V. 1. A kétpolusú tartalmi szabályozás
A kétpólusú tartalmi szabályozás az oktatás, a képzés tartalmának
meghatározását, bevezetését és megvalósítását irányító rendszernek egy sajátos
modellje. Ebben a modellben az oktató, képző intézmény munkájának állami
szabályozása a bemenet és a kimenet oldaláról érvényesül. A bemeneti
szabályozás az állami alaptanterv és kerettanterv, a képzési irányelvek,
képesítési követelmények útján történik. A kimeneti szabályozást az állami vizsgarendszer
(az alapműveltségi, az érettségi vizsgák, a szakvizsgák rendszere) biztosítja. Ebben a
modellben a központi és helyi
szabályozásnak egyaránt meghatározó szerepe van.
A kétpólusú szabályozás egyik elemének, azaz a központi szabályozásnak a funkciója:
-
egyrészt az adott országon belül egységesen érvényes tartalmi
alapok, keretek kialakítása, széleskörű társadalmi, szakmai
együttműködésre építve;
-
másrészt a központi szabályozás szükséges feladatainak (az
oktatáspolitikai, a képzéspolitikai, a jogalkotási, a finanszírozási stb.
feladatoknak) az ellátása.
A kétpólusú szabályozás másik elemének, azaz a helyi szabályozásnak felelőssége, feladatköre az intézményen belül érvényes nevelési, oktatási képzési tartalmak és
működési keretek kimunkálása, realizálása, fejlesztése, a feltételek
megteremtése, az intézmény fenntartóinak, a helyi társadalomnak, a
szakma képviselőinek a közreműködésével.
Mit jelent a
kétpólusú tartalmi szabályozás a curriculum szempontjából?
A kétpólusú tartalmi szabályozás az oktatást orientáló
dokumentumok szempontjából kétszintű
tantervi szabályozást jelent.
A kétszintű tantervi szabályozás során az oktatás tartalmát alapvetően két szinten
határozzák meg:
-
állami
szinten keretjelleggel,
-
intézményi
szinten pedig az oktatást, képzést közvetlenül szabályozó intézményi, helyi
curriculumok (oktatási, képzési programok) formájában.
Amint azt a II. 2.
fejezetben olvashatta, a Nat 2003 a
„tartalmi-tantervi szabályozás” három szintjéről szól (1. szint: Nat, 2.
szint: Kerettantervek; 3. szint: iskolák helyi tantervei).
Az oktatásirányítás szempontjából központi és helyi tantervet
különböztethetünk meg. Központi tantervnek nevezhetjük
azt a dokumentumot, melynek használatát hatóság rendeli el. Ebben az értelemben
központi tanterv lehet az országos, de a regionális, a fenntartói (tartományi,
felekezeti intézményhálózati, stb.) tanterv is. Helyi tantervnek
nevezhetjük azt a dokumentumot, melyet az intézmény választott, vállalt,
dolgozott ki, s melyet a helyi hatóságok, a fenntartók, az akkreditációs
testületek jóváhagytak.
Világszerte az a
tendencia kristályosodik ki, melynek értelmében az oktatás, képzés tartalmi
tervezésében a kommunikációs és kooperációs funkciók erősödnek fel. A tantervi
szabályozásra, a tantervek fejlesztésére ható társadalmi, mikrotársadalmi
tényezők és feltételek jelentősége nő meg.
Ha az állami
szabályozás, a magyarországi tartalmi-tantervi szabályozás lényegi kérdéseivel,
a Nat bevezetésével, elterjesztésével kapcsolatban további információkhoz
szeretne jutni, ajánlom figyelmébe „A
Nemzeti alaptanterv implementációja” című, Vass
Vilmos által 2008-ban összeállított anyagot.
http://www.nefmi.gov.hu/letolt/kozokt/nat_implement_090702.pdf
A II. 2 fejezet core
curriculumhoz illesztett példái sorában, a Nat változataiból kiemelt
részletekben már olvashatott a magyarországi tartalmi-tantervi szabályozás jellemzőiről. Az alábbi példák azt
illusztrálják vázlatosan, miféle tartalmi, szerkezeti megoldásokkal,
módosításokkal szabályozták, orientálták a további curriculumok
(kerettantervek, oktatási programcsomagok, iskolai helyi tantervek) fejlesztőit
az egyes Nat változatok.
Tantervekről
tájékozódhat - többek - között az alábbi linken:
http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/tantervek
Példa: Az 1995-ös Nemzeti alaptanterv az iskolai tanítás és tanulás követelményeit
tartalmazta 1-10. évfolyamig (az akkor érvényes tankötelezettségig). A
követelmények megjelentek (1) a műveltségi területek, (2) az iskolai évfolyamok
és (3) az iskolai oktatás egészére kiható közös követelmények
(kereszttantervek) szerint.
(1) Műveltségi
területek: Anyanyelv és irodalom, Élő idegen nyelv, Matematika, Ember és társadalom, Ember
és természet, Földünk és környezetünk, Művészetek,
Informatika, Életvitel és gyakorlati
ismeretek, Testnevelés és sport
(2)
Az iskolai évfolyamok rendjében
a tíz műveltségi területen megfogalmazott követelmények
két nagyobb szakaszra (1-6. és 7-10. évfolyamra), valamint négy kisebb
szakaszra (4., 6., 8., 10. évfolyamra) bontva jelentek meg.
A 6.
és a 10. évfolyamok végére az általános fejlesztési követelmények a 4., 6., 8., 10. évfolyamok végére a részletes
követelmények fogalmazódnak
meg. Ez utóbbiak a „Tananyag”,
a „Fejlesztési követelmények (kompetenciák, képességek)” és a „Minimális teljesítmény”
szempontjai szerint strukturálódnak az egyes műveltségi területeken belül.
(3) A
több műveltségi területhez is kapcsolódóan kerültek kidolgozásra a közös
követelmények (az ún. kereszttantervek). Piktogramok jelzik a kereszttantervi követelmények kapcsolatát
a részletes követelményekkel. A Nat-ban hét kereszttanterv jelenik meg, vagyis:
Hon- és népismeret, Kapcsolódás Európához és a nagyvilághoz, Környezeti
nevelés, Kommunikációs kultúra, Testi és lelki egészség, Tanulás,
Pályaorientáció
Példa:
A 2003-as Nemzeti alaptanterv meghatározza az
általános képzés keretében zajló nevelő-oktató munka kötelező közös céljait,
a nevelő-oktató munka alapjául szolgáló, az egyes tartalmi szakaszokban
érvényesítendő fejlesztési feladatokat. A közvetítendő műveltség fő
területeit (az ún. műveltségi területeket és a műveltségi területeken
átívelő ún. kiemelt fejlesztési feladatokat) definiálja. A kötelező oktatás 12
évfolyama négy képzési szakaszra oszlik, és a fejlesztési feladatok ezekhez a
szakaszokhoz kapcsolódnak. A Nat-ban meghatározott képzési szakaszok a
következők: 1–4. évfolyam; 5–6. évfolyam; 7–8. évfolyam; 9–12. évfolyam.
A bevezető
fejezet struktúrája: Az iskolai nevelés-oktatás
közös értékei, Egységes alapokra épülő
differenciálás, Kiemelt fejlesztési feladatok (Énkép, önismeret, Hon- és népismeret, Európai azonosságtudat – egyetemes kultúra, Környezeti nevelés, Információs és kommunikációs
kultúra, Tanulás, Testi és lelki egészség,
Felkészülés
a felnőtt élet szerepeire), A sajátos nevelési igényű
tanulók nevelésének és oktatásának elvei, A nemzeti és etnikai
kisebbségi nevelés és oktatás elvei, A kollégiumi és az iskolai
nevelés és oktatás kapcsolata, A NAT felépítése
Műveltségi
területek (Alapelvek, célok. Fejlesztési feladatok): Magyar nyelv és irodalom, Élő idegen nyelv, Matematika, Ember és társadalom, Ember a természetben, Földünk-környezetünk, Művészetek, Informatika, Életvitel és gyakorlati
ismeretek,Testnevelés és sport
A bevezető
fejezetek struktúrája:
A Nemzeti alaptanterv szerepe a közoktatásban
Az iskolai nevelés-oktatás közös értékei
Az iskolai nevelés-oktatás alapvető céljai
Kulcskompetenciák fejlesztése:
Anyanyelvi kommunikáció, Idegen nyelvi kommunikáció, Matematikai
kompetencia, Természettudományos kompetencia, Digitális kompetencia, A
hatékony, önálló tanulás, Szociális és állampolgári kompetencia,
Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia, Esztétikai-művészeti tudatosság
és kifejezőképesség
Kiemelt fejlesztési feladatok:
Énkép, önismeret, Hon- és népismeret, Európai azonosságtudat – egyetemes
kultúra, Aktív állampolgárságra, demokráciára nevelés, Gazdasági nevelés,
Környezettudatosságra nevelés, A tanulás tanítása, Testi és lelki egészség,
Felkészülés a felnőttlét szerepeire
Egységes alapokra épülő differenciálás
A tanulási esélyegyenlőség segítésének elvei
A Nat és a helyi szintű szabályozás, A Nat felépítése
Műveltségi
területek: Magyar
nyelv és irodalom, Élő idegen nyelv, Matematika, Ember és társadalom, Ember a természetben, Földünk-környezetünk,
Művészetek, Informatika, Életvitel és gyakorlati ismeretek,Testnevelés és sport
Példa: A vonatkozó
kormányrendeletek, Nat változatok rögzítették azt is, mi mindent kell
tartalmaznia az intézmények Pedagógiai Programjának (ezen belül a nevelési prgramnak és
a helyi tantervnek).
Az iskola
pedagógiai programja meghatározza egyrészt az iskola nevelési
programját, ennek keretén belül
- az iskolában folyó nevelő-oktató
munka pedagógiai alapelveit, céljait, feladatait, eszközeit, eljárásait,
- a
személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatokat,
- a
közösségfejlesztéssel kapcsolatos feladatokat,
- a beilleszkedési, magatartási
nehézségekkel összefüggő pedagógiai tevékenységet,
- a tehetség, képesség
kibontakoztatását segítő tevékenységet,
- a gyermek- és
ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatokat,
- a tanulási kudarcnak
kitett tanulók felzárkóztatását segítő programot,
- a szociális hátrányok
enyhítését segítő tevékenységet,
- a pedagógiai program
végrehajtásához szükséges nevelő-oktató munkát segítő eszközök és felszerelések
jegyzékét,
- a szülő, tanuló,
iskolai és kollégiumi pedagógus együttműködésének formáit, továbbfejlesztésének
lehetőségeit.
Az iskola
nevelési programjának részeként el kell készíteni az iskola egészségnevelési
és környezeti nevelési programját. Az iskolai egészségnevelési programnak
tartalmaznia kell az egészségfejlesztéssel összefüggő iskolai feladatokat,
beleértve a mindennapi testedzés feladatainak végrehajtását szolgáló programot
is.
Az iskola
pedagógiai programja meghatározza másrészt az iskola helyi tantervét,
ennek keretén belül
- az iskola egyes
évfolyamain tanított tantárgyakat, a kötelező és választható tanórai
foglalkozásokat, valamint azok óraszámait, az előírt tananyagot és
követelményeit,
- az oktatásban
alkalmazható tankönyvek, tanulmányi segédletek és taneszközök kiválasztásának
elveit, figyelembe véve a tankönyv ingyenes igénybevétele biztosításának
kötelezettségét,
- az iskola magasabb
évfolyamára lépésének feltételeit,
- az iskolai
beszámoltatás, az ismeretek számonkérésének követelményeit és formáit, a tanuló
magatartása, szorgalma értékelésének és minősítésének követelményeit, továbbá –
jogszabály keretei között – a tanuló teljesítménye, magatartása és szorgalma
értékelésének, minősítésének formáját,
- moduláris oktatás
esetén az egyes modulok értékelését és minősítését, valamint beszámítását az
iskolai évfolyam sikeres befejezésébe,
- a középszintű
érettségi vizsga témaköreit,
- nemzeti, etnikai
kisebbségi iskolai nevelés és oktatás esetén a nemzeti, etnikai kisebbség
anyanyelvi, történelmi, földrajzi, kultúra- és népismereti tananyagot,
- nemzeti, etnikai
kisebbségi iskolai nevelésben és oktatásban részt vevő tanulók részére a magyar
nyelv és kultúra elsajátítását biztosító tananyagot,
- a nemzeti, etnikai
kisebbséghez nem tartozó tanulók részére a településen élő nemzeti, etnikai
kisebbség kultúrájának megismerését szolgáló tananyagot,
- a tanulók fizikai
állapotának méréséhez szükséges módszereket.
Az iskola
pedagógiai programjában meg kell
határozni
a) az
iskolai írásbeli beszámoltatások formáit, rendjét, korlátait, a tanulók
tudásának értékelésében betöltött szerepét, súlyát,
b) az
otthoni (napközis és tanulószobai) felkészüléshez előírt írásbeli és szóbeli
feladatok meghatározásának elveit és korlátjait.
V.ö.:
http://www.okm.gov.hu/letolt/kozokt/kozokt_tv_070823.pdf
A Nat változatok „üzenete”
közvetlenül az iskolák számára választható, adaptálható kerettantervek, oktatási programok,
programcsomagok készítőinek szól. Ugyanakkor minden
pedagógus számára nélkülözhetetlen a Nat megismerése,
sőt mi több, az értés, az értelmezés, a megértés joga is megilleti, hiszen
saját pedagógiai tevékenységét az értéktételező és folyamatszabályozó
dokumentumok – úgymint NAT, kerettantervek, oktatási programok és
programcsomagok, iskolai helyi tanterv és helyi tantárgyi programcsomagok –
összefüggésben látása teheti szakmailag
megalapozottabbá.
A továbbiakban
a tantervi-tartalmi szabályozás Nat-ra épülő kerettantervi bevezetéséről, és
kerettantervi dokumentumairól olvashat
Lásd.:
http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/2009/oktatasi-kulturalis-090803-1
A Kerettantervekről lásd még az alábbi
internetes forrást:
http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/tantervek/kerettantervek
Akkreditált
kerettantervek jegyzéke letölthető az alábbi linkekről:
http://www.oh.gov.hu/akkreditalt-110117
Példa: A fent megadott linken
láthatja, hogy akkreditált
kerettantervként tartják nyilván többek között:
a Belvárosi Tanoda Alapítványi Gimnázium Alternatív
Kerettantervét (2005.)
a Képességfejlesztő és értékőrző kerettanterveket
(2005.)
a Magyar Waldorf Iskolák Kerettantervét (2006.)
a Közoktatási típusú sportiskolai kerettantervet
(2007)
a
Kerettantervet az alapfokú nevelés-oktatás alapozó szakaszán (5-6. évfolyam)
folyó nem szakrendszerű oktatás számára (2008.)
a
Kerettantervet az alapfokú nevelés-oktatás bevezető és kezdő szakaszára (1-4.
évfolyam);
a
Kerettanterv az alapfokú nevelés-oktatás alapozó és fejlesztő szakaszára (5-8.
évfolyam); a a a Kerettantervet a gimnáziumok számára; a Kerettanterv a
szakközépiskolák 9-12. évfolyamai számára; Kerettanterv a szakiskolák 9-10.
évfolyamai számára (2008.)
a
Kerettantervet a Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó
Programja 9. évfolyamának tantárgyai és a 9-13. évfolyam önismeret és
tanulásmódszertan/kommunikáció tantárgyak oktatásához (2010)
A linken megadott
listából Ön által választott, majd tanulmányozott kerettanterv további
kiindulópontokat nyújthat saját intézményi, tantárgyi, vagy témaköri tervező,
curriculumfejlesztő tevékenységéhez.
Az akkreditált
kerettantervek jegyzékének linkjén: http://www.oh.gov.hu/akkreditalt-110117
találja meg a kompetenciafejlesztő
oktatási programok (pedagógiai rendszerek) – 2008-ban – akkreditált
jegyzékét is.
A 2008-ban
akkreditált kompetenciafejlesztő oktatási programok (pedagógiai rendszerek) teljes listáját érdemes áttekinteni,
mivel
1) ez a fajta
curriculum új elemként jelenik meg, és sajátos helyet foglal el a
tantervi-tartalmi szabályozás rendszerében,
2) ebből a listából
láthatja, mely kompetenciaterületekre, s a programcsomagok mely típusaira
irányult ez a – 2002-től induló – fejlesztés,
3) ebből a listából
választhatja ki azokat a programokat további tanulmányozásra, melyek az Ön
tantárgyi, témaköri tervezését, saját curriculumfejlesztését is
megtámogathatják.
Mielőtt a kompetenciafejlesztő
oktatási programok (pedagógiai rendszerek) listáját tanulmányozná, keressünk választ
a következő kérdésre:
Hogyan határozható meg az oktatási program, programcsomag, pedagógiai rendszer lényegisége?
A 2003-as
Nat az oktatási program, programcsomag, pedagógiai rendszer jellemzőit a
következőképpen határozza meg:
A
tanítás-tanulás megtervezését-megszervezését segítő, választható dokumentumok,
szakmai eszközök rendszere. Beszélhetünk átfogó, egy vagy több műveltségi
területre, tantárgyra kiterjedő programokról. A tantárgyi program jellegzetes
komponensei a következők.
(1)
Kerettanterv: tartalmazza
a tantárgy céljait, a követelményeket témákhoz, évfolyamokhoz vagy hosszabb
ciklusokhoz rendelve, az értékelés elveit, továbbá kijelöli, és az időben
elrendezi a tananyagot.
(2)
Pedagógiai koncepció, mely
összefoglalja, esetleg elméletileg is megalapozza azokat a pedagógiai elveket,
amelyeken a program alapul.
(3)
Modulleírások:
részletes leírást adnak egy-egy téma feldolgozásának menetéről, mindenekelőtt a
tanulói tevékenységekről és az ajánlott eszközökről.
(4)
Eszközi elemek,
amelyek lehetővé teszik a tervezett tevékenységek megvalósítását: (a)
információhordozók: tankönyvek, szövegek, képek, filmek, hanghordozók,
makettek, CD-k stb., (b) feladathordozók: munkafüzetek, feladatlapok stb., (c)
a kettő kombinációi: szoftverek stb..
(5)
Értékelési
eszközök, amelyek elősegítik a tanulói teljesítmények, a tanulói fejlődés
ellenőrzését és értékelését.
(6)
Továbbképzési
programok, melyek során felkészítik a pedagógusokat a program
alkalmazására.
(7)
Támogatás:
tanácsadás és programkarbantartás a fejlesztő műhely részéről. A szóhasználatot
differenciáltabbá tehetjük, ha programnak az (1), (2), (3) és (4) pontban
felsorolt komponenseket nevezzük, programcsomagról akkor beszélünk, ha ezek
kiegészülnek az (5) ponttal. A pedagógiai rendszer pedig a (6) és (7) pontokat
is tartalmazza.
V.ö.: Nemzeti alaptanterv, 2003. A Nemzeti alaptanterv kiadásáról,
bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 243/2003 (XII. 17.) Kormányrendelet
Pála Károly a programcsomag lényegiségét a következőképpen fogalmazza meg:
„A
programcsomag egy adott céllal létrejövő tanulási-tanítási folyamat
megvalósítását szolgáló komplex
taneszközegyüttes, amely az ismeretek közvetítését a készségek,
képességek tudatosan megtervezett fejlesztésével kapcsolja össze, és hosszú
távon is mozgósítható, alkalmazásképes tudást kínál. A különféle tanulói
eszközök mellett magában foglalja a folyamat megtervezését, megszervezését és
értékelését segítő eszközöket is. Ennek megfelelően az oktatási programcsomag
komplex módon tartalmazza mindazokat az elemeket, amelyeket a tanítási-tanulási
folyamatban hagyományosan a tantervek,
tankönyvek, munkafüzetek, gyűjtemények (szöveg- és feladatgyűjtemények),
tanári kézikönyvek és segédletek, valamint a mérési-értékelési eszközök
képviselnek.”
A
programcsomagok alábbi három típusát különíti el:
„Az
A-típusú egy vertikális műveltségterületi rendszer szerint építkezik. Tartalmában
teljességgel lefedi a legközvetlenebbül kapcsolódó műveltségterületet. (Például
a szövegértés-szövegalkotás esetében a magyar nyelv és irodalom
műveltségterületet, a matematikai kompetenciák esetében a matematika
műveltségterületet.)
A
B-típusú programcsomag horizontálisan, kereszttantervi
rendszerként működik. Ez azt jelenti, hogy a program fókuszában álló
kompetencia (pl. matematika-logika) fejlesztését nem az erre elsősorban
hivatott műveltségterület vagy tantárgy keretében, hanem más területek,
tantárgyak tananyagában (pl. történelem, biológia, kémia stb.) valósítja meg.
A
C-típus a tanórán kívüli foglalkozásokra
ajánlott programok gyűjtőneve (szakkörök, tábori alkalmazások, diákkörök stb.).
Ilyenek például a szociális, életviteli és környezeti kompetenciák esetében a
Földünk és környezetünk műveltségterülethez (Nemzeti alaptanterv) kapcsolódó
természetfigyelési projektek.”
V.ö.: Pála Károly: Kompetencia alapú oktatási programcsomagok fejlesztése Magyarországon. In.: Demeter Kinga (szerk.): A kompetencia. Kihívások és értelmezések. OKI, Budapest, 2006. On-line Kiadvány.
Példa: A kompetenciafejlesztő oktatási programok – 2008-ban – akkreditált
teljes jegyzéke a következő:
Kompetenciafejlesztő
oktatási program (pedagógiai rendszer) kerettanterve: Életpálya-építési kompetenciaterület (1-4. évf.)
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai
rendszer) kerettanterve: Életpálya-építési kompetenciaterület (5-6. évf.)
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai
rendszer) kerettanterve: Életpálya-építési kompetenciaterület (9-12. évf.)
Kompetenciafejlesztő
oktatási program (pedagógiai rendszer) kerettanterve: Idegen nyelvi kompetencia kiegészítő tananyag 12-19 éves tanulók angol, német, és 14-19 éves tanulók francia nyelvi kompetenciájának fejlesztéséhez
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai
rendszer) kerettanterve: Idegen nyelvi kompetencia kiegészítő tananyag 6-13 éves tanulók angol, német nyelvi
kompetenciájának fejlesztéséhez
Kompetenciafejlesztő
oktatási program (pedagógiai rendszer) kerettanterve Matematika kompetencia / Matematika,
több műveltségterületet érintő (bevezető -kezdő szakasz) és tanórán kívüli
fejlesztés (Általános és középiskola 1-12. évfolyam)
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai
rendszer) kerettanterve: Matematika kompetencia / Több műveltségterületet érintő fejlesztés (Általános és középiskola
3-12. évfolyam)
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai
rendszer) kerettanterve: Matematika kompetencia (Szakiskola 9-10. évfolyam)
Kompetenciafejlesztő
oktatási program (pedagógiai rendszer) kerettanterve: Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák / Az önismeret és a társas kapcsolatok
fejlődését támogató program
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai
rendszer) kerettanterve: Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák / A környezeti kompetenciák fejlődését támogató
program
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai
rendszer) kerettanterve: Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák / Reflektálás a jelenre, felkészülni a jövőre
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai
rendszer) kerettanterve: Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák (Szakiskola 9-10. évfolyam)
Kompetenciafejlesztő
oktatási program (pedagógiai rendszer) kerettanterve: Kommunikáció, szövegértés-szövegalkotás kerettanterv /
Szövegértés-szövegalkotás kompetencia (Szakiskola
9-10. évfolyam)
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai
rendszer) kerettanterve: Kommunikáció, szövegértés-szövegalkotás kerettanterv /
Szövegértés-szövegalkotás kompetencia / Magyar
nyelv és irodalom, valamint több műveltségterületet érintő fejlesztés (1-4.
évfolyam)
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai
rendszer) kerettanterve: Kommunikáció, szövegértés-szövegalkotás kerettanterv /
Szövegértés-szövegalkotás kompetencia / Tanórán
kívüli fejlesztés / Báb- és drámajáték
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai
rendszer) kerettanterve: Kommunikáció, szövegértés-szövegalkotás kerettanterv /
Szövegértés-szövegalkotás kompetencia / Magyar
nyelv és irodalom (5-8. évfolyam)
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai rendszer)
kerettanterve: Kommunikáció, szövegértés-szövegalkotás kerettanterv /
Szövegértés-szövegalkotás kompetencia / Magyar
nyelv és irodalom (5-12. évfolyam)
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai
rendszer) kerettanterve: Kommunikáció, szövegértés-szövegalkotás kerettanterv /
Szövegértés-szövegalkotás kompetencia / Magyar
nyelv és irodalom (7-12. évfolyam)
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai
rendszer) kerettanterve: Kommunikáció, szövegértés-szövegalkotás kerettanterv /
Szövegértés-szövegalkotás kompetencia / Magyar
nyelv és irodalom, valamint több műveltségterületet érintő fejlesztés (7-12.
évfolyam)
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai
rendszer) kerettanterve: Kommunikáció, szövegértés-szövegalkotás kerettanterv /
Szövegértés-szövegalkotás kompetencia / Több
műveltségterületet érintő fejlesztés (Általános iskola 5-6. évfolyam)
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai
rendszer) kerettanterve: Kommunikáció, szövegértés-szövegalkotás kerettanterv /
Szövegértés-szövegalkotás kompetencia / Tanórán
kívüli fejlesztés / Médiaismeret
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai
rendszer) kerettanterve: Kommunikáció, szövegértés-szövegalkotás kerettanterv /
Szövegértés-szövegalkotás kompetencia / Magyar
nyelv és irodalom (Középiskola 9-12. évfolyam)
Kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai rendszer) kerettanterve: Kommunikáció, szövegértés-szövegalkotás kerettanterv / Szövegértés-szövegalkotás kompetencia / Tanórán kívüli fejlesztés/Irodalmi önképzés
A kompetenciafejlesztő oktatási program (pedagógiai
rendszer) kerettantervei letölthetők az alábbi linkeken:
http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/tantervek/nemzeti-fejlesztesi
http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/2009/oktatasi-kulturalis-090803-1
Miután foglalkozott a
tartalmi-tantervi szabályozás helyi tanterveket orientáló tényezőivel,
dokumentumaival, s mielőtt magával a helyi tantervvel foglalkozna, érdemes
fontolóra venni a következő kérdést és lehetséges válaszokat, s ezeket összevetni
az Ön által adható válaszokkal.
Kiknek fontos a jól
összeállított curriculum?
A kiknek fontos a jól összeállított curriculum kérdésre
adható válaszok – legyen szó központi, keret jellegű dokumentumokról, vagy
helyi oktatási, képzési programokról – a következők lehetnek.
1. lehetséges válasz:
A curriculum (az oktatás, képzés
deklarált programja) egy társadalom ügye, a szó legtágabb értelmében közügy,
hiszen annak meghatározó (értékjelölő, folyamatorientáló) jelentősége van az
állampolgárrá, a munkaerővé válásban.
2. lehetséges válasz:
A curriculum a helyi társadalom
ügye, hiszen egy régió, egy település társadalmi, gazdasági fellendülése,
népesség- és munkaerő-megtartó ereje nagymértékben függ az oktatási, képzési
lehetőségektől, az oktatás képzés tartalmától, minőségétől. Egyúttal a régió, a
település társadalmi, gazdasági viszonyai hatnak arra, befolyásolják azt, milyen
oktatásra, képzésre tart igényt, nyújt lehetőséget a helyi társadalom.
3. lehetséges válasz:
A curriculum az adott intézmény
ügye, hiszen annak léte, működőképessége függ –többek között – attól, hogy
programja elfogadott-e, támogatott-e, hogy nő vagy csökken azok száma, akik az
intézményt, a képzést választják.
4. lehetséges válasz.
A curriculum a közvetlen
felhasználók ügye. Fontos a pedagógusnak, aki ez alapján tervezi, szervezi,
értékeli alapvető tevékenységét, vagyis az oktatást és képzést, akinek egzisztenciális
kérdés, hogy szakmai hozzáértéssel és felelősséggel használja, adaptálja,
állítsa össze, fejlessze tovább a curriculumot. Fontos a tanuló egyénnek,
hiszen a curriculum tartalma, szerkezete, minősége alapvetően befolyásolja azt,
hogy miféle oktatásban, képzésben részesül, hogy ténylegesen részese-e, alkotó
részese-e a tanulás, képzés, önművelés, önképzés folyamatának, hogy miféle
továbbtanulási, munkába állási esélyek teremtődhetnek meg számára.
Melyek a kétpólusú
tartalmi szabályozás, a kétszintű tantervi szabályozás eredményes működését
meghatározó feltételek, tényezők? E fenti kérdésre adható válaszok kapcsán
a következő feltételeket vehetjük sorra.
1. feltétel
Széleskörű
vitákon, egyeztetéseken kialakított, legitimitást élvező curriculumok kerüljenek
bevezetésre, felhasználásra.
2. feltétel:
Széleskörű
vitákon, egyeztetéseken kialakított, az elfogadott curriculumokra épülő
vizsgakövetelmények, s a vizsgakövetelményeket megvalósító, elsajátításukat
ellenőrző, értékelő vizsgarendszer kerüljenek bevezetésre.
3. feltétel:
A curriculumokhoz igazodó, a
vizsgák sikeréhez hozzájáruló tanulási, oktatási, képzési segédletek,
tankönyvek, taneszközök választéka kerüljön piacra.
4. feltétel:
A curriculumfejlesztést
szakmailag támogató szakértők, szakmai műhelyek (vagy intézetek) álljanak
rendelkezésre, melyek természetesen nem arra hivatottak, hogy „bérmunkában”,
„megrendelésre” curriculumot fejlesszenek, hanem arra, hogy hozzájáruljanak
(szakanyagokkal, konzultációkkal, képzéssel, továbbképzéssel stb.) a curriculumkészítéshez
és a curriculumfejlesztéshez szükséges kompetenciák kifejlődéséhez.
5. feltétel:
Még egyszer gondolja át azokat az információkat, amelyek ebben a
tanulási egységben feltárultak! Megítélése szerint szükséges vagy nem
szükséges ezekkel, az információkkal rendelkeznie a curriculum készítésére,
fejlesztésére vagy éppen adaptálására vállalkozó szakembernek?
Válaszát, s válaszának indoklását röviden, ha lehet pontokba szedve
összegezze! Próbálja átgondolni azt, milyen tennivalói, feladatai vannak a
curriculum készítésére, fejlesztésére vagy éppen adaptálására vállalkozó
szakembernek, pedagógusnak, ehhez miféle tudásháttér szükséges, miféle
ismeretek, miféle képességek szükségesek!
|