V. 3. 9. Az egyes tanulók tanulási programjai
Itt kerül sor az egyes tanulók, a képzésben résztvevő
egyének:
- tanrendjének
megtervezésére, az iskolai tantervbe, programokba, a képzési tervekbe,
programokba beépített kötelezettségek és szabad választási lehetőségek
számbavételére;
- szükség
szerinti, lehetőség szerinti heti terveinek, egyéni tanulási
programjainak, egyéni kutatási programjainak, önálló tanulmányi
szerződéseinek stb. összeállítására.
Példa: Az alábbi példa egy önálló tanulmányi szerződést mutat be:
A szerződés elemei:
1. Határozzuk meg, hogy
rövid vagy hosszútávú szerződésről van-e szó.
2. Alakítsuk ki a
szerződés általános formátumát.
3. Gyűjtsük össze a
forrásanyagokat és az információs lehetőségeket.
4. Tartsunk néhány
feed-back ülést a diákkal arról, hogy hol tart a munkában.
5. Állapítsuk meg a
szerződésben, hogy hogyan fogjuk a diákot értékelni.
6. Először csak egy
gyerekkel kössünk szerződést. Ha ez sikeres, köthetünk a többiekkel is.
Önálló tanulmányi szerződés:
Kérdés: Hogyan maradnak fenn Afrikában az emberek, ha forróság van, és nincs elég
élelem?
Feltevések: 1) Afrikában forróság van. 2) Nincs elég élelem
Tervezett időtartam: Két-három hét
Önálló felkészülés: A diák, ha kell, minden kedden elmegy a könyvtárba.
Konzultáció: A tanár és a diák találkozik minden kedden, plusz szükség szerint.
Tevékenységek: A diák megtalálja a fenti kérdésekre a választ, s eredményeit a következő
formában mutatja be:
1. időjárási és esőtérképek elkészítése
vagy előkészítése
2. interjú két szakemberrel -
mindegyiknek 10-10 kérdés feltevése
3. az Afrikáról szóló filmek és diák
naplószerű bemutatása
4. a fenti tevékenységek eredményeinek
bemutatása az osztálynak
5. válaszadás a tanár és az osztály
kérdéseire, a témával kapcsolatban
Értékelés: A diák „A” jegyet kap, ha valamennyi feladatát megoldja, ha a kérdéseket
megválaszolja
Lehetséges források: Almanach, Atlasz, Filmek és diák a könyvtárban,
Egyéb szakkönyvek, Interjúk
V.ö.: C. R.
Rogers: A tanulás szabadsága a 80-as években. Kliensközpontú pszichoterápia
napjainkban a kultúrák közötti kommunikáció kreatív megközelítései (ford.:
Angster Mária) Magyar Pszichológiai Társaság, Center for Cross – Cultural
Communication. Szeged, 1986. 107-111. o.
Példa: A következő példa azt illusztrálja, milyen - tanárok és diákok által
közösen készített - útmutató áll a fiatalok rendelkezésére az „Egyéni
gyakorlati tanulási programok” összeállításához és megvalósításához:
Város mint Iskola Pécs
Egyéni Gyakorlati Tanulási Program
(Útmutató az EGYTP összeállításához és megvalósításához)
Célok: A megtervezett célok a következő kérdésekre válaszolnak:
- Mit tanulnék a
gyakorlóhelytől?
- Mit kell elérnem?
Tevékenységek: A megtervezett tevékenységek a következő kérdésekre válaszolnak:
- Mit teszek annak
érdekében, hogy a kitűzött célokat elérjem?
- Milyen feladatokat
teljesítek?
Értékelések: Az értékelések a következő kérdésekre válaszolnak:
- Kik fogják értékelni
teljesítményemet? (Mentor? Tanár? Én? Csoport?)
- Milyen produktumok,
milyen tevékenységek, milyen elvégzett feladatok alapján, hogyan történik az
értékelés?
(Például: A mentor értékeli a gyakorlóhelyi tevékenységemet. A tanár
értékeli munkámat az elkészített produktum, esszé, tanulmány, leírás, fotóalbum
stb. alapján. A tantárgyi szemináriumon beszámolok társaimnak a gyakorlati
tanulásomról, eredményeimről, bemutatom munkámat stb.)
