A kereszttantervi kompetenciaterületekre vonatkozó elemzések

iDevice ikon

Az 1990-es években nemzetközi szinten, az OECD INES keretén belül megkezdődtek a kereszttantervi kompetenciaterületekre vonatkozó elemzések. A kompetencia alapú tartalom meghatározása olyan területekre hívta fel a figyelmet, mint az együttműködés, a kritikus gondolkodás, az önbecsülés, a felelősségérzet és a tolerancia.

A kompetenciaterületek egységesítését az OECD által 1997-ben létrehozott kutatócsoport, a DeSeCo (Definition and Selection of Competences) vizsgálja. A DeSeCo-kutatás eredményeképpen definiálták a kompetencia fogalmát.

 

Innentől: a kompetencia azt a képességet jelenti, amelynek birtokában sikeresen oldjuk meg a komplex feladatokat adott kontextusban. A fogalom magában foglalja az ismeretek mobilizálását, a kognitív és gyakorlati képességeket, a szociális és magatartási komponenseket és attitűdöket, az érzelmeket, valamint az értékeket.

A kompetenciák listája megjelent a Nemzeti alaptanterv 2003. évi változatában is.

A NAT kiemeli a kommunikációs, a narratív, a döntési, a szabálykövető, a lényegkiemelő, az életvezetési, az együttműködési, a problémamegoldó, a kritikai, valamint a komplex információk kezelésével kapcsolatos kulcskompetenciákat.

 


iDevice ikon A NAT által meghatározott kompetenciák (2003)


13. ábra: a NAT által meghatározott kompetenciák

A 2006. évi NAT-felülvizsgálatában már ott találjuk a fenti területeket.

Az iskolai műveltség tartalmának irányadó kánonja tehát nem más, mint a kulcskompetenciák meghatározott kerete.