1. feladat

iDevice ikon Olvasnivaló

1. A szociometriai módszer fogalma és alkalmazása

Feladata: a közösségi viszonyok alakításában szerepet játszó érzelmi jellegű személyes kapcsolatok feltárása.

A szociometriai adatok forrásai:

  • a tanulók magatartása (ha lehetővé tesszük, hogy szimpátiájukat tettekben is kinyilvánítsák),
  • reális választási szituációban produkált választásaik.
  • a választás kritériuma: az a szituáció, amely a választás indokát szolgáltatja
  • negatív kritérium


A szociometriai kérdőív tartalma:

  • rokonszenvet feltételező kérdések,
  • közösségi funkcióra vonatkozó kérdések,
  • egyéni tulajdonságokra (képesség, készség, adottság) vonatkozó kérdések,
  • közösségi pozíciókra, népszerűségre, érvényesülésre vonatkozó kérdések.


Adatok összesítése: szociometriai mátrixon:

  • kölcsönösségi táblázat (kölcsönös választások, illetve a rokonszenv-nyilvánítások gyakorisága),
  • gyakorisági táblázat (egyéb kritériumok szerinti választások alakulása is).


Adatok alkalmazása:

  • egyének szociometriai helyzetének minősítése,
  • szociogram (egyéni ~, osztály ~) elkészítése,
  • csoport-kohézió indexeinek kiszámítása.


Az egyéni szociometriai helyzet megállapítása

  • a szociometriai helyzetet a kapott választások száma mutatja,
  • értékelés:
  • a kritériumok és a választások számától függően 4 (1/3) v. 5 (3/3) fokú skálán (nem megbízható, mert befolyásolja az osztálylétszám),
  • átlaggal és szórással való értékelés (független a kritériumok, a választások és a tanulók számától)


Egyéni- és osztály-szociogram készítése

  • Egyéni szociogram -> az egyén kapcsolatrendszere.
  • Osztály-szociogram -> az osztály kapcsolatrendszerének térképe.


Céltábla-diagram:

  • készítése
  • elemzése (a szerkezet minőségének megállapítása): a benne foglalt alakzatok megállapítása
    • egyedül álló tanuló,
    • pár -> 2, egymással kölcsönös kapcsolatban álló tanuló,
    • lánc -> 2, egymást kölcsönösen választó tanuló, akik külön-külön is kapcsolatban állnak másokkal,
    • csillag -> középpontja olyan tanuló, akinek 4 vagy több kölcsönös kapcsolata van,
    • zárt alakzatok -> a kölcsönös kapcsolatok száma ugyanannyi, vagy több, mint a benne foglalt tanulók száma (D, ð)





Az osztályszerkezet minősítésének kritériumai:

  • szociális tér tagoltsága,
  • vannak-e zárt tömbök,
  • peremszélesség,
  • magányos gyerekek számaránya.

Osztályszerkezet-típusok:

  • halmaz-szerkezet: nincs zárt alakzat, csillag, - a többség magányos,
  • laza: 1-2 zárt alakzat, csillag, - a kapcsolatok párosak vagy láncszerűek,
  • egy központú, széles peremű: 1 bonyolult zárt alakzat, 4-5 csillaggal, - a többi páros és perem,
  • több központú: 3-4 különálló bonyolult zárt alakzat, sok csillag - fejlett szerkezet,
  • tömbszerkezet: összefüggő, bonyolult zárt alakzatok - több csillag - kevés peremgyerek.

A szociometriai adatok feldolgozása

1. Előkészítés: szociometrikus mátrixok elkészítése

2. A szociometrikus mutatók kiszámítása és értelmezése

a) individuális szociometrikus státusz: az egyén által kapott pozitív választások összegének viszonya a lehetséges választások számához,
b) pozitív kölcsönös kapcsolatok mutatója: a viszonzott és a lehetséges választások számának hányadosa,
c) érzelmi elégedettség mutatója: a kölcsönös választások és az összes végrehajtott választás számának hányadosa,

3. Csoportra, alcsoportokra vonatkozó indexek

a) kölcsönösségi index: megmutatja, hogy a társas mezőben lévő személyek hány százalékának van közös kapcsolata,
b) sűrűségi mutató: hány közös kapcsolat jut egy személyre átlagosan,
c) kohéziós index: a kölcsönös kapcsolatok hány százaléka realizálódott,
d) koherencia (viszonzott kapcsolatok mutatója): a választások hány százaléka kölcsönös (átlagérték: 40-50 % között),
e) osztályintegrációs index (elutasítás kinyilvánítása esetén): az elutasított személyek számának aránya,
f) mellékutas index: osztályon kívüli választások esetén a mellékutas választások aránya.

A szociometriai módszer diagnosztikai értéke

Alkalmazása:

az osztály (csoport) társas kapcsolatrendszerének minősítése,
pedagógiai munkát gátló klikkek feltérképezése,
egyéni szociometriai helyzet meghatározása (alarm-funkció),
pedagógiai kísérlet minősítése.