Figyelembe veszem az alábbiakat:
- Felelősséggel tartozom –
önmagamnak, az iskolának, a gyakorlóhelynek egyaránt – az EGYTP
megvalósításáért.
- A programot úgy dolgozzuk ki,
hogy véghezvihető legyen, annak teljesítéséért felelősséget vállalok. A
mentor irányításával, szükség esetén tanáraim támogatásával teljesítem a
programot a közösen (diák – tanár – mentor által) megtervezett határidőre.
- Az EGYTP-t úgy dolgozzuk ki,
hogy azok adott tantárgyakkal is foglalkozzanak.
- A program minden esetben
közvetlenül értékelhető célokat, tevékenységeket is tartalmaz.
- Minden tevékenységet, feladatot
gondosan meg kell terveznünk annak érdekében, hogy azok – a tervezett
határidőre – megvalósíthatók legyenek.
- Az olvasás, a könyvek, a
folyóiratok használata minden program nélkülözhetetlen része.
- A könyvek felhasználásának
szempontjai, feladatai:
7. 1. Szerző, cím, kiadó, kiadás helye,
ideje.
7. 2. A könyv (az olvasottak)
tartalmának összegezése.
7. 3. Válaszadás az alábbi kérdésekre:
- Hogyan segített az adott
könyv (könyvrészlet) a gyakorlóhelyi munka jobb megértésében, sikeresebb
elvégzésében?
- Ki tudnál-e emelni
olyan bekezdéseket, olyan idézeteket, melyek különösen hasznosak voltak a
gyakorlóhelyi feladatok elvégzésénél?
- Indokold meg, miért
ezeket a kiemeléseket választottad?
- Miért ajánlanád (nem
ajánlanád) ezt a könyvet a hasonló helyen tanuló diáknak?
8. A gyakorlóhelyemen a megjelölt időben
pontosan megjelenek.
9. Akadályoztatásom
esetén előre értesítem (telefonon vagy személyesen) a szakmentort, a tanárt.
Az Ön által elvégzett 5; 8. 2; 16; 17. feladatokhoz kapcsolódik
tennivalója.
Az Ön által kiválasztott tantárgyhoz vagy témához illesztve dolgozzon
ki (egy lehetséges tanulóra, vagy éppen saját magára vonatkoztatva) egy
egyéni tanulási, kutatási programtervet, vagy egy önálló tanulmányi
szerződést!
|
A
kilencedik tanulási egység végére ért. Mielőtt egy újabb tanulási egység, s egyúttal
egy újabb fejezet tanulmányozását megkezdené, egy kis lazítás javasolható
Önnek.
A tanulás folytatásához további erő gyűjthető egy – Ön által
kiválasztott – szakirodalom, digitális dokumentum áttekintésével.
Mielőtt az újabb tanulási
egységet elkezdené, érdemes átgondolnia azt, hogy:
-
az eddig olvasottak miben nyújtottak megerősítést
vagy új információt az Ön számára,
-
milyen kritikai észrevételei vannak,
-
milyen további gondolatok, kérdések merültek fel Önben?
A reflexiók írásos rögzítéséhez felhasználhatók az alábbi
szempontok is:
1
A helyi curriculumfejlesztés tárgyalt
területei közül az egyes tantárgyak helyi programjai, az egyes pedagógusok tantárgyi,
oktatási programjai, vagy az egyes tanulók tanulási programjai kapcsán
fogalmazódtak meg Önben további gondolatok, problémák?
2
Egy-egy kiemelt példával, hivatkozott – Ön
által tanulmányozott – szakirodalommal kíván mélyebben foglalkozni, arra
kíván reflektálni?
3
Egyetért azzal a kijelentéssel, mely
szerint az előzetes tudással, s a tudásszerveződéssel való foglalkozás
kérdései már a tantárgyi tanulási programok megtervezésének is kulcskérdései?
A hivatkozott, s Ön által kiválasztott szakirodalmak tanulmányozása mennyiben
járult hozzá álláspontjának megfogalmazásához?
4
Arra kíván reflektálni, miként járulhat
hozzá a tanulás differenciált, individualizált tervezéséhez és kivitelezéséhez
az adaptív stratégiáról, a megtanítási stratégiáról való gondolkodás, a
kognitív, a személyes, a szociális kompetenciához kapcsolódó tudás, vagy a
számítógépes környezetre tervezett, és számítógéppel segített tanulás?
|