3. feladat
Olvasnivaló
3. Tankönyvanalízis (Kojanitz, 2004a.; Kojanitz, 2004b.)
A módszer lényege, hogy a tankönyv szövegezését, az ismeretanyag mennyiségét, az illusztrációk ismeretközvetítésben betöltött szerepét, a különböző típusú feladatok és kérdések arányát elemezve megméri és adatszerűen rögzíti az egyes tankönyvek tulajdonságait.
Problémafelvetés - A vizsgálat célja:
Miként lehet a pedagógiai szövegek tulajdonságait mérhetővé tenni, illetve, hogy melyek azok a mérhető szövegtulajdonságok, amelyek leginkább hatással vannak a tanulók olvasásértési és tanulási teljesítményére?
Az összefüggések feltárása, s egyes bemérhető szövegtulajdonságok indikátorokként történő használata segítséget adhat annak eldöntéséhez, hogy
A pedagógiai szöveg használatának elengedhetetlen feltételei:
Pedagógiai szöveg
Az ismeretek továbbadásához, közvetítéséhez az iskolában használt szövegek pedagógiai célt szolgálnak. Pedagógiai szövegnek tekinthetők:
Vagy az eredetileg nem oktatás céljából készült:
A szöveganalízis lehetséges módjai
Miért lenne fontos a tankönyvanalízