2. : Írás(Gyakorlatok) És Irodalom, Könyvesterápia És Alkotás-Tréning
(EGY MEGVALÓSULT KÖZÖS KURZUS VÁZA, LEÍRÁSA)
Oktató: dr. V. Gilbert Edit.
MRNB170142 MRNB170236 MRNB170323
MRNB170436
Teljesítés feltétele: „órai munka és szövegírás”
Péntek [08:00-12:00] E 323
4 kredit
E rendhagyó péntek délelőttökön 8-12 óráig tartunk igényt rátok. A gyakorlatban ez három teljes óra, a kezdés időpontja változik; 6-án és 13-án pl. 9 órakor kezdtek a vendégtanár érkezése miatt, a továbbiakban általában 8.30–11.30.ig tart a kurzus, szünettel, a levelezős napokon 8–11-ig, ld. alább.
Az országban és a mi tanszékünkön is erősödik az az elv, meggyőződés, hogy a magyar szakos hallgatók gyakorolják az irodalmat „belülről” is. Ezért indítunk most kreatív írás-kurzust a következő módon:
egyrészt 3 alkalommal: márc. 13-án, ápr. 17-én és május 8-án a levelezősök programjával összevonva,
másrészt több tanár kísérletét egyesítve
kolozsvári, pécsi, moszkvai vendégelőadókkal írásgyakorlatokat, szövegekkel, szövegeken folytatható irodalmi játékokat és „könyvekkel”; szépirodalmi anyaggal történő, ún. biblioterápiás kísérleteket végzünk.
Mi most a laikus olvasás, az interdiszciplinaritás, a gyógyító, ám nem antiesztétizáló, hanem a közvetíthető irodalomértelmezés, irodalomhasználat-, feldolgozás- és visszacsatolás jegyében, a korszerű irodalomoktatás, a reformpedagógiák és alternatív irányzatok oldaláról tulajdonítunk ez utóbbinak értelmet.
A levelezős időpontokban előreláthatólag meghívott előadók tartják saját tantervük alapján a kurzust,
akik előtte előre elküldik a tematikájukat, megjelölve az elkészítendő feladatokat,
s nagyobbrészt szintén e-mailben várják a teljesítést. Tőletek viszont a következő órán-órákon – megkapnak ugyanis a programban még egy-két alkalmat, hogy veletek, nappalisokkal többször is találkozhassanak.
Részeredményeiteket végül összesítem.
***
febr. 6.: Egyed Péter órája
febr. 13.: folyt.
Egyed Péter kolozsvári filozófus-író-irodalomtörténész professzor és szerkesztő tematikája:
1. Történet és szubjektivitás
Személyes-, közös és nagy történetek.
2. Levelek és naplók mint narratíva-előzetes
Álomstruktúrák és archetípusok fontossága a narrációban
3. Archetípusok, kulturális toposzok, filozófiai fogalmak
4. A párbeszédes forma mint tudat és kommunikáció
5. A képalkotás: optikai-, pikturális-, fotografikus- és film-kódok.
Döntően fontos az alábbi anyagok ismerete: Elias Canetti: A hallás iskolája. Európa Könyvkiadó, Budapest, 1990. Ezt mindenki olvassa el, mert demonstrációim nagy része innen származik. Ezek mellett még: Derrida, J.: Grammatológia, Életünk/Magyar Műhely, 1991; Dorrit Cohn: Áttetsző tudatok. In: Az irodalom elméletei. Jelenkor –JPTE, Pécs, 1996, 81-195, Michel Riffaterre: Szimbolikus rendszerek a narratívában. A fikció tudattalanja. In. Narratívák 2. Kijárat Kiadó, Budapest, 1998. 61–105., Hayden White: A narrativitás szerepe a valóság reprezentációjában. AETAS,1996.1. Ezen kívül feltétlenül számítok arra, hogy valamilyen archetípus-elméletet vagy inkább -szótárat a kezükbe vegyenek, ismerjenek. C.G.Jung .
Várja a hallgatók (meglevő) eredeti szépirodalomhoz vagy a filozófiai esszéirodalomhoz tartozó kísérleteit, publikációit.
***
febr. 20.: G.E. 8.30–11.30, szünettel. Öt kedvenc könyvetek címét küldjétek el addig a gilbert@btk.pte.hu-ra.
febr. 27.:folyt.
márc. 6.: folyt.
márc. 13.: Demény Péter napja
márc. 20.: folyt.
márc. 27.: folyt.
ápr. 3.: G.E. napja:
Tavaszi tanítási szünet: 2009. április 6.-10.
ápr. 17.: 8–9.30: Horváth Viktor órája, versíró gyakorlat. 9.30–11.00-ig: –Z. Varga Zoltán órája.
ápr. 24.: Horváth Viktor órája, folyt.
máj. 8.: vendégfogadás: májusban az EKF vendége városunkban – s nálunk – egy pétervári orosz író, folyóirat-szerkesztő: Alekszandr Melihov, akivel nyilvános beszélgetést folytatunk az írói mesterség fogásairól, az orosz irodalmi életről, az olvasás és a könyvek szerepéről, helyéről az ő életében és felfogásában – s mindarról, ami érdekel benneteket vele kapcsolatban.