V. 3. 4. Az oktatás szervezési keretei
Itt kerül sor
-
az intézményen belüli és kívüli tanulási lehetőségek (tanórák, szakkörök, tanfolyamok, önképzőkörök, kurzusok, korrekciós és kompenzációs szervezeti formák, külső gyakorlatok, külső tanulási színterek stb.) számbavételére;
-
annak mérlegelésére, mely műveltségtartalmak, mely korcsoport körében dolgozhatók fel osztályszintű tanulás, kiscsoportos tanulás, évfolyamszintű foglalkozás, projektorientált tanulásszervezés, nagyelőadás, szeminarizálás, egyéni vagy kiscsoportos konzultáció, távoktatás stb. formájában;
-
az oktatás, képzés szolgáltatásainak, infrastruktúrájának (könyvtár, médiatár, laborok, tanulási műhelyek, stúdió, osztálytermek, szaktantermek, előadótermek, szertárak, sportudvar, gazdálkodásra, munkatevékenységekre alkalmas terek, terepmunka színtereinek stb.) számbavételére, oktatási, képzési funkcióinak mérlegelésére;
-
a tanév, a képzési szemeszterek rendjének átgondolására.
Példa: A Város mint Iskola lehetséges tanulási színterei
Iskola |
Csoportos szemináriumokhoz és egyéni tanuláshoz szükséges termek,
csoportszobák, műhelyek, klubhelyiségek, könyvtár, sporttermek stb. |
Külső tanulási színterek |
A város és környék tananyagfeldolgozáshoz kapcsolódó intézményei, a
tananyaghoz kapcsolható ismeretek, tapasztalatok gyűjtésének színterei |
Egyéni gyakorlóhelyek |
A város legkülönfélébb intézményei, munkahelyei, melyeket a fiatalok
egyénileg, saját érdeklődésük szerint választanak. |
A tanulás szervezési keretei a pécsi Város mint Iskolában:
Iskola |
orientációs, önfejlesztő és tantárgyi szemináriumok, tanulási műhelyek:
Foto-labor, Grafikai Műhely, Otthon műhely stb |
Külső tanulási színterek |
Családsegítő Központ, Munkaügyi Központ, Polgármesteri Hivatal, Bank,
Botanikuskert, Színház stb. |
Egyéni gyakorlóhelyek |
áruház, reklám-grafikus műhely, étterem, szállítási vállalat,
asztalosműhely, óvoda, pékség, akvárium-terrárium, újságszerkesztőség,
fodrász, cipész, helyi TV stúdió, rádió, stb. |
V.ö.: Bárdossy Ildikó és Kovácsné
Tratnyek Magdolna: A Város mint Iskola modellkoncepciója. Pécs, 1996; valamint Város mint Iskola. Calibra Kiadó,
Budapest, 1993.
Ennél a feladatnál eldöntheti, hogy a 13. 1. vagy a 13. 2. feladatot
végzi el.
13. 1.
Vázolja fel, hogy az Ön szakterületéhez kapcsolódó képzés milyen
szervezési kereteket igényel! Döntését röviden indokolja!
13. 2.
Mutassa be, s röviden értékelje azokat a szervezési kereteket, melyek
a 7. feladatban az Ön által kiválasztott intézmény vagy képzés rendszerében
megtalálhatók!
|