V. 3. 4. Az oktatás szervezési keretei

Mely kiindulópontok, szempontok mentén tervezhetők meg az oktatás szervezési keretei?


Itt kerül sor

  • az intézményen belüli és kívüli tanulási lehetőségek (tanórák, szakkörök, tanfolyamok, önképzőkörök, kurzusok, korrekciós és kompenzációs szervezeti formák, külső gyakorlatok, külső tanulási színterek stb.) számbavételére;
  • annak mérlegelésére, mely műveltségtartalmak, mely korcsoport körében dolgozhatók fel osztályszintű tanulás, kiscsoportos tanulás, évfolyamszintű foglalkozás, projektorientált tanulásszervezés, nagyelőadás, szeminarizálás, egyéni vagy kiscsoportos konzultáció, távoktatás stb. formájában;
  • az oktatás, képzés szolgáltatásainak, infrastruktúrájának (könyvtár, médiatár, laborok, tanulási műhelyek, stúdió, osztálytermek, szaktantermek, előadótermek, szertárak, sportudvar, gazdálkodásra, munkatevékenységekre alkalmas terek, terepmunka színtereinek stb.) számbavételére, oktatási, képzési funkcióinak mérlegelésére;
  • a tanév, a képzési szemeszterek rendjének átgondolására.

Példa: A Város mint Iskola lehetséges tanulási színterei

Iskola

Csoportos szemináriumokhoz és egyéni tanuláshoz szükséges termek, csoportszobák, műhelyek, klubhelyiségek, könyvtár, sporttermek stb.

Külső tanulási színterek

A város és környék tananyagfeldolgozáshoz kapcsolódó intézményei, a tananyaghoz kapcsolható ismeretek, tapasztalatok gyűjtésének színterei

Egyéni gyakorlóhelyek

A város legkülönfélébb intézményei, munkahelyei, melyeket a fiatalok egyénileg, saját érdeklődésük szerint választanak.

 

A tanulás szervezési keretei a pécsi Város mint Iskolában:

Iskola

orientációs, önfejlesztő és tantárgyi szemináriumok, tanulási műhelyek: Foto-labor, Grafikai Műhely, Otthon műhely stb

Külső tanulási színterek

Családsegítő Központ, Munkaügyi Központ, Polgármesteri Hivatal, Bank, Botanikuskert, Színház stb.

Egyéni gyakorlóhelyek

áruház, reklám-grafikus műhely, étterem, szállítási vállalat, asztalosműhely, óvoda, pékség, akvárium-terrárium, újságszerkesztőség, fodrász, cipész, helyi TV stúdió, rádió, stb.

V.ö.: Bárdossy Ildikó és Kovácsné Tratnyek Magdolna: A Város mint Iskola modellkoncepciója. Pécs, 1996; valamint Város mint Iskola. Calibra Kiadó, Budapest, 1993.

 

13. feladat:

Ennél a feladatnál eldöntheti, hogy a 13. 1. vagy a 13. 2. feladatot végzi el.

13. 1.

Vázolja fel, hogy az Ön szakterületéhez kapcsolódó képzés milyen szervezési kereteket igényel! Döntését röviden indokolja!

13. 2.

Mutassa be, s röviden értékelje azokat a szervezési kereteket, melyek a 7. feladatban az Ön által kiválasztott intézmény vagy képzés rendszerében megtalálhatók!

 

 

>>Ugrás a feladatokhoz>>