II. 1. A curriculum mint tantervi műfaj fogalma, komponensei
A curriculum – nyílt, dinamikus, és társadalmi
konszenzuson alapuló cél- és folyamat-modell.
Anweiler, O.: Curriculumforschung im lichte der vergleichenden Erziehungswissenschaft. Bildung und Erziehung, 24. 6./1971. 524-531. Fordítás: Tantervkutatás és összehasonlító neveléstudomány. OPKM D-30547
A curriculum – konkrét oktatástervezés, amelyet precíz formák, összefüggések, teljesíthető tanulási célok alapoznak meg, melynek végrehajtása során a tanulási célok teljesülését ellenőrzik.
Westphalen/Westphalen, K.: Praxisnahe Curriculumentwicklung. In die Curriculumreform am Beispiel Bayerns. Anhang: Der "Curriculare Lehrplan". 6. neubearb. Aufl. Auer, Donauwörth, München, 1978.
A curriculum – egyfelől egy tanulási célra tekintettel körülhatárolt tanulási folyamat tartalmi és didaktikai programját jelenti, másfelől a tanulóra is vonatkozik, aki a meghatározott programot a tanulmányi cél érdekében „végigfutja".
Ipfling, H-J.: Curriculum. In: Ipfling (szerk.) Grundbegriffe der pädagogischen Fachsprache 2. Aufl. Ehrenwirth, München, 1975. 57-63.
A curriculum – az oktatás
szisztematikus ábrázolása meghatározott időszakra, mint több dimenzió
konzisztens rendszere, a tervezés optimális megvalósítása és az eredmény
ellenőrzése az oktatásban.
A curriculum négy dimenziója:
- funkciók (a képzési, tanulási célok megállapításánál);
- tartalmak (tantárgyak, oktatási témák);
- tartalmi struktúra (didaktikai struktúra, az oktatási célokhoz igazodó
formalizált tartalom);
-
az oktatás szervezése (tanulási eljárások,
segédeszközök).
Frey, K.: Das Curriculum im Rahmen der Bildungsplanung und Unterrichtsvorbereitung. Die deutsche Schule, 61. 5/1969. 270281. Fordítás: A curriculum funkciója az oktatás tervezésében és a tanítás előkészítésében. OPKM D-19552
A curriculum – egy jól körülhatárolt tartalmi
egységhez rendelhető tanítási folyamatnak teljes és részletes leírását jelenti
a céloktól az értékelésig.
Taba a curriculum hét komponensét emeli ki:
- a nevelési célok diagnózisa (a társadalmi igények elemzése);
- a célok kijelölése;
- a tartalom kiválasztása;
- a tartalom organizációja;
- a tanulási feladatok terve;
- az alkalmazható módszerek, stratégiák;
- az értékelés terve.
Lewy szerint az iskolai curriculum fogalma az utóbbi években jelentősen kiszélesedett, és ma már átfogja:
- a különböző tanulási tevékenységek tervét;
- változatos és differenciált tananyagokat tartalmaz (korrekciós, kompenzációs és dúsító céllal);
-
javaslatokat fogalmaz meg a pedagógusok számára a
módszerek és az értékelés alkalmazására.
Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák, különbségek. Egy differenciális tanításelmélet vázlata. Tankönyvkiadó., Budapest, 1992.; Lewy, A.: Planning the school curriculum. UNESCO-IIEP, Paris, 1977.; Taba, H.: Curriculum Development: Theory and Practice. Harcourt, Brace and World, New York, 1962.
A curriculum az oktatás megvalósítása érdekében megtervezett tevékenységek összessége, mely tartalmazza:
- az oktatási célok meghatározását;
- a tartalmakat (a tananyagot);
- az alkalmazandó módszereket, az értékelést;
- az eszközöket, a felszereléseket, a tankönyveket;
- a tanárok adekvát képzésére,
képzettségére vonatkozó előírásokat.
Landsheere, G. de: Curriculum. Programme In: Landsheere: Dictionnaire de l evaluation et de la recherche en education avec lexique anglais-francais. PUF, Paris, 1979.
Odenbach a curriculum fogalmat széles értelemben használva, a curriculumhoz tartozónak tekinti az alábbiakat:
- az oktatási célok pontos leírását a kvalifikációk lehetőségeivel;
- az ismeretanyag rendjét évfolyam és iskolatípus szerint, melyek összehangoltak a célokkal, taneszközökkel, tanítási eljárásokkal, módszerekkel, s az eredmények ellenőrzésére szolgáló eszközökkel;
- azokat az
intézkedéseket, melyek a pedagógusképzésben és továbbképzésben feltétlenül
érvényesítendők.
Odenbach, K.: Curriculum Lehrplan. In: Odenbach: Lexikon der Schulpadagogik. Begriffe von A-Z. Westermann Taschenbuch 131, Braunschweig, 1974.
Horánszky Nándor curriculum
értelmezésében a következő szintézis jelenik meg. A curriculum történetileg a tantervre
építkezik, abból nő ki, attól tolódik el, s alakul át más minőséggé, melynek
meghatározó jegyei már széles társtudományi kapcsolatokat feltételeznek.
A szociológiai aspektusok a szocializációs folyamatokra (társadalomba
való beilleszkedés, értékek, normák stb.) irányítják a figyelmet. A pszichológiai
aspektusok a szélsőségesen gyermekközpontú szemlélettől, a személyiség,
mint társadalmi-pedagógiai kategória felfogásáig sok mindenre kiterjednek. A politikai
aspektusok a politikaelmélet (a politológia) szempontrendszerét, a
demokratikus egyeztetés szabályait veszik figyelembe.
A curriculum
– az ő felfogásában – az oktatási (tanítási, tanulási, képzési)
célok leírása a tartalom figyelembevételével. Ez a tartalom (ismeretanyag,
tapasztalatok, tantárgyak) összehangolt a különböző tanítási eljárásokkal,
szervezeti formákkal, taneszközökkel, (médiával), módszerekkel, nem különben a
hatékony ellenőrzéssel, értékeléssel. A tartalom (a tananyag) elrendezése ennek
szellemében lehet strukturált (évfolyamok vagy nagyobb egységek elrendezésében,
avagy az adott szaktárgyi struktúrához igazodva), vagy célszekvenciákban
megállapított tananyag(jegyzék), mely különféle taxonómiai rendszereket hív
segítségül. A curriculumban az oktatási folyamat szervezése (megalapozása) áll
előtérben, mint komplex egység. E szervezés kétfelé mutat: egy előtte
megvalósuló tervezést feltételez, és egy, a folyamat végén szükséges
ellenőrzést vesz célba. A tervezés biztosítja az egész feltételrendszer (tanár,
tanuló, pedagógusképzés stb.). figyelembevételét. A tanterv és curriculum
közötti különbség a megvalósulás mértékében, a célok felfogásában (tanulásra,
folyamatra, tevékenységre orientáltság), azok leírásában (tagolásában, az
operacionalizáltságában), a tanuló szerepének, személyiségfejlesztésének
megítélésében, az ellenőrzés változataiban mutatkozik meg.
Horánszky Nándor: Tanterv
és curriculum. Magyar Pedagógia, 1992.
3. sz.
A továbbiakban példákat lát arra, hogyan épülhetnek fel, hogyan fogalmazódhatnak meg a curriculumként építkező oktatási, képzési tervek, programok.
Példa: „A problémacentrikus társadalomismeret képzési programja” (Részletek)
I. A képzés céljai és feladatai
A problémacentrikus társadalomismeret
(...) néhány társadalmi probléma intenzív és többszempontú feldolgozását
célozza meg (...) A tantervben megjelenített kommunikációs képességek
fejlesztése, a munkavállalói és munkáltatói, valamint érdekképviseleti
szerepekre való felkészítés, a kooperációs, a konfliktustűrési, az elemző és
problémamegoldó képesség fejlesztése, csakúgy, mint a piacgazdaságra, a
politikai intézményrendszerre és az állampolgári jogokra és kötelezettségekre
vonatkozó ismeretek tanítása általános elvárásnak tűnik. (...)
II. Általános követelmények
1. A tanuló legyen képes a mai magyar
társadalom egy akut szociális problémákról, „kényes kérdéséről” (pl.
lakáskérdés, válások, cigánykérdés, menekültkérdés, oktatásügy, egészségügy,
alkoholizmus, ingázás, munkanélküliség, bűnözés stb.) elemző-érvelő módon
véleményt nyilvánítani. (...)
III. Javasolt órafelosztás
Témakörönkénti felbontásban, szabadon is felhasználható keretekkel.
IV. Javasolt tananyag
1. Szocializációs problémák
1. 1. A család funkciói és zavarai
Kiindulás: filmekből, irodalmi forrásokból
- a család funkciói, a családi szerepek,
a nőszerep ellentmondásai, a családi időhiány, a család és a társadalom
kapcsolata és szerkezeti analógiái
Cél: a családi konfliktusok okainak
tudatosítása, megoldási javaslatok, lehetőségek megismerése.
Tevékenységek: filmvita, szerepjáték
(esti beszélgetés, tanácsadó iroda stb.), időmérleg-készítés,
családtörténet-készítés
1. 2. Milyen iskolára lenne szükségem?
Kiindulás: (...)
Cél: (...)
Tevékenységek: (...)
V. Függelék
1. Tananyag objektív feltételei
(...) A tanulók számára
szöveggyűjteményeket, lexikonokat, technikai feltételeket (videotechnika, film,
magnetofon, hanganyag) kell biztosítani.
2. A követelmények részletezése:
A tanuló - életkorának (17-18év) megfelelően - legyen képes:
- problémák azonosítására és
meghatározására, tudjon elvi megoldási javaslatokat tenni,
- a szükséges információ lelőhelyének azonosításával az információkat
összegyűjteni,
- értékelni az információt,
- rendszerezni és elemezni az információt, következtetéseket levonni,
- hatékonyan résztvenni a csoportmunkában,
- türelemmel viseltetni más álláspontok
iránt, megérteni azok belső érzelmi - gondolati logikáját, (...)
3. A problémafeldolgozás módszerei (...)
4. A tanulói tevékenység értékelése
A képzési
programot összeállította: Beregszászi Marianna
„Társadalomismeret és tömegkommunikáció középiskolák számára” (Részletek)
A képzés céljai és feladatai
A program arra az alapelvre épül, amely
egységbe kívánja hozni a jelenlegi és a kívánatos társadalmi gyakorlatot az
ahhoz kapcsolódó elmélettel, és mindezt úgy szeretné elérni, hogy a tanulók
aktív részvételével, példaértékű szituációk elemzésével és lehetséges
általánosításával történjen meg.
A program céljai
- a jelen pontosabb megismerése révén
általános eligazodási készség kifejlesztése a jövő lokális, nemzeti és globális
viszonyrendszerében,
- alapvető társadalmi,
gazdasági, politikai állampolgári ismeretek elsajátítása
- konfliktuskezelés és problémamegoldás gyakorlása, (...)
Általános követelmények
A/ Tanulói ismeretek:
A tanuló ...
1. ... rendelkezzen ismeretekkel a
társadalmi struktúráról, rétegződésről, ismerje a különböző - történelmileg is
meghatározott - társadalmi csoportképző folyamatokat és az így kialakuló
státus-csoportokat, a mobilitás fogalmát és annak lehetséges csatornáit és
irányait. (...)
11. ... rendelkezzen elemi ismeretekkel
a jogi intézményekről, működésükről, a jogügyek intézéséről. (...)
B/ Tanulói képességek:
A tanuló legyen képes ...
1. ... a problémák azonosítására és meghatározására (...)
6. ... az írott és elektronikus sajtó,
valamint más információforrások tudatos (és kritikus) felhasználására a
vizsgált probléma elemzésében.
A képzés időkerete
A javasolt témakörökhöz javasolt időkeretek kapcsolódnak.
Javasolt tanulói tevékenységek
1. Konkrét példák, szituációk gyűjtése a környezetből
2. A sajtó folyamatos figyelése, releváns információk gyűjtése
3. Interjúkészítés
4. Filmezés
5. Környezettanulmányok
6. Statisztikák, közvéleménykutatások elemzése, illetve készítése (...)
9. Döntésjátékok
10. Jogszabályok figyelemmel kísérése és értelmezése (...)
Témakörök: - (ajánlás)
Az egyes témaköröknél meghatározásra kerülnek
- a fogalmak
- a javasolt témák, illetve
- feldolgozásuk szempontjai
Pl. Témakör: Politikai jellegű problémák
Fogalmak: - állam, államforma, államtípus, állampolgár,
- alternatíva, kompromisszum,
- bürokrácia, technokrácia
- demokrácia (közvetlen és képviseleti (...)
Javasolt témák és feldolgozásmódok:
Az állampolgári engedetlenség (...) vagy
Érdekmegjelenítés az országos politikában (...)vagy
Munkavállalói konfliktus (munkahelyi színtereken)
- Fogalmak ...
- Konkrét szituáció kiválasztása egy televíziós érdekvédelmi műsorból. - Az
ellenérdekek és képviselőik megjelenítése.
- Az érdekvédelmi
szervezetek feladatai a munkahelyeken.
Függelék: tartalmazza többek között az értékelésre vonatkozó információkat, a
tanári felkészülésre vonatkozó javaslatokat.
A képzési programot összeállította: Barna Viktor
Idézze fel, vegye elő eddig
elvégzett feladatait
(folytassa a feladatot aszerint, hogy az 1-4. feladatokban mit választott)!
Válaszoljon írásban az alábbi kérdésekre!
A tantárgy vagy a téma megfogalmazott komponenseit (a tantárgy vagy a
téma céljait, tartalmi vázát, követelményeit, az Ön által esetlegesen
bővített komponenseket) fogalmazza át, módosítsa, ha ennek szükségét érzi!
A fenti komponenseket egészítse ki a következőképpen!
Gyűjtse össze a tantárgy vagy a téma tanulása/tanítása során
javasolható módszereket, tanulói,
tanári tevékenységeket!
Gondolja át, melyek azok a módszerek, tevékenységek, amik leginkább előmozdíthatják
a tantárgyi vagy a témaköri célok elérését, a tanulási célok (követelmények)
teljesítését, a tartalom hatékony, eredményes feldolgozását!
Gyűjtsön össze néhány, a tantárgy vagy a téma tanulásához/tanításához
használható taneszközt, tanulói,
tanári segédeszközt!
Gondolja át, mire alkalmasak, mi a funkciójuk a felhasznált,
felhasználható taneszközöknek! Gondolja át azt is, melyek azok a taneszközök,
amik leginkább előmozdítják a célok elérését, amik leginkább tanulásra,
részvételre ösztönöznek!
Fogalmazza meg röviden az (ön)ellenőrzés
és (ön)értékelés tantárgyhoz vagy témához kapcsolódó tervét!
Gondolja át, hogy az (ön)ellenőrzés, az (ön)értékelés mely formái,
módszerei segítik a hatékony és eredményes tanulást! Gondolja át, melyek azok
az ellenőrzési, értékelési formák, módszerek, amik a céloknak, tartalomnak
leginkább megfelelnek!
|