2. Konstruktív vita

Konkrét téma kapcsán megfogalmazott pro és kontra érvek felsorakoztatását, különböző szempontok mentén történő alapos összevetését preferáló vitatechnika, mely a beszéd- és vitakészség fejlesztését helyezi előtérbe.

A konstruktív vita menete (lásd! Bárdossy, Dudás, Pethőné Nagy és Priskinné Rizner, 2002. 349. o.):

1. A téma körvonalazása, és az ahhoz kapcsolódó eldöntendő kérdések megfogalmazása.

2. A vitacsoportok kialakítása, azon belül párok kijelölése.

3. A párok elolvassák és megvitatják a rendelkezésükre bocsátott anyagokat, és összegyűjtik az általuk legmeggyőzőbbnek vélt érveket.

4. A két vitacsoporton belül a párok összevetik az indokaikat.

5. Először az egyik, majd a másik vitacsoport tagjai ismertetik egymással az érveiket.

6. A két csoport tagjai megvitatják egymás közt a másik fél által felsorakoztatott érveket, majd kiválasztják ezek közül az öt legmeggyőzőbbet.

7. A vitacsoportok – egymásnak szót adva – előadják a kiválasztott érveket.

8. Az egész csoport lehetőséget kap a vita megindítására, a pro és kontra érvek felsorakoztatására.

9. Minden diák írásban rögzíti az álláspontját, és az azt alátámasztó érveket.