I. 2. A curriculumelmélet értelmezései, kutatási irányai

Mit jelent a curriculumelmélet?

 

Tekintse át, milyen főbb tantervelméleti koncepciók, paradigmák[6] (tudományos szemlélet és gondolkodásmód) előzték meg azt, vagy éppen hatottak arra, hogy a didaktika kereteiből kiváló tantervelmélet (a születő curriculumelmélet) a XX. század közepére tárgyát kiszélesítő diszciplínává váljon. A táblázatban néhány forrásmunkát is megtalál, érdeklődés esetén a további tanulmányozás céljából.

 

Tantervelméleti koncepciók

Főbb jellemzők

Herbartizmus

A tantervelmélet első, tudományosan megalapozott rendszere

Érdeklődési körök („megismerés köre”, „részvét köre) alapján kiválasztott oktatási tartalmak

A nevelőoktatás formális fokozatain keresztül megvalósuló pedagógiai folyamat

A tanterv mint organizmus

A tanulók érdeklődésére, tevékenységeire épülő tantervi modellek

A gyermek tapasztalatainak, érdeklődésének és a tantervnek az összehangolása

A gyermek lelki fejlődését tükröző érdeklődés és tevékenység a tanterv alapja és rendező elve

Értékelméleti, szellemtudományi alapokon álló tantervelméleti koncepciók

Klasszikus értékek középpontba állítása

Idealista, vallásos világnézeten alapuló nevelés-központúság

Az objektív kultúra belső műveltséggé válása

A tananyag elrendezésének kiemelkedő szerepe

Helyi tantervek fontossága

Curriculumelmélet

Tyler alapelvei (követelménycélok, tanulási tapasztalatok, értékelés)

Bloom és munkatársai (követelménytaxonómiák, mérés, értékelés, differenciálás)

A tantervelmélet válságjelei, kiút: gyakorlatiasság, rugalmasság

A kétpólusú tartalmi szabályozás koncepciója

Az alaptanterv funkciói, kritériumai

A helyi tantervek elméleti és gyakorlati kérdései

A két pólus közötti tartalmi közvetítő rendszer elvi és gyakorlati kérdései

Az alap- és helyi tantervek bevezetése (implementációja)

V.ö.: Ballér Endre: A tanterv. In.: Falus Iván (szerk.): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó Budapest, 2003. Ballér Endre: Tantervelméletek Magyarországon a XIX-XX. században. OKI, Budapest, 1996.

A curriculumelmélet, hasonlóan a curriculum szóhoz, a következőket jelenti. A curriculumelmélet („curriculum theory”), angol nyelvterületen a tantervelmélettel azonos tartalmú kifejezés, ugyanakkor jelentheti a tantervelméletnek a XX. század második felében kialakult és elterjedt sajátos válfaját is. Ennek megjelenését elsősorban a német, de a hazai szakirodalomban is nyomon követhetjük.

Ez utóbbi értelmezésben a curriculumelmélet a curriculumok kidolgozásának és fejlesztésének objektív, egzakt értékelésre épülő rendszerét, folyamatát állította előtérbe. A tantervet nem csupán a tananyag kiválasztását és elrendezését tartalmazó dokumentumnak tekintette, hanem azt szélesen (azaz curriculumként, vagyis folyamattervként) értelmezte. Az oktatási célok, tartalmak, eszközök megtervezésének értékelésre alapozott folyamat jellegét hangsúlyozta.

„A curriculumelmélet a tantervelméletnek a XX. század második felében kialakult és elterjedt válfaja – az a diszciplína, mely a curriculumok kidolgozásának és fejlesztésének objektív értékelésére épülő rendszerét és folyamatát állítja előtérbe.”

Ballér Endre: Curriculum-elmélet címszó. In. Báthory Zoltán – Falus Iván (főszerk.): Pedagógiai Lexikon I. kötet. Keraban Könyvkiadó. Budapest, 1997. 239. o.

„A curriculumelmélet a tantervi döntések, a tantervi kompetenciák, a tantervi célok, követelmények, tananyagok, a kapcsolódó taneszközök, módszerek, értékelési módok, tanulási és tanítási folyamatok kutatását fogja át a különböző rendszerszinteken, az oktatáspolitikai szint tantervi tervezésétől az osztálytermi szint tanulástervezéséig.”

Bárdossy Ildikó: A curriculumfejlesztés alapkérdései. Távoktatási tananyag. UNESCO Tanárképző Portál. ELTE – PTE, Budapest, Pécs, 2002.

A curriculumelmélet alapjait az amerikai Ralph Tyler dolgozta ki. Tyler rendszerének fókuszában a tanulás és tanítás eredményességének és hatékonyságának konkrét megtervezése áll. A Tyler-modell – a célok, a tanulási tapasztalatok, a tervezett tanulási eredmények, s a tanulási teljesítmények mérését, értékelését megalapozó követelmények összefüggéseinek feltárásával – valójában az egész oktatási folyamatot átfogja.

Tyler az oktatás alábbi tényezőit foglalta rendszerbe, s kapcsolta össze a curriculummal:

 

A CÉLOKAT,

azok forrásait:

- a tanuló tanulási szükségleteit, érdeklődését;

- a kortárs társadalom igényeit az iskola, a műveltség iránt;

- a szaktudományok képviselői által relevánsnak tartott tudás körét,

és szűrőit:

- a társadalomról, a nevelésről szóló általános filozófiát, pl. a demokráciát;

- a tanuláspszichológia által feltárt fejlesztési lehetőségeket;

AZOKAT A TANULÁSI TAPASZTALATOKAT, AMELYEKHEZ AZ ISKOLÁNAK A TANULÓKAT HOZZÁ KELL SEGÍTENI,

A TANULÁS TERVEZETT EREDMÉNYEIT,

AZ EREDMÉNYEK

OBJEKTÍV ELLENŐRZÉSÉT, MÉRÉSÉT, ÉRTÉKELÉSÉT MEGALAPOZÓ

KÖVETELMÉNYRENDSZERT

Tyler a pedagógiai értékelésnek kiemelt jelentőséget tulajdonított. Szerinte a pedagógiai értékelés lényege abban rejlik, hogy kimutassa:

- valamely program céljai és

- a programot tanuló egyénekben – a program hatására – bekövetkezett változások milyen viszonyban állnak egymással (kongruensek-e).

V.ö.: R. Tyler: Basic Principles of Curriculum and Instruction. The University of Chicago Press, Chicago, 1949., 1970. (30. kiadás.) A tanterv és az oktatás alapelvei. című munkájából részletek olvashatók magyar nyelven. Lásd: A tantervelmélet kialakulása és fejlődése. A tantervelmélet forrásai 5. kötet. OPI, Budapest, 1985. 50-61. o. Válogatta és bevevezetőt írta: Ballér Endre

 

 

3. feladat:

Idézze fel, vegye elő eddig elvégzett feladatait!

Folytassa a feladatot aszerint, hogy az 1. és 2. feladatban mit választott!

3. 1.

Gondolja át, milyen tanulási/tanítási tapasztalatokat szerzett a tantárgy tanulása/tanítása során! Gondolja át azt is, milyen változásokat eredményezett Önben (vagy tanítványaiban) a tantárgy tanulása? E tapasztalatok birtokában hogyan módosítaná a 2. feladatban Ön által megfogalmazott célokat, követelményeket? Módosításait írásban is rögzítse!

3. 2.

Gondolja át, milyen tamulási/tanítási tapasztalatokhoz, milyen eredmények eléréséhez szeretné juttatni a téma feldolgozóit! Hogyan módosítaná a 2. feladatban Ön által megfogalmazott célokat, követelményeket? Módosításait írásban is rögzítse!

Melyek a curriculumelmélet főbb kutatási irányai?

A curriculumelmélet főbb kutatási irányainak közös jellemzője, hogy azok szervesen kapcsolódnak a curriculumok fejlesztéséhez, a fejlesztési kritériumok és feltételek problematikájához.

1. A fejlesztési koncepció elméletei

fő céljuknak

- a curriculumtervezés és reform elméleti megalapozását,

- a különböző szinteken kialakuló interakciók, döntések számára a szükséges információk, elméleti rendszerek kidolgozását

tartják

2. A curriculum legitimációjának elméletei[7]

- a curriculumok elméleti és gyakorlati igazolására törekszenek,

- a meglévő állapotok kritikájából kiindulva új koncepció és praxis elfogadtatásán dolgoznak,

fontosnak tartják

- a célok-tartalmak-eszközök belső koherenciájának megteremtését,

- a döntési folyamatok demokratizálását,

- az iskolai gyakorlatban realizálódó tantervek középpontba állítását

3. A strukturális curriculumelméletek[8]

a tananyag kiválasztásának és elrendezésének meghatározó elveivel foglalkoznak,

előtérbe helyezik

- a társadalmi gyakorlat,

- az emberi tevékenység,

- a különböző élethelyzetek,

- a társadalmi és kulturális környezet elemzésével foglalkozó kutatásokat.

4. A curriculum implementációjának elméletei

a curriculumok intézményben történő megvalósulásával foglalkoznak,

fő témájuk

- a curriculum adaptációja, s ezen belül annak értelmezése,

- milyen kompetencia szükséges az eredményes helyi programfejlesztéshez

5. A curriculum folyamatának elméletei

azt kutatják, hogyan működik a curriculum a tanulás/tanítás folyamatában

- a pedagógusok tevékenységében,

- a tanulók tanulásában és tudásában

azt elemzik

- milyen tényezők alakítják ezt a folyamatot,

- mitől függ annak eredményessége, hatékonysága

V.ö.: Ballér Endre: Merre tart a tantervelmélet? Magyar Pedagógia. 1987. 1. sz. 47-57. o; Torsten Husen – T. Neville Postlethwaite (főszerk): Encyclopedia of Education, Pergamon, 1985; Marsh C.: Planning, Management and Ideology, Volume 1-2. Falmer Press, London, 1997. / Reviewed in: Journal of Curriculum Studies. 31. 113-117. o; Ballér Endre: A tantervi dokumentumok megváltozott szerepe az otatás. tartalmának szabályozásában. In.: Báthory Zoltán és Falus Iván. (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből 2001. Osiris, Budapest, 2001.

Láthatja tehát, hogy hangsúlyeltolódás tapasztalható a tanítástól a tanulás felé, a tananyag tervétől a pedagógiai programok, a curriculumok, a tanulási/tanítási folyamattervek kialakítása felé.

A curriculumelméleti kutatásokban:

- a műveltség elsajátításában közrejátszó feltételek

- a tanulási/tanítási folyamatok elemzése

- a gyakorlatorientáltság kerültek előtérbe.

Mindez a curriculumelméleti kutatások metodikai eszköztárát is gazdagítja. A Handbuch der Curriculumforschung című kézikönyv (Beltz Verlag, 1983.) kiemeli például

- a résztvevő megfigyelést

- a nyílt interjút

- az esettanulmányokat

- az innovációkat nyomom követő akciókutatásokat.

A közelebb az iskolához, tanulóhoz, gyakorlathoz kritérium korántsem véletlen, hiszen a curriculumelméleti kutatások, curriclumfejlesztési törekvések társadalmi és egyéni haszna, felhasználhatósága:

- a gyakorlatban méretik meg, s abban, vajon

- az egyén (a programalkotó, a programot felhasználó) hogyan képes megélni ezt a gyakorlatot, hogyan képes beavatkozni ebbe a gyakorlatba.

„Az újabb irányzatok között egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert azok az alapkutatásokra épülő teóriák is, amelyek nem direkt módon, hanem inkább közvetve állnak kapcsolatban a praxissal. Ezek a posztmodernnek nevezett elméletek többnyire olyan oktatási folyamatot tartanak szem előtt, amelynek tartalma a tanári és a tanulói közösségek, individumok együttműködése során alakul, s a kreatív, a problémamegoldó, az individuális, valamint az intézmények, az egyének és környezetük közötti szoros kapcsolatot feltételező tanulást szolgálják. Új, komplex értelmezést kap továbbá a tantervfejlesztés különböző tényezőit mérlegelő teória (curriculum deliberation), az iskolák, a pedagógusok és a tanulók felelősségének objektív feltárása (curriculum inquiry), az egyéni, átélt tanulási tapasztalatok közösségi kapcsolataira összpontosító humanista irányzat (reconceptualism), vagy az ehhez közelálló, az egyéni és a csoportos tanulást társadalmi összefüggésekbe ágyazó teória (social constructionism.).”

Ballér Endre: Tantervelméleti paradigmaváltások a magyar neveléstörténetben. Educatio. 1994. 3. sz. 359-360. o.

További irodalom: Ballér Endre: A tantervelmélet útjain. Válogatás négy évtized pedagógiai írásaiból. Aula, Budapest, 2004; Frey, K. – Haft, H. – Hameyer, U. (szerk.): Handbuch der Curriculumforschung. Beltz. Basel, 1998; Flinders, D. – Thornton S.: The curriculum studies reader. Routledge, New York – London, 1997; Horwood, B. (szerk.): Experience and the curriculum Association for experiential Education. Kendall/Hunt Publishing Company, Dubuque, Iowa, 1995; Lewy, A (szerk.): The international encyclopedia of curriculum. Oxford, New York, 1991; McKernan, J. Curriculum Action Research. A Handbook of methods and resources for the reflective practitioner, London, 1996.

Miután áttekintette a főbb kutatási irányokat, gondolja át az ott leírtakat olyan szempontból is, hogy azok miként támogathatják azokat a szemléleti, koncepcionális kiindulópontjait, amelyek megalapozhatják a saját programtervező és programalkotó tevékenységet! Mi az, ami Önnek is fontos, mi az, amit Ön is figyelembe kíván venni ebben az alkotófolyamatban.

 

4. feladat:

Idézze fel, vegye elő eddig elvégzett feladatait (folytassa a feladatot aszerint, hogy az 1-3. feladatokban mit választott)! Válaszoljon írásban az alábbi kérdésekre!

4. 1.

Milyen tényezők segítették, vagy gátolták a tantárgy tanulását/tanítását?

Milyen változtatásokat javasolna a tantárgy céljában, tematikájában, követelményeiben? Milyen további elemekkel egészítené ki a tantárgy tervét? Indokolja döntését!

 

4. 2.

Miként tehetné tématervében még hatékonyabbá a tanulást/tanítás? Változtatna-e valamit az Ön által megfogalmazott téma célján, a téma szerkezetén, követelményein? Milyen további elemekkel egészítené ki a téma tervét? Indokolja döntését!

 

 

>>Ugrás a feladatokhoz>>

Az első tanulási egység végére ért. Mielőtt egy újabb tanulási egység, s egyúttal egy újabb fejezet tanulmányozását megkezdené, egy kis lazítás javasolható Önnek.

A tanulás folytatásához további erő gyűjthető egy – Ön által kiválasztott–szakirodalom, digitális dokumentum áttekintésével.

Mielőtt az újabb tanulási egységet elkezdené, érdemes átgondolnia azt, hogy:

- az eddig olvasottak miben nyújtottak megerősítést vagy új információt az Ön számára,

- milyen kritikai észrevételei vannak,

- milyen további gondolatok, kérdések merültek fel Önben?

A reflexiók írásos rögzítéséhez felhasználhatók az alábbi szempontok is:

1 Vajon a tantervi műfajtípusok áttekintése, a curriculumelmélet értelmezésének, kutatási irányainak átgondolása mennyiben járulhat hozzá ahhoz, hogy a tanárok (leendő tanárok) helyi programfejlesztő, tanulássegítő tevékenységét, szakmai kommunikációját és kooperációját alapozza, orientálja?

2 A Tyler-modell elemei mennyiben orientálhatják a tantervfejlesztő, tanulássegítő tanár (leendő tanár) tevékenységét, felkészülését? Mely elemeknek tulajdonít különös jelentőséget? Miért? Mely elemek értelmezéséhez kívánja mozgósítani más tantárgyak tanulásából, más szakirodalmak tanulmányozásából táplálkozó tudását?

3 A hivatkozott, és Ön által tanulmányozott szakirodalmi források milyen további gondolatokat ébresztettek Önben, miként befolyásolták eddigi tudását?