A kereszttantervi kompetenciaterületekre vonatkozó elemzések
Az 1990-es években nemzetközi szinten, az OECD INES keretén belül megkezdődtek a kereszttantervi kompetenciaterületekre vonatkozó elemzések. A kompetencia alapú tartalom meghatározása olyan területekre hívta fel a figyelmet, mint az együttműködés, a kritikus gondolkodás, az önbecsülés, a felelősségérzet és a tolerancia.
A kompetenciaterületek egységesítését az OECD által 1997-ben létrehozott kutatócsoport, a DeSeCo (Definition and Selection of Competences) vizsgálja. A DeSeCo-kutatás eredményeképpen definiálták a kompetencia fogalmát.
A kompetenciák listája megjelent a Nemzeti alaptanterv 2003. évi változatában is.
„A NAT kiemeli a kommunikációs, a narratív, a döntési, a szabálykövető, a lényegkiemelő, az életvezetési, az együttműködési, a problémamegoldó, a kritikai, valamint a komplex információk kezelésével kapcsolatos kulcskompetenciákat.”
13. ábra: a NAT által meghatározott kompetenciák
A 2006. évi NAT-felülvizsgálatában már ott találjuk a fenti területeket.
Az iskolai műveltség tartalmának irányadó kánonja tehát nem más, mint a kulcskompetenciák meghatározott kerete.