A youtube

A youtube-ban rejlő lehetőségeket és új eljárásokat még viszonylag kevesen vizsgálták, ahogyan arra Steve Jones is felhívja a figyelmet, hogy míg az internetes tartalmak java része ma már vizuális és multimediális, addig a társadalomtudomány még mindig csak a textuális reprezentációkat vizsgálja.1 Pedig fontos lenne behatóbban tanulmányozni a videómegosztó oldalak legnagyobbikát, hiszen több milliárd felhasználója van világszerte, a feltöltött anyag összidőtartama pedig megközelíti az 1700 évet. A youtube 2005 februárjában alakult, elsődleges célja az volt, hogy különféle multimédiás tartalmak megosztására nyújtson tárhelyet. Várható volt, hogy hamarosan nem csupán a szélesebb közönség és a már létező tartalmak közti közvetítő közeg lesz, hanem egy olyan tér is, ahol egyéni alkotások születhetnek. Ehhez elsősorban arra volt szükség, hogy a felhasználók többsége elsajátítsa azt a technikai tudást és médiaműveltséget, ami az ilyesfajta videók készítéséhez szükséges.2

Mátyus Imre szerint a youtube-os önreprezentációval kapcsolatban két kérdés tűnik igazán fontosnak, az egyik arra vonatkozik, hogy a youtube-ra feltöltött önreprezentációs kísérletek mennyire tekinthetőek konstruáltnak, egy már létező normarendszer által felállítottnak, a másik pedig arra, hogy mennyire alkalmas tér a youtube az önreprezentáció megvalósítására.3 Az önreprezentáció megalkotásában fontos szerepe van a megismert kulturális mintáknak, sok esetben az önálló alkotások más művek újraértelmezéséből, egymás mellé állításából állnak. „(...) ha a XX. századi szubjektumok egyszerűen fogyasztói voltak a kulturális ipar termékeinek, a XXI. századi prosumerek (...) szenvedélyesen imitálják azt. Ez azt jelenti, hogy immár ők készítik saját kulturális termékeiket, amelyek követik a professzionális sablonokat, és/vagy professzionális tartalmon alapulnak." - írja Manovich4 a jelenségről. Egy másik tanulmányban megjegyzi: „Ebben a világban bármely befejezett kulturális produktum bármely körvonalazható eleme automatikusan alkotóelemévé válhat egy újabb alkotásnak."5 Az alkotások elemeikre bomlanak, és ezek az elemek később más, új alkotások elemeiként köszönhetnek vissza. Manovich „remixelhetőség"-nek nevezi a jelenséget, amely szerint a korábban egységesnek tekintett objektumok helyett ma már elemekről beszélhetünk, melyeket a felhasználók a rendelkezésükre álló eszközökkel szabadon variálhatnak. A videómegosztó oldal egy olyan tér, ahol a szerzői jogok rugalmassá válnak, szinte bármi szabadon felhasználható, az alkotások egy közös kultúrkincs részei, melyek erőteljesen jelen vannak a kollektív tudatban. Ha valaki saját alkotást, saját magáról készült videóblogot tesz közzé, részévé válik ennek a közös tudásnak.

A youtube-on feltüntetett videók azonban az esetek többségében (itt most nem tárgyalom a titokban, a videón szereplő személy tudta nélkül felvett anyagokat) ugyanúgy egy korrekciós munka eredményei. A felhasználó ismert kulturális kódokat használ, ezek alapján konstruálja saját felvételét, szüksége is van ezekre, hiszen a videók célja elsősorban a nyilvánosság. „A felhasználó tehát nem saját magát mutatja be - ahogyan a médium sem működik transzparens eszközként -, hanem egy szerepet játszik, melyet vagy önmagára nézve jellemzőnek ítél meg, vagy a lehetséges közönség felől önmagára vonatkozó, feltételezett elvárásokhoz alakít."6 Habár alkalmasabb lenne a személyesség kifejezésére, mint a facebook, hiszen sokkal inkább lehetővé teszi a testi megjelenést, mégsem lett széles körben elterjedt módszer, talán pont azért, mert túlságosan kiszolgáltat, nehéz megtartani azt az egyensúlyt, amelyet például a facebook nyújt, ahol könnyebben kiszűrhető a teljes nyilvánosság, és kevésbé rugalmasak a lehetőségek. A youtube egyszerre mutathat hangot, testet és szöveges tartalmat, míg a facebook csupán textuális és képi megjelenítést kínál, és ez pont elég ahhoz, hogy jótékony homályba borítsa azt, amit nem akarunk láttatni magunkból. Megállapítható, hogy míg a facebookot a felhasználók alkalmasabb eszköznek tartják az önreprezentációra, addig a youtube sokkal inkább közösségi tapasztalat, hiszen kevésbé működik az a fajta szelekció, ami a facebookos tartalmaknál.

 

1 Steve Jones, idézi: Mátyus Imre, im.

2 Uo.

3 Uo.

4 Lev Manovich: The Practice of Everyday (Digital) Life. In: Video Vortex - Reader Responses to YouTube. Geert Lovink, Sabine Niederer (szerk.) 2008. 33-44. o. idézi: Mátyus Imre, Uo.

5 Lev Manovich: Remixelhetőség. In: Hatalom a mobiltömegek kezében. Halácsy Péter, Vályi Gábor, Barry Wellman (szerk.) Typotext, Budapest, 2007. 79-91. o. 83. o.

6 Mátyus Imre, im.

A tananyag a követkkező licenc alá esik: Developing Nations 2.0

Mindent megtettünk, azért, hogy a jogvédelem alatt álló ábrák, képek, hivatkozások, források, mozgóképek és animációk közléséhez a jogtulajdonos engedélyét megszerezzük. A kiadó elnézést kér amiatt, ha mégis valami mulasztás történt, továbbá várunk minden ezzel kapcsolatos észrevételt.