V. 3. 2. Az intézmény fő célkitűzései
Itt kerül sor
-
azoknak az értékeknek,
-
azoknak a pedagógiai, andragógiai elveknek,
-
azoknak a stratégiai kiindulópontoknak,
-
azoknak az oktatás és képzés egészére érvényes céloknak
és működési elveknek
a megállapítására, melyek arra hivatottak, hogy orientálják,
szabályozzák :
-
a curriculumok készítőit a koherens oktatási, képzési,
tanulási dokumentumok, programok összeállításában (legyen szó akár az intézmény
vagy a képzés curriculumáról, akár a tantárgyak vagy a képzési modulok
programjairól, akár a tanárok vagy a tanulók tanterveiről);
-
az oktatás- és képzésszervezőket az intézmény, a képzés
filozófiájával, stratégiájával adekvát napi munkavégzésükben, a curriculumok
felhasználásában, az oktatás, képzés napi gyakorlatát tervező, szervező,
értékelő tevékenységükben.
Példa: Az alábbi részletek a Németh László Nyolcosztályos Gimnázium
Pedagógiai Programjából valók.
„A iskolatípus nyolcosztályos gimnázium, s mint ilyen, vállalja ennek
klasszikus funkcióját, az általánosan művelt értelmiség előképzését, a szellem
emberének formálását.
A munkába állásra való felkészítést is hivatásának tekinti. De csak abban
az értelemben, amennyiben felruházza diákjait az értelmes munkavégzés megkívánta
készségekkel: az önálló ismeretszerzés, az önművelés, a kreativitás, a
problémaérzékenység és a társadalomban való közlekedés, a kulturált életvitel
képességével. (…)
Pedagógiai alapvetés. A nyolcosztályos gimnáziumban folyó legfontosabb
tevékenység a gyermek személyiségének, képességeinek sokoldalú
kibontakoztatása, saját életének teljesebbé tétele érdekében és a haza
hasznára. Ezt nevezzük nevelésnek, amelynek színtere a tanítási óra, a
szakkörök, közös étkezések, séták, játék, sport, kirándulás és egyéb közös
tevékenységek. Nincs közös nevelés és oktatás (tanítás); tanulás van
elsősorban, s annak irányítása, befolyásolása, azaz nevelés. (...) A növendékek
öntevékenységének kibontakoztatása igen fontos nevelési feladat. (...)
Végsősoron tizennyolc éves korára olyan felnőtté kell válnia, aki egyrészt
igényli az aktív közéletiséget, másrészt rendelkezik azokkal az ismeretekkel és
készségekkel, amelyek egy demokratikus társadalomban a művelt tömegek számára
szükségesek.
Mindennek elérése a nyolcosztályos gimnázium célja. A célt kétféle,
egymással párhuzamosan haladó úton kivánja a program elérni. Egyik út a
mindennapos tevékenységbe beágyazott nevelőmunka, melynek tervezhető mozzanatai
a tantervekben előre megtervezettek. (...) A másik út a spontán
szerveződő diáktevékenységek, közösségi megmozdulások és programok tapintatos
segítése. (...)
Tantervi alapelvek. (...)
- „Mint ahogy valamely ép és egészséges szervezetben az egyes funkciók
zavartalanul összeműködnek, úgy a tantervnek is összeillő egésznek kell lennie,
ahol egyetlen rész sem gátolhatja a másikat, hanem inkább a hatását erősíti.”
(1.)
Az oktatás javait és tárgyait úgy kell elrendeznünk egyenként és
összességükben a fokozatosság mértéke szerint, hogy ez a tanuló fejlődésének
megfeleljen. Ezt hívjuk az elrendezés progresszív elvének.(2.)
- A tananyag felépítésekor az egyes tantárgyak:
a) „saját programjaikon belül a megfelelő tematikai területeken,
osztályokban ön maguk jussanak el a szükséges általánosításokhoz,
b) a más tantárgyakban megismert általánosításokra is támaszkodva
törekedjenek a tanultak szintézisére a megismerés magasabb szintjén,
c) a képzési folyamat egésze olyan szintézist szolgáljon, amely lehetővé
teszi az átmenetet a magasabb típusú, bonyolultabb tudás elsajátításához...”
(3.)
- A tananyag kiválasztásakor „ne az egyes szaktudományokból, hanem a
nevelés feladataiból” induljunk ki, „így az oktatás nevelő jellege nem lesz
pusztán dekoráció”. (4.)
(1.)(Prohászka Lajos: A tanterv elmélete. Bp., 1948. In: A
tantervelmélet forrásai 2. OPI, Bp., 1983. 62. o.); (2.)(I. m. Prohászka
L. 63. o.); (3.) (V. Sz. Mitinya: A képzési rendszerek időszerű
problémái és ellentmondásai a fejlődő országokban. .In: Az oktatás
világfejlődésének tendenciái korunkban.OPI, Bp., 1983. 107. o.); (4.) (Faludi
Szilárd: A tantervi anyag kiválasztásának alapjai az általánosan művelő
iskolában. In: A tantervelmélet forrásai 1. OPI, Bp., 1983. 47. o.).
V.ö.: Hoffmann Rózsa: A Németh László Nyolcosztályos Gimnázium pedagógiai programja (Iskolakoncepció, tantervek, vizsgakövetelmények) I. rész. PSZM Projekt, Budapest, 1992. 19-22. o.
Ajánlom figyelmébe az alternatív iskolák honlapját is:
http://alternativiskola.lap.hu
Tanulmányozhatja például az Alternatív Közgazdasági Gimnázium pedagógiai programját:
Ennél a feladatnál Ön dönt arról, hogy a 11. 1. vagy a 11. 2.
feladatot oldja meg.
11. 1.
Fogalmazza meg az Ön szakterületéhez kapcsolódó képzés fő
célkitűzéseit!
11. 2.
Vázolja fel azokat az értékeket, azokat a pedagógiai elveket, azokat
a stratégiai kiindulópontokat, amelyek a 7. feladatban az Ön által
kiválasztott intézmény (vagy képzés) intézményi (vagy képzési) céljaiból
kibonthatók, továbbfejleszthetők!
|