2. feladat

iDevice ikon Olvasnivaló
2. Az alábbi részletek két pedagógiai program tankönyvválasztásának alapelveit mutatja be.

 

1.


Tanévenként, a tankönyvrendelés időszakában az alábbi szempontokat kell figyelembe venni a tankönyvek megválasztásánál:


  • A tankönyvek a választott tantervekre épüljenek, igazodjanak a kompetencia-alapú oktatás kiépítéséhez.
  • A pedagógus jól ismerje a választott tankönyv szerkezetét és használhatóságát.
  • A tankönyvek a tanulók és a pedagógusok számára egyaránt jól használhatóak legyenek, segítsék az ismeretek elsajátítását, illetve elsajátíttatását.


Feleljenek meg az önálló tanulást segítő didaktikai alapelveknek:

szerkezetük legyen világos, egyszerű,

motiváljanak, keltsék fel a tanulók érdeklődését,

szövegük az életkornak megfelelő megfogalmazású legyen, kerülje az

idegen kifejezéseket, szavakat,

ábráik, betűméreteik, szerkesztésük segítse az önálló ismeretszerzést,

ösztönözzenek az ismétlésre, rendszerezésre,

adjanak lehetőséget a differenciált képességfejlesztésre,

adjanak mintát az önálló feladatmegoldásokra.

Egy-egy tankönyvcsalád piktogramjaik, jelrendszerük legyenek azonos vagy hasonló minden évfolyamon.

Méretükben legyenek kézbe vehetők, borítójuk érdeklődést keltő, színes és tartós.

Lehetőleg több éven át használhatóak legyenek a tankönyvek.

A tankönyvek ára a szülők számára elfogadható legyen, ne jelentsen túlzott anyagi terhet.


2.


„Iskolánkban a nevelő-oktató munka során a pedagógusok elsősorban olyan nyomtatott taneszközöket (tankönyv, munkafüzet, térkép stb.) használnak a tananyag feldolgozásához, amelyeket a művelődési és közoktatási miniszter hivatalosan tankönyvvé nyilvánított. A tankönyvjegyzékben nem szereplő taneszközök beszerzéséhez a szülők jóváhagyását előzetesen írásban be kell szerezni. A nyomtatott taneszközön túl néhány tantárgynál (testnevelés, technika, rajz) egyéb eszközökre is szükség van.

Az egyes évfolyamokon a különféle tantárgyak feldolgozásához szükséges kötelező tanulói taneszközöket a nevelők szakmai munkaközösségei határozzák meg az iskola helyi tanterve alapján.

A kötelezően előírt taneszközökről a szülőket minden tanév előtt (a megelőző tanév májusában szülői értekezleteken) tájékoztatjuk. A taneszközök beszerzése a tanév kezdetéig a szülők kötelessége.

A taneszközök kiválasztásánál a szakmai munkaközösségek a következő szempontokat veszik figyelembe:


A taneszköz feleljen meg az iskola helyi tantervének.

Az egyes taneszközök kiválasztásánál azokat az eszközöket kell előnyben részesíteni, amelyek több tanéven keresztül használhatóak.

A taneszközök használatában az állandóságra törekszünk: új taneszköz használatát csak nagyon szükséges, az oktatás minőségét lényegesen javító esetben vezetünk be.

Az iskola arra törekszik, hogy saját költségvetési keretéből illetve más támogatásokból egyre több nyomtatott taneszközt szerezzen be az iskolai könyvtár számára. Ezeket a taneszközöket a szociálisan hátrányos helyzetű tanulók és a napközis csoportok ingyenesen használhatják.


2.1.
Melyik részlettel tud jobban azonosulni? Magyarázza meg a véleményét!

2.2.
Döntse el, hogy a pedagógiai programok megfelelnek-e a törvényi előírásoknak! Magyarázza meg véleményét! Amennyiben úgy érzi, tegyen kiegészítéseket, változtatásokat!