V. 3. 1. A helyzetfeltárás
Milyen feladatok
fogalmazhatók meg a helyi curriculumfejlesztés – kezdő lépéseként értelmezhető
– helyzetfeltáró tevékenységében?
Itt kerül sor:
-
a vonatkozó állami dokumentumok, képesítési követelmények, törvények, rendeletek,
-
az oktatás- és képzéspolitikai dokumentumok és szakanyagok,
-
a regionális oktatás- és képzéspolitikai dokumentumok és szakanyagok,
-
a központi (országos, kisebbségi, regionális, fenntartói) curriculumok, a szakképzési curriculumok, a képesítési követelmények elemzésére;
-
az intézmény, a képzés, a tantárgyak létező dokumentumainak elemzésére;
-
a vizsgakövetelmények, az érvényes vizsgaszabályzatok áttekintésére, elemzésére;
-
a helyi közösségek, a gazdaság, a munkahelyek, a kliensek (szülők, diákok, a képzésben részt vevők vagy részt venni szándékozók) intézménnyel, oktatással, képzéssel kapcsolatos igényeinek, elvárásainak feltárására, elemzésére;
-
az oktatás- és képzésszervezők (pedagógusok, andragógusok, az oktatásban, képzésben résztvevő egyéb szakemberek) intézménnyel, oktatással, képzéssel kapcsolatos igényeinek, elvárásainak feltárására, elemzésére;
-
az oktatással, képzéssel kapcsolatos tapasztalatok elemzésére;
-
az intézménnyel, az oktatással, a képzéssel kapcsolatos erősségek és gyengeségek számbavételére, a problémák leírására, megoldási alternatívák keresésére, feladatok számbavételére.
10. 1.
Gyűjtse össze, s rögzítse írásban azoknak a dokumentumoknak a
listáját, amelyek ismerete és elemzése nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a helyi
curriculum készítéséhez hozzáfogjon! Ezt a feladatot elvégezheti a 7. feladathoz
kapcsolódóan is. Ebben az esetben azokat a dokumentumokat kell számba vennie,
melyek az Ön által kiválasztott intézmény vagy képzési program
összeállításában voltak irányadó dokumentumok!
10. 2.
Válasszon ki egy – az országos és a helyi igények elemzésére, illetve
helyzetfeltárására szolgáló – módszert!
Mutassa be oly módon, hogy feltáruljon a módszer lényege, hogy
nyilvánvalóvá váljanak funkciói, erősségei és korlátai! Amennyiben e módszert
eddigi munkája során, esetleg korábbi feladatainak elvégzése kapcsán már
alkalmazta, úgy számoljon be tapasztalatairól, eredményeiről is!
|