IV. 2. Project típusú tervezés
A projekt típusú tervezés alkotó jövőbetekintést és vállalkozást, fejlesztési feladatok megoldását, mindazonáltal kockázatot, s egyúttal járatlan utak kiépítését, feltáratlan terület megismerését is jelenti. Ennélfogva a projekt típusú tervezés alapos, operacionalizált tervezőmunkát, folyamatos ellenőrzést, elemzést igényel, kitüntetett szerepet tulajdonít a rendszeres értékelésnek.
A projekt sok résztvevő együttműködésével megvalósuló, határozott ideig tartó, – a tervezés, szervezés, végrehajtás összehangolására, a szellemi, fizikai, anyagi eszközök mozgósítására különös hangsúlyt fektető, a projektvezetés módszereit alkalmazó – fejlesztés.
A projektvezetés módszerei:
- pontos feladatmeghatározás;
- gondos tervezés;
- szervezett kommunikáció és kooperáció;
- visszacsatolás, a végrehajtás folyamatos követése, értékelése, szükség esetén a terv módosítása.
A minőségbiztosítás korszerű felfogása és a projektmódszer abban hasonlítanak egymásra, hogy mindkettő hangsúlyozza:
- a megtervezett és rögzített, a résztvevők által elfogadott célok és követelmények, célok és sikerkritériumok fontosságát;
- ezeknek a betervezhető, illetve a rendelkezésre álló (szellemi, fizikai, anyagi) erőforrásokkal való összhangját, valamint
- az elfogadott célok elérésének, követelményekhez, sikerkritériumokhoz (teljesítési kritériumokhoz) igazodó dokumentálását.
A projekt típusú tervezés tehát alapos,
operacionalizált tervezőmunkát, pontos feladatmeghatározást, az érdekeltek
együttműködését, szervezett kommunikációt és kooperációt, s egyúttal folyamatos
ellenőrzést, elemzést igényel, kitüntetett szerepet tulajdonít a rendszeres
értékelésnek.
Több hasonló projekt számára típusterveket lehet készíteni. (Pl. bevásárlóközpont építése, benzinkútépítés, (típus)tantervek, (modell)tantervek vagy (minta)tantervek.) Ezeket a típusterveket lehet azután a helyi viszonyokhoz adaptálni, a helyi körülményeknek megfelelően módosítani, részletezni. Típusterv lehet egy adott projekt tervezői, kivitelezői számára készült előírás- és ajánlásgyűjtemény is.
Mi tekinthető
projektnek, mi valósítható meg projekt típusú tervezéssel az oktatás, képzés
rendszerén belül?
1. lehetséges válasz:
Egy gyerek/fiatal oktatása, illetve egy állampolgár/munkaerő kiképzése projektnek tekinthető, projekt típusú tervezéssel megvalósítható. Sok résztvevő (szakember, intézmény) együttműködésével megvalósuló, kockázattal járó, anyagi, szellemi, fizikai forrásokra támaszkodó, meghatározott ideig tartó fejlesztésnek tekinthető.
2. lehetséges válasz:
Egy iskolai osztály képzése az első évfolyamtól az utolsó évfolyamig, egy (szak-, át-, tovább-)képzésben részesülő csoport képzése a tanulmányok megkezdésétől a képzettség megszerzéséig projektnek tekinthető, projekt típusú tervezéssel megvalósítható.
3. lehetséges válasz:
Egy iskola egy tanéve, egy képzés adott ciklusa (éve, szemesztere) – mely felöleli valamennyi osztály, valamennyi csoport, s a velük együttműködő szakemberek intézményhez, képzéshez kötődő valamennyi tevékenységét (s a tevékenység folytatásának feltételeit) – projektnek tekinthető, projekt típusú tervezéssel megvalósítható.
4. lehetséges válasz:
Ha az oktatás/képzés projektnek tekinthető, ha projekt típusú tervezéssel megvalósítható, akkor a tanterv (a curriculum vagy folyamatterv) – mely az oktatás, képzés értékjelölő, folyamatorientáló dokumentuma – projekttervnek tekinthető, a curriculumfejlesztés projekt típusú tervezés segítségével megvalósítható.
V.ö. Káldi Tamás: Helyi
tantervek készítése számítógéppel. Új Pedagógiai Szemle, 1996. 7-8. sz.
5. lehetséges válasz:
Projektnek tekinthető, ha projekt típusú tervezéssel valósul meg egy intézményt (vagy az intézmény több alrendszerét) átfogó fejlesztés, mint például a „mentálhigiénés és komplex egészségnevelés”, a „viselkedés- és környezetkultúra” programjai, a „nyitott iskola” megteremtésének programja, a „differenciált pedagógia” érvényesítése, beépítése az iskola helyi tantervének valamennyi dokumentumába.
6. lehetséges válasz:
Projektnek tekinthető, ha projekt típusú tervezéssel valósul meg egy intézmény valamely egységét, tevékenységterületét átfogó fejlesztés, mint például „az iskolarádió” létrehozásának megtervezése „nyitott tanári és szülői klub” létrehozása, „diákvállalkozások”, „iskolaszövetkezet” létrehozása.
7. lehetséges válasz:
Projektnek tekinthető, ha projekt típusú tervezéssel valósul meg egy tanulási egység, rendszerint valamely komplex témakör, problémakör interdiszciplináris feldolgozása.
Melyek a projektorientált tanulás jellemzői?
A projektoktatás – amely a századfordulón az USA-ban és Nyugat-Európában jelent meg – elsősorban a tanulók érdeklődésére alapozva, átlépve a tantárgyi határokat, a gyakorlati feladatok megoldásának, konkrét produktumok létrehozásának fontosságát hangsúlyozva, életszerűvé tette az iskolai munkát.
A következőkben a projektorientált tanulás ismertető jegyeit vesszük sorra. E szempontok felhasználhatók a tantárgyi, képzési dokumentumok összeállításában, egy-egy tanulási, képzési egység programjának megalkotásában. E szempontok alkalmazhatók a tanulás, képzés folyamatának megszervezése során, akkor is, ha projektnapokban vagy projekthetekben gondolkodunk, akkor is, ha a projekttémák egy teljes év munkáját átfogják. Segítségükkel tervezhetünk tanórai vagy szemináriumi tevékenységet, szakköri vagy speciálkollégiumi munkát.
- A projektorientált tanulás és a
cselekvőképesség (fejlődése, fejlesztése) szorosan összefüggenek
egymással.
A döntéshozatali folyamatokban való cselekvő részvétel, az elmélet
és a gyakorlat merev szétválasztásának megszüntetése, valamint az egyoldalú
szaktárgyi (szaktudományi) specializáció feloldása,
döntő kritériumai e tanulási formának. A
célok meghatározásánál, a tartalom és a módszerek kiválasztásánál, a
szervezésnél és az eredmény biztosításánál egyaránt figyelembe kell venni, hogy
számtalan (szociális, kognitív és konkrét munkatevékenységekhez szükséges)
képesség mozgósítására, aktivizálására, felhasználására, fejlődésére nyíljon
lehetőség.
- A projektorientált tanulás során a
csoport minden egyes tagja azonos jogokat élvez, a demokratikus cselekvési
elvek az irányadók. Mindenki számára biztosított a tervezés, a beleszólás,
közreműködés, a tevékeny részvétel lehetősége.
A csoportnak
magának kell céljait meghatároznia, érdeklődésének és szükségleteinek
megfelelően a tartalmat kidolgoznia, és az egész munkát önállóan megszerveznie.
- A projektorientált tanulás életszerű,
praktikus, a valóságra vonatkoztatott tanulást jelent.
A témaválasztás
alapjait a mindennapi problémák, valamint az aktuális és aktualizálható tanulói
érdekek alkossák. Ezek a – tanulók érdeklődéséhez, aktuális érdekeihez
kapcsolódó – problémák ugyanakkor szervesen beépülnek, beépíthetők a tervezett
hatásrendszerbe (a tervezett tananyagstruktúrákhoz is kapcsolódó
hatásrendszerbe, vagyis a tantervi követelmények, elvárások rendszerébe).
- A projektorientált tanulás többnyire
szaktárgyakon túlmutató, több szaktárgy, illetve szaktudomány körébe
tartozó egységes, összefüggő, komplex elméleti és gyakorlati munkát
jelent.
Ez a tanulás
interdiszciplináris megközelítésmódot igényel, ez a tanulás a kutató és
felfedező, a játékos és fantáziadús, a kérdezni tudó és kérdezni engedő, a
kooperatív és szociális tanulás lehetőségeinek megteremtését követeli meg.
- A projektorientált tanulás sokszor
kifejezetten az iskola falain kívül bonyolódik le, és a legkülönbözőbb
anyagok, médiumok, eszközök alkalmazását igényli.
Meg kell teremteni
az iskola nyitottságának lehetőségét a különböző közösségek, a város, a
távolabbi vidékek felé, fel kell tárni a lehetséges külső tanulási színterek
körét.
- A projektorientált tanulás
megváltoztatja a tanár szerepét. A tanár egy személyben tanuló és
közreműködő, megfigyelő és közvetítő, valamint partner, tanácsadó és
segítő a tanuló, és a tanulásban valamilyen módon közreműködő
(szak)emberek számára.
Ez a szerep nagyobb
valószínűséggel „kényszeríti ki”, hogy a tanár elkerülje a sztereotípiákat,
hogy kritikus énfunkciókat alakítson ki, hogy folyamatosan tökéletesítse
kognitív, szociális, személyes kompetenciáit.
- A projektorientált tanulás „szabad
terepen” zajlik, ami azt jelenti, hogy hiányoznak a merev iskolai
órarendek és szervezési sémák.
A „nyitott
curriculumszemlélet”-nek megfelelő tanulásszervezés valósítható meg. Ez a fajta
tanulásszervezés elegendő teret biztosít a rugalmasságnak, az előre nem
tervezett, nem tervezhető akciók beépítésének is a tanulás folyamatába.
- A projektorientált tanulás „kézzel
fogható” produktumokhoz, konkrét eredményekhez vezet.
Meg kell vizsgálni,
hogy a projektorientált tanulás „termékei”, produktumai milyen értékeket
hordoznak magukban. Ezek lehetnek anyagi értékek, szociális értékek, lehetnek a
résztvevők életvitelét aktuálisan, de távlatokban is segítő, közvetett vagy
közvetlen, az élet minőségére kiható értékek is.
V.ö.
Bárdossy Ildikó.: Projektek az oktatásban. Pedagógiai Szemlélő, 1994. 1. füzet.
A Projektek az oktatásban c. speciálkollégium periodikája. JPTE Pedagógia
Tanszék
Példa: Egy megvalósított iskolai projekthét tervezési folyamatának lépései:
1. lépés: Tervezési gyűlés, mindazon kollégák részvételével, akik a projekthét
közreműködői lesznek. A tervezési folyamat értelmezése, megvitatása, a tervezési
szakasz menetének kialakítása. A tanárok által javasolt
projekttémák összegyűjtése.
2. lépés: Az osztályfőnökök kritériumkatalógust készítenek az osztályoknak, mely a projektorientált
tanulás kritériumait fordítja le a tanulók számára.
3. lépés: Az osztályok a kritériumkatalógus alapján megvitatják a
kérdéseket: „Mi a projekttanulás?” „Hogyan akarunk egy projektet
megvalósítani, egy projekthetet véghezvinni?” Egyes osztályokban az
eredmény egy faliújság volt, mely diáknyelven tette közzé azt, mi jellemez egy
projekthetet. Például: „A projekthéten, amilyen gyakran csak lehetséges, ki
akarunk menni az iskolából.”
4. lépés: A kritériumok megvitatása után az osztályok témajavaslatokat gyűjtenek.
5. lépés: A projektkritériumok alapján az osztályok megvitatják, hogy a témajavaslatok
alkalmasak-e projekttémának, hogy az egyes feladatokat meg lehet-e
valósítani.
6. lépés: A tanárok és a diákok projekttéma javaslatainak egyeztetése. Áttekinthető
témakatalógus létrehozása.
7. lépés: A diákok – egy faliújságra szerkesztett, rajzos, szöveges projektkínálat
alapján – jelentkeznek a választott projekttémákra.
8. lépés: Egy szervezőcsoport a diákok jelentkezése alapján összeállítja a végleges
projekttémákat, melyekhez igazodnak a tanárok is.
9. lépés: A projekt megkezdése előtt kerül sor az előkészületi lépések
megbeszélésére, az első feladatok megtervezésére, annak érdekében, hogy a
tanulók előkészülhessenek, felvehessék a szükséges iskolán kívüli kapcsolatokat
stb.
V.ö.:
Johannes Bastian: Die Regenbogenkampfer. Eine Woche auf den Spuren von
Greenpeace. J. Bastian – H. Gudjons (Hg): Das Projektbuch. Bergmann – Helbig
Verlag, Hamburg, 1991. Ford.: Gillich Mária: A szivárványharcos. Egy hét a
Greenpeace nyomában. In.: Pedagógiai Szemlélő 1994. 1. füzet. A Projektek az
oktatásban c. Speciálkollégium periodikája. JPTE Pedagógia Tanszék Pécs.
Projektek az oktatásban. 17-32. o. Szerk.: Bárdossy Ildikó, Gocsál Ákos és
Szauer Ilona
Példa: „Egészséget mindenkinek!” – Projektterv:
A projekt résztvevői: gimnáziumi 3. osztály tanulói, biológia,
kémia, földrajz tanár, osztályfőnök, testnevelő.
A projekt időtartama: 16 héten át heti 3-4 óra a biológia,
kémia, földrajz, osztályfőnöki órák tömbösítésével.
Segédanyagok: egészséges élelmiszerek, analitikai, kémiai eszközök, barométer,
fényképezőgép, sporteszközök, számítógép, magnetofon.
Pedagógiai célok: Az egészséges életmódra nevelés a
projektorientált tanulással sokkal inkább megvalósítható, mint csak tanári
elbeszélés alapján. A cél, hogy a gyerekek maguk fedezzék fel az egészséges
élet „titkait”, hogy a projekt keretében sajátítsanak el tantárgyi ismereteket.
A projekt tervezése: A tervezési időszakban a gyerekek érdeklődésüktől, s a
közösen megtervezett feladatoktól függően csoportokat alkotnak. Meghatározzuk a
csoportok értékelési elveit, s a többi csoport tájékoztatását is. Ekkor döntjük
el, hogyan záruljon a 16 hetes projekt. Egy lehetőség az lehetne, hogy egy
hétvégét együtt töltsünk, például a Zselicben. A hétvége megszervezését a
csoportok, feladataik szerint, beosztják.
Lehetséges csoportmunkák:
1. Egészséges étrend, ruházkodás
- A helyes étkezés kritériumainak összegyűjtése, összehasonlítva az
egészségtelen étkezéssel és ételekkel.
- Táplálkozási szokásainkról közvéleménykutató kérdőív összeállítása,
felvétele, kiértékelése.
- Előadó meghívása, szakemberek felkeresése, velük interjú készítése (pl.
Natura bolt vezetője, gyógynövénybolt dolgozói).
- A helyes étkezés „tízparancsolatának” összeállítása, tabló készítése.
- Vitamintáblák és ételek összeállítása, tabló készítése.
- Reformételek készítése. Társak, meghívottak megvendégelése.
- A helyes öltözködés szabályainak összeállítása. Szakemberek felkeresése,
riport készítése, például egy szövetbolt munkatársaival.
2. Drog, alkohol, AIDS
- Közvéleménykutatás: létezik-e a mai Magyarországon drog-, illetve
AIDS-probléma?
- Előadó felkutatása, meghívása, fórum megszervezése a magyarországi
droghelyzetről.
- Drogfajták összegyűjtése, tabló készítése.
- Tréningszervezés, szerepjátékok, döntéshelyzetek.
- Antireklámok készítése (auditív, vizuális, audiovizuális
információhordozók felhasználása).
3. Sport
- A 16 héten át játékok, versenyek, mérkőzések szervezése a projekt
résztvevőinek.
- Sportolásra, testedzésre, mozgásra buzdító szórólapok készítése.
- A projektzáró hétvége megszervezése (busz, kulcsosház, térkép, túrák, a
projekt eredményét közzétevő programok egyeztetése az egyes csoportokkal stb.).
A csoportok a projekt lebonyolítása során rendszeresen találkoznak,
beszámolnak eredményeikről, felhasználják egymás tapasztalatait, feltárt
információit.
A projekttervet készítette: Jurisics Judit matematika-kémia szakos hallgató. In.:¨Pedagógiai Szemlélő 1994. 1. füzet. A Projektek az oktatásban c. Speciálkollégium periodikája. JPTE Pedagógia Tanszék Pécs. 52-54. o. Szerk.: Bárdossy Ildikó, Gocsál Ákos és Szauer Ilona.
Ha szeretne olvasni arról, miként valósulhat meg projekt,
projektorientált tanulás tantárgyi kereten – például irodalom tantárgyon –
belül is, ajánlom figyelmébe Pethőné Nagy Csilla könyvének vonatkozó fejezetét.
8. 1.
Vegye elő, tanulmányozza át az Ön által elvégzett 7. feladatot!
Elemezze munkájának eredményét, dolgozza fel tapasztalatait a
következő kérdések figyelembevételével írásban! Fellelhetők-e az Ön által
megismert intézményi, képzési, tantárgyi curriculumok tervezésében a projekt
típusú tervezés lényeges elemei? Melyek ezek? Találkozhatunk-e projektként
tervezett (projektként működő), vagy a projekttanulás jellemző jegyeit
(értékeit) magukon viselő egységekkel? Melyek ezek?
8. 2.
Vegye elő, tanulmányozza át elvégzett feladatait, az 1-5. feladatokat!
A választott a) tantárgy vagy b) téma Ön által összeállított
programját dolgozza át oly módon, hogy a) a tantárgy egyes témái vagy b) a
téma projektként, projektorientált tanulással feldolgozható(k) legyen(ek)! A
változtatásokat írásban rögzítse!
|