V. 3. 6. A pedagógusok curriculumfejlesztési feladatai
Itt kerül sor annak számbavételére,
-
melyek az adott intézmény, az adott képzést vállaló
szakemberek tantervfejlesztési, taneszközfejlesztési feladatai;
-
milyen munkacsoportok létrehozása indokolt;
-
milyen egyéni feladatok adhatók, vállalhatók a
tantárgyak, kurzusok programjainak kidolgozása, kipróbálása, értékelése során.
Itt kerül sor a feltételek és az ösztönzőrendszer
számbavételére is.
Példa: Az alábbiakban egy önfejlesztő
kisiskola esettanulmányából olvashat részleteket a pedagógusok
programfejlesztői feladataira vonatkozóan:
V.ö.: Garay Jánosné: A remény is veszélyeztetett? Egy önfejlesztő kisiskola
bemutatása. Tolna Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete. Szekszárd, 1995.
15-19. o.
Eddigi tanulmányainak, tapasztalatainak felhasználásával vegye
számba, s rendszerezze azokat a feladatokat, melyeket a helyi curriculumfejlesztésre
vállalkozó szakembereknek el kell végezniük! Gondolatait rögzítse írásban is!
A helyi curriculumfejlesztés 1-6. pontokban rögzített
feladatainak értelmezése, tennivalóinak elvégzése, vagyis a helyi tanterv intézményegészre
érvényes összetevőinek leírása alapján kerülhet sor az egyes tantárgyak helyi
programjainak (3. 7. fejezet), az egyes tanárok programjainak (3. 8.
fejezet), az egyes tanulók programjainak (3. 9. fejezet) átgondolására,
megtervezésére, értékelésére, folyamatos fejlesztésére.
|
A nyolcadik
tanulási egység végére ért. Mielőtt egy újabb tanulási egység, s egyúttal
egy újabb fejezet tanulmányozását megkezdené, egy kis lazítás javasolható
Önnek.
A tanulás folytatásához további erő gyűjthető egy – Ön által
kiválasztott - szakirodalom, digitális dokumentum áttekintésével.
Mielőtt az újabb tanulási
egységet elkezdené, érdemes átgondolnia azt, hogy:
-
az eddig olvasottak miben nyújtottak megerősítést
vagy új információt az Ön számára,
-
milyen kritikai észrevételei vannak,
-
milyen további gondolatok, kérdések merültek fel Önben?
A reflexiók írásos rögzítéséhez felhasználhatók az alábbi
szempontok is:
1
A helyi curriculumfejlesztés tárgyalt
területei közül az oktatás, képzés szervezési keretei, az oktatás és a helyi
curriculumok ellenőrzése, értékelése, vagy a pedagógusok curriculumfejlesztési
feladatai kapcsán fogalmazódtak meg Önben további gondolatok, problémák?
2
Egy-egy kiemelt példával, hivatkozott vagy
Ön által felkutatott szakirodalommal kíván mélyebben foglalkozni?
3
Azt próbálja átgondolni, elemezni, hogy a
tantervek értékelését illusztráló példák sokaságából melyek, mely összetevők,
mely értelmezések nyújtanak megerősítést? Melyek késztetik vitára? Melyek
késztetik a saját intézmény, képzés, tantárgy értékelési szempontrendszerének
átgondolására?
|
Kilencedik
tanulási egység:
A helyi
curriculumfejlesztés főbb területei, feladatai és összetevői.
A helyi curriculum III.
-
az
egyes tantárgyak helyi programjai
-
az
egyes pedagógusok tantárgyi, oktatási programjai |