1. : Fritz Gesing: Kreatív írás. Mesterfogások íróknak
A KÖNYV KIJEGYZETELÉSE , TOVÁBBÍRÁSA-ALKALMAZÁSA (A NAGYBETŰS KIEGÉSZÍTÉSEK SAJÁT FELADATOK)
Z-Press, 2007
Ford. Szalma Julianna
9. az írás: mesterség (transpiráció, 90% Eco szerint) és titok (inspiráció, 10 %)
Képesnek lenni a leendő olvasó szemével látni
11. Flaubert: az ember egy önmaga alkotta univerzumban mozog.
12. Az elhivatottság: türelem,
14. képesség, hogy átérezzünk szenvedélyeket, kalandokat.
15. Az író legyen empatikus, kíváncsi, semmit ne utasítson el, és csak a sebek gyógyulta után, távlatból írjon róluk
17. Kritikai távolságból nyilvánuljon meg magáról is, kríziseiről: járjon utána, mért járt úgy, legyen notesze.
18. spontán gondolattársítások
20. „a visszaemlékezés és a kitaláció gyakran egyáltalán nem választható szét. A visszaemlékezés folyamata a megélt élmények állandó átalakításának eljárása. Ahogyan Max Frisch gyakran hangsúlyozta, minden ember kitalálja a maga történetét. … Régi gondolatnyomokat reaktivál, különféle forrásokból származó gondolattöredékeket illeszt össze új kombinációban, miközben közkedvelt képeket és mintákat használ fel. Az író számára döntő jelentőségű az a képesség, hogy szimbolikus értelemmel bíró részleteket, folyamatokat és jeleneteket találjon”.
21. Epikus igazságosság: a főszereplő és ellenfele egy súlycsoportban és meggyőzően motiváltak legyenek
23. Több én felfedezése és megalkotása magamon belül.
- életem drámai pillanatai még drámaibbá téve
- különös, adekvát stílust, nyelvet, ábrázolási technikát találni hozzájuk
- eljátszani a gondolattal: ha nem történt volna meg…
25. Önmagunkról szólunk: úgyis vágyainkat vagy kísértéseinket írjuk meg, ezért nélkülözhetetlenek az elidegenítés és álcázás technikái!
27. Figyelje az embereket és találja ki, kik!
Hallgassa és kérdezze ki, akit csak lehet.
FELADAT: TÖRTÉNETET, ÉLETET, PROBLÉMÁT KÉPZELNI EGY ALAK MÖGÉ (FÉNYKÉP)
28. A saját és az idegen ábrázolása sem megy az adott hagyomány elsajátítása, olvasás nélkül
29. Ábrázolási minták és tartalmak kigyűjtése, klasszikus elbeszélői kánonok.
FELADAT: LEVÉL A FŐSZEREPLŐHÖZ, MELLÉKSZEREPLŐHÖZ, SZERZŐHÖZ
TOVÁBBÍRÁS, ELŐZMÉNY MEGÍRÁSA
MÁS VÉGET ALKOTNI EGY MŰNEK
UGYANARRÓL MÁS STÍLUSBAN
MÁSRÓL UGYANILYEN STÍLUSBAN
32. Írja le, mi a jó egy bestsellerben vagy más műben.
S mi a nem jó, mitől untat
32. Esszéket, műhelybeszélgetéseket olvasson íróktól,- ról
MOZIZZON!
Utazás fejben és fizikailag az ismeretlenbe.
Nap megszervezése, munkarend, tudatosítása ennek
Tervek, vázlatok, kiegészítő file-ok.
Legyen szórakoztató, ne eredetieskedő (modoros), ne unalmas! Tegyen kíváncsivá, keltsen érdeklődést! Bűvöljön el.
61. Többdimenziós, kerek, hiteles karakterek legyenek!
’én is így tettem’
’én nem, de valami van benne!’
Legyen képesek szeretni, szenvedni!
64. Tipikus és rejtélyes jellemvonások megalkotása.
Motiváltság.
65. Név: hangzás és kulcs.
68. Nyelvi magatartás általi jellemzés.
Személyiség ellentmondásaiból levezetni a cselekményt.
70.
Környezetből.
88. plotmodellek:
- retrospektív, fejlődési, katasztrófa, hős, kapcsolat.
104. Elbeszélés: nem tükör, hanem lencse (Eco), ahogy egy érzékelőn keresztül látszik.
105. – mindentudó (auktoriális): mozgatja, ítéli, gondolataikat, érzéseiket is, filozofál, „mi”.
106. Ma már tudja az elbeszélő, hogy a mindentudás agyrém.
116. „megköttetik a dramatikus csomó”:, a narratív horog be van vetve: eztán jön a konfliktusok meggyőző (a történet törvényei elvileg áttekinthetők és rendezettek, elkerülhetetlenség: célzás, előzetes leleplezés, keresztbizonyítás, tükrözés) fokozása: okozatiság, motiváltság.
118. Végül kiengesztelődés.
Kezdet: csábítás és ígéret, szerződés: felébreszteni az olvasó imaginatív hajlandóságát.
Jelenet kontra leírás:
117. meglepetés, hihetőség.
154. Ambivalencia és nem ellentmondásosság: cselekmény logikája és belső meggyőzőség.
175. Nem tolakodó szimbolizálás.
174. Nehogy metaforikus giccscímkék legyenek!
172. Hagyatkozzon az immanens szimbolikára!
175. Derealizálás:
177. újraírás, átdolgozás.
Mario Puzo: „Az újraírásban áll az írás minden titka.”
Kiiktatandó: szóismétlések, ritmustörés, klisék, túl hosszú nominális szerkezetek.
178. Ellenőrzés:
Mi a témám?
Mi a mag, a premissza?
Világos és helyes-e az elbeszélés perspektívája?
Elevenek, hitelesek, többdimenziósak-e a karakterek?
Dinamikus, érdekfeszítő, komplex-e a történet.
Meggyőző a fikcionális világ?
179.
Köldöknéző?
Siránkozó?
Köröző?
Igazságos epikusan?
Érdeklik a hősei?
Én-elbeszélő: nem tud túl sokat?
184-5.
Első olvasótól: konstruktív kritikát kérni! Tárgyi tévedéseket, tisztázatlanságokat, ellentmondásokat, redundanciát, nyelvi ügyetlenséget kiiktatni.
Mondanivalót meghatározni, kérdéseket feltenni.
186. Csak az érthető kritikát fontolja meg!
190. FELADATOK:
- gyermekkorom egy napja
- név és asszociáció
- egy cikk első és utolsó sorával történetet
- lexikon vagy könyv első szaváról
- 30 szavas kész sztorit
- illatról emléket. Kitalálós
- arcról
- első személyben egy tárgyból
- mindentudó nyitás
- realitás áttörése felé, fantasy
- emocionális megszólalás, nem nevetségesen
- egy épületet, egy tárgyat leírni akár különböző hangulatokban.
ÉLETEM LEGHOSSZABB NAPJA
ÉLETEM LEGRÖVIDEBB NAPJA
A LEGNAGYOBB FÁJDALMAM
A LEGNAGYOBB ÖRÖMEM (Egyed Péter ötletei)
Párbeszéd, ahol titkok vannak.
- ELLESETT MONDATOKBÓL, PL. VKI MOBILOZIK A BUSZON: MILYEN TÖRTÉNET KERETÉBEN MONDHATJA AZT, AMIT? KIVEL BESZÉL? MIT MONDHAT A MÁSIK, MI AZ EGÉSZ SZTORI?
- VERSEKRŐL LEVÁGJUK A CÍMÜKET, ÖSSZE TUDJÁK-E PÁROSÍTANI HELYESEN?
- NÉHÁNY SZÓBÓL ALKOSSANAK VERSET!
- ELSŐ ÉS UTOLSÓ SORT HAGYUNK MEG EGY VERSBŐL VAGY EGY PRÓZAI MŰ EGY BEKEZDÉSÉBŐL: KI HOGYAN JUT EL AZ A PONTBÓL A Z-BE.
- UGYANARRÓL TÖBB HANGULATBAN, STÍLUSBAN, NÉZŐPONTBÓL