IV. A CURRICULUMFEJLESZTÉS ALAPKÉRDÉSEI

Az előző fejezetekben tanulmányozhatta a curriculum szó eredetét, értelmezéseit, találkozott a curriculumelmélet főbb kutatási területeivel, problémaköreivel, megismerkedett a curriculum mint tantervi műfaj jelentésével is. Az elvégzett feladatok remélhetőleg segítették Önt abban, hogy a curriculum tervezéséhez és készítéséhez kapcsolható kérdéseket válaszoljon meg, problémákat oldjon meg, elsősorban saját tanulási, képzési tapasztalataira, szakmai érdeklődésére alapozva. Az előző fejezetben a curriculumfejlesztő szakember elvárható kompetenciáit, valamint a pedagógus curriculumfelhasználó és curriculumfejlesztő szerepét tekinthette át.

 

Az Ön előtt álló fejezet a curriculumfejlesztés alapkérdéseinek tanulmányozásához tár fel további kiindulópontokat. Ez a fejezet azokra a területekre irányítja a figyelmet, melyek nemcsak a curriculumfejlesztő pedagógus, nemcsak a tanulást támogató tanár, hanem a tanuló egyének, csoportok kompetenciájának, hozzáértésének és felelősségének is kulcskérdéseit jelentik. Nemcsak a tanári mesterségben, de a tanuló egyének, csoportok tevékenységében is felértékelődik, s egyúttal a korábbinál kiterjesztettebb értelmezési tartománnyal jelenik, jelenhet meg a tervező tevékenység, mint sajátos rendszerépítő, fejlesztő tevékenység. Ezek indokolják azt, hogy külön fejezetben, kiemelten is foglalkozzunk a tervezés, a döntés, a projekt típusú tervezés, valamint a rendszerszemléletű megközelítés értelmezésével, s egyúttal ezeket a curriculumfejlesztés alapkérdéseiként is tételezzük.

 

Negyedik tanulási egység:

- a tervezés és a curriculumfejlesztés,

- a döntés és a curriculumfejlesztés