4. Az oktatási programcsomaghoz tartozó műveltségterület, kulcskompetenciák és fejlesztési feladatok
A Nemzeti alaptantervben rögzített műveltségterületek közül az Ember és társadalom műveltségterület nyújtja jelen programcsomag „irányelv-bázisát”. Az egyes fejlesztési feladatokat tekintve, az 1-től a 12. évfolyamig haladva egyre komplexebb, sokrétűbb tudás megszerzését teszi lehetővé. Nagy távlatokban gondolkodik; globális kérdések körvonalazódnak benne. Teret enged a szabadabb értelmezéseknek. Az „életszerű” tapasztalatszerzés a tudatosság, a helyes önismeret, az önálló tanulás, az önkifejezés, az empátia és a multikulturális szemlélet kialakítását hangsúlyozza. A magasabb évfolyamokon egyre változatosabb információfeldolgozás és munkaformák lehetőségét villantja fel. Összetettebb és pontosabb megnevezésekkel, időviszonyokkal találkozunk, mely szükségessé teszi a tanulók „tartalmi” tudásának (ismeret jellegű tudásának) bővítését is. Ahhoz, hogy a tanulók a tartalom kulcselemeit megfelelően értelmezzék, a probléma- és konfliktusmegoldó képesség fejlesztése is szükséges.
A kulcskompetenciák közül az anyanyelvi kommunikáció, a digitális kompetencia, a hatékony önálló tanulás, illetve az esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség kerül előtérbe. A kiemelt fejlesztési feladatok sorában az énkép, az önismeret, a hon- és népismeret, az európai azonosságtudat – egyetemes kultúra, valamint a tanulás tanítása kapott helyet. Ezek alapján a konkrét fejlesztési elképzelések elsősorban a fogalmak, tények és vélemények kifejezésére és értelmezésére, más kultúrák megértésére, a kulturális örökség továbbélésének biztosítására, az egyéni és csoportos metakognitív tanulás elősegítésére, a tanulói önállóság fokozatos kiépítésére, az önkifejezés, motiváció és forráskritika fejlesztésére irányulnak.