I. 1. A curriculum értelmezései, a tantervi műfajtípusok
A curriculum szó a latin currō
(„futni”, „versenyt futni”) igéből származik, jelentése a régi latinban
„futás”, „pályafutás”, „folyamat”, “lefutás”. A latin nyelvű pedagógiai
irodalomban először a XVI. században fordult elő ez a kifejezés, a
tananyag-kiválasztás és tananyag-elrendezés megnevezésére szolgált (pl. de
curriculo scholastica). Ugyanakkor állíthatjuk, jelentős gondolkodók
foglalkoztak – már az ókortól kezdődően – a tanítandó, tanulandó tartalmakkal.
Gondolhatunk többek között Platón: Állam-ára, Vives magyar
fordításban A tanulmányok rendszeréről címmel kiadott művére, Comenius:
Nagy Oktatástan-ára, Pestalozzi: Hogyan tanítja Gertrúd
gyermekeit? című munkájára vagy Herbart: Általános pedagógiá-jára.
Hogyan nevezik a tantervet a különböző nyelvekben?
A kiválasztott és
elrendezett tananyagot tantervbe rögzítették. A tanterv megnevezésére a
franciák a „programme de l’ enseignement” vagy „programme des études”
kifejezést, a németek a „Lehrplan” szót használják. A tanterv szó
az angol nyelvben a „syllabus”, a „school curriculum”, illetve a „curriculum”
szavaknak felel meg. A curriculum
(angol nyelvterületen) a tanterv megnevezésére, s egyúttal a tantervi
műfajfejlődés meghatározott fokozatának jelölésére is szolgál. A
magyar szaknyelvben a szillabus, valamint a tanterv (az oktatás terve) és a
curriculum szavak egyaránt használatosak, azonban mindegyik elnevezés másfajta
tantervi műfajt jelent.
Melyek a tantervi műfajtípusok?
A szillabust a tananyag tervének is szokták nevezni. Ez a tantervi műfaj a nevelési célok és a tananyag rövid kifejtését, a tantárgyakra és tanévekre előírt tartalom vázát és óratervét tartalmazta. A tanítandó, tanulandó tartalom vázlatos – a tananyag tematikus kibontását, a tanítás sorrendjét, menetét sem tartalmazó – rögzítését jelentette. Bár a tanítandó tartalom kötött volt, a tanulási segédletek (a tankönyvek) kiválasztásában szabadságot élvezhettek a pedagógusok, mivel egy-egy tantárgyhoz többféle tankönyv is készült. Az állami oktatás első szillabus-tervétől (a Mária Terézia által kiadott Ratio Educationis-tól, azaz 1777-től) kezdődően 1950-ig kidolgozott tantervek lényegében ebbe a tantervi műfajtípusba sorolhatók.
A szillabus-típusú tantervek a tanítás anyagát vázlatosan osztják be,
tantárgyakra, évekre és osztályokra bontják, egyúttal rögzítik azt, mely
tananyag mennyi idő alatt végezhető el, heti hány óra fordítandó rá.
Példa: Az 1925. évi népiskolai tanterv a
következőképpen rendezte el a népiskolában tanítandó tantárgyakat:
I. Hit és erkölcstan
II. Magyar nyelv
a/ Beszéd- és értelemgyakorlatok
b/ Olvasás és olvasmánytárgyalás
c/ Irás
d/ Fogalmazás
e/ Helyesírás és nyelvi magyarázatok
III. Számtan és mértan
IV. Földrajz
V. Történelem
a/ A magyar nemzet történelme
b/ Polgári jogok és kötelességek
VI. Természeti és gazdasági ismeretek
a/ Természettan és vegytan
b/ Természetrajz, gazdaságtan és
háztartástan
c/ Egészségtan
VII. Rajz
VIII. Ének
IX. Kézimunka
X. Testgyakorlás
A Beszéd és értelemgyakorlat tantárgy struktúráját
a 2. osztályos tantervből kiemelt részlet illusztrálja:
1. A gyermek játékai
(labda, bige, csiga, karika, sárkány,
lovasdi).
A játékszerek anyaga és készítésük
módja.
Nyári élmények.
2 A község belső területe.
A házak összehasonlítása (lakás,
tisztaság, szellőztetés, fűtés, világítás, díszítés, szoba, erkélyvirágok).
Az udvarok összehasonlítása (kút,
szemétdomb, kerítés, kapu, rend).
Kertek összehasonlítása (kicsiny, nagy,
gondozott, elhanyagolt, szegény, gazdag stb.).
3. A község főbb utcái
(épületek, kerítések, gyalogjáró,
kocsiút, árok, fertőtlenítés, csatorna, híd, lámpa, fasor, park, liget, seprés,
por, locsolás, rendőr).
Nevezetesebb épületek.
Döntse el, melyik
feladatot – az 1. 1. vagy az 1. 2 feladatot – fogja megoldani!
1. 1.
Válasszon ki egy tantárgyat (melyet tanult, vagy
tanított)!
Idézze fel, és írásban rögzítse a tantárgy
tartalmi vázát, struktúráját és órakereteit!
1. 2.
Válasszon ki egy Önt érdeklő – szakjához,
szakterületéhez kapcsolódó – témát!
Készítse el a téma tartalmi vázát, vázlatát!
|
A tantervi műfajfejlődés következő fokozatát az oktatás, illetve a nevelés és oktatás tervei jelentették. Ezek a tantervek rögzítették az intézmények általános céljain, feladatain túl az egyes tantárgyak céljait, feladatait, órakeretét, a tanítandó tartalom (a tananyag) struktúráját, a követelményeket, a módszertani utasításokat, majd alapelveket, valamint a taneszközöket, s később a tanórán és iskolán kívüli nevelés szerepét is.
„Általában magában foglalja iskolatípusra, iskolafokozatra, évfolyamokra, osztályokra, műveltségi területekre, tantárgyakra bontva a nevelés-oktatás célkítűzéseit, óraterveit, tananyagát, követelményeit, a feldolgozás fő módszereit, eszközeit.”
Ballér
Endre: Tanterv szócikk. In.: Báthory Zoltán és Falus Iván (főszerk.): Pedagógiai
Lexikon III. kötet. Keraban Könyvkiadó, Budapest, 1997. 469. o.
Példa: Az 1978. évi gimnáziumi nevelés és oktatás tervéből vett példa, az
első osztályos Anyanyelv tantárgy tervéből emel ki részleteket:
Célok és feladatok
Tananyag
Az ember és a nyelv:Törzsanyag, Kiegészítő
anyag, A közlőképesség fejlesztésének formái, (gyakorlatok)
A szövegalkotás alapjai: Törzsanyag, Kiegészítő anyag, A
közlőképesség fejlesztésének formái , (gyakorlatok)
Követelmények
B/ A tanuló a megszerzett ismeretek
alkalmazásával legyen képes a következő teljesítményekre (tevékenységi
formák végzésére):
Folytassa a feladatot
aszerint, hogy az 1. feladatban mit választott!
2. 1.
Az
első feladatban kiválasztott, és írásban rögzített – Ön által tanult,
tanított – tantárgy tartalmi vázát egészítse ki a következőképpen! Fogalmazza
meg a tantárgy célját (gondolja át, mi a tantárgy szerepe a
tanulásban/tanításban)! Fogalmazzon meg néhány követelményt (gondolja át, mit
kell tudniuk, tenniük, mit kell teljesíteniük a tantárgyat tanulóknak)!
2. 2.
Az első feladatban kiválasztott, és írásban
rögzített – szakjához, szakterületéhez kapcsolódó –- téma vázát, vázlatát
egészítse ki a következőképpen! Fogalmazza meg a téma elsajátíttatásának
célját!
Fogalmazzon meg néhány követelményt (gondolja át,
mit kell tudniuk, tenniük miféle ismeretek, készségek, képességek birtokában
kell lenniük a tanulóknak a téma feldolgozása után)!
|
A tantervi műfajfejlődés
következő fokozata a curriculum, melyről
lesz még szó.
A curriculum – azaz a folyamatterv vagy program – a tanítási, tanulási folyamat (meghatározott tartalmi egységeihez hozzárendelhető) tervezését és leírását jelenti a céloktól az értékelésig.