7. Tanulás- és tudásfelfogás

A tanulás és tudás természetének taglalásához a sikeres tanítási-tanulási folyamat(ok) értelmezési keretének felvázolása szükséges. A kritikai gondolkodás, az együttműködési képesség, az esztétikai-művészeti tudatosság és a konstruktív szövegalkotás fejlesztése e dokumentum progresszív céljai közé tartozik. Gyakorlati megvalósulása, a fejlesztés konkrét eredménye azonban nehezen, tehát nagyobb időtávlatot felölelve és többnyire közvetett módon mérhető. A tanulók előzetes ismereteire támaszkodó tudásátadó folyamatok hátterében akarati tényezők („meg akarom tanulni”), érzelmi motivációk („érdekel”), életkori sajátosságok („meg tudom tanulni”) és a közvetítő közeg befolyása, tehát a külső hatások („mit várnak el tőlem?”) egyaránt érvényre jutnak. Az egész életen át tartó tanulás, valamint az ismeret- és tudáselsajátítás motivációs alapjait iskolai keretek közt meg lehet teremteni, ezért fektet Az ókori Egyiptom világa című oktatási programcsomag nagy hangsúlyt a kognitív és érzelmi ráhangolódásra, az érdeklődés felkeltésére, illetve a manuális és szellemi munkáltatás széleskörű kibontakoztatására.