoport munkái alapján összeállította: Bárdossy Ildikó
Példa:
A nyelvi-irodalmi és kommunikációs nevelés, 1-4. osztály, célok rendszere (kiemelések):
Célrendszerünk a 6-10 éves kisiskolások általunk kívánatosnak ítélt
azon személyiségvonásait, személyiségjegyeit tartalmazza, amelyek
fejlesztésében programunk részt vállal. A célrendszer nem egyszerűen listája a
kívánatos személyiségvonásoknak, hanem azok hierarchikusan rendezett együttese.
A célrendszer fő blokkjai blokkokra, részblokkokra és alblokkokra, csoportokra,
részcsoportokra és alcsoportokra oszlanak.
Az alábbiakban a fő blokkokat és
a blokkokat ismerheti meg, míg a többi összetevőkből csak példákat emelünk ki.
A).
Szükségletek fejlesztése
1.
Lelki egészségvédelem
1.1. jókedv, vidámságigény
2.
Játék
2.2. alkotó játék
3.
Magasabb rangú emberi szükségletek
3.1. a tanulás mint munka
3. 1. 1 szorgalom
a) rendszeresség
b) alaposság
c) kitartás
B) Képességek fejlesztése
1.
Alapképességek
1.2. gondolkodási képességek
1. 2. 1. irányított gondolkodási képességek
a) feladatmegoldó: logikai-algoritmikus
képességek
aa) ítéletalkotás
ab) következtetés
ac) fogalomalkotás
2.
Tevékenység-specifikus képességek
2.3. tanulási - önszabályozási képességek
C) Pozitív viszonyulások megerősítése és
kiépítése, negatív viszonyulások megelőzése és korrekciója.
1.
Viszonyulások a tanuláshoz és a játékhoz
2.
Társas viszonyulások
3.
Értékekhez való viszonyulások
1.
Énazonosság-tudat formálása
2.
Önismeret fejlesztése
3.
Önértékelés
E) A világkép formálása
1. A
gyermeki világkép leépítendő elemei
V.ö.: Zsolnai József: A tanulás tervezése és irányítása a nyelvi,
irodalmi és kommunikációs nevelési programban Tankönyvkiadó, Budapest., 1991.
3. kiadás.
Példa:
Vendéglátóipari Szakiskola matematika tantervének céljai:
A
matematika oktatásának célja, hogy:
- alapfokú matematikai általános műveltséggel
rendelkező, önművelésre képes,
- a szakmában is alkalmazható matematikai
jártasságokkal, készségekkel és képességekkel rendelkező embereket
neveljen.
- A jelölések, szabályok, tételek megtanulásával
fejlessze az emlékezetet,
- a tételek bizonyításával, feladatok megoldási
menetének követésével fejlessze az induktív és a deduktív gondolkodást,
- a feladatok megoldásának elemzésével, a bizonyítási
igény felkeltésével fejlessze az ítélőképességet,
- a közös osztálytermi munkával, fejlessze az önálló
véleményalkotás és a szabatos kifejezés képességét,
- mutassa meg a matematika szépségét és hasznosságát,
- bővítse a hasznos és alkalmazható ismeretek körét,
- alakítson ki olyan matematikai képességeket, és
mutasson meg olyan alkalmazásokat, amelyekre a kezdő szakmunkásnak munkába
álláskor szüksége lehet.
V.ö.: Káldi Tamás – Kádárné Fülöp Judit: Tantervezés.
Iskolaszolga. Budapest, 1996. 130. o.
Példa:
Téma és altéma célmeghatározásai:
(A mosonmagyaróvári Kossuth Lajos Gimnázium tantárgyi
tantervéből. Hatosztályos gimnázium, történelem, 7. évfolyam.)
Téma |
Altéma címe |
Cél |
|
Téma |
Az idő (28 óra) |
Az időszámítással,
a naptárral és a periodizációval kapcsolatos alapfogalmak tisztázása. |
|
|
|
A kronológia
alkalmazásának elsajátíttatása az újkori egyetemes és magyar történelemben. |
|
|
|
||
Altémák |
Az időszámítás (4
óra) |
Az időszámítással
kapcsolatos ismeretek és fogalmak megtanítása. |
|
|
|
Az időszámítási
egységek használatának elsajátíttatása |
|
|
|
A nemzedéki időértelmezés elsajátíttatása |
|
|
A naptár (7 óra) |
A naptárral kapcsolatos fogalmak és ismeretek
megtanítása.
A magyar
ünnepnapoknak és magyarázatuknak megismertetése és megtanítása. |
|
|
Történelem az
időben, periodizáció (8 óra) |
A periodizációval
kapcsolatos fogalmak és ismeretek megtanítása |
|
|
|
Történelmi
olvasmány, értekező szöveg feldolgozásának elsajátíttatása. |
|
|
A magyar
történelem
(6 óra) |
A magyar
történelem periodizációjával kapcsolatos fogalmak és ismeretek megtanítása. |
|
|
|
Történelmi
olvasmány, értekező szöveg feldolgozásának elsajátíttatása. |
|
V.ö.: Káldi Tamás – Kádárné Fülöp Judit: Tantervezés. Iskolaszolga.
Budapest, 1996. 136. o.
Eddig elvégzett (5; 8. 2;
16-18.) feladatait áttekintve, döntse el, ki kell-e egészítenie, át kell-e
dolgoznia tantervi céljait! Ha szükséges, végezze el a korrekciókat! Döntését
röviden, írásban indokolja meg!
|
A tizedik
tanulási egység végére ért. Mielőtt egy újabb tanulási egység, s egyúttal
egy újabb fejezet tanulmányozását megkezdené, egy kis lazítás javasolható
Önnek.
A tanulás folytatásához további erő gyűjthető egy – Ön által
kiválasztott – szakirodalom, digitális dokumentum áttekintésével.
Mielőtt az újabb tanulási
egységet elkezdené, érdemes átgondolnia azt, hogy:
-
az eddig olvasottak miben nyújtottak megerősítést
vagy új információt az Ön számára,
-
milyen kritikai észrevételei vannak,
-
milyen további gondolatok, kérdések merültek fel Önben?
A reflexiók írásos rögzítéséhez felhasználhatók az alábbi
szempontok is:
1
Egy-egy kiemelt példával, hivatkozott
szakirodalom tanulmányozásával akar mélyebben foglalkozni, arra kíván
reflektálni?
2
Az foglalkoztatja, hogy a példákban
megfogalmazott célokból milyen tudás- és tanulásfelfogás bontható ki?
3
Az készteti elemzésre, vajon a példákban
megfogalmazott célokból miként, milyen értelmezésben bontható ki a
fejlesztendő kompetenciák (a kognitív, a személyes, a szociális illetve a
személyes kompetenciák) köre?
|
Tizenegyedik tanulási egység: - a tantervi anyag (mint a curriculum egyik fő alkotóeleme), és megfogalmazása különböző rendszerszinteken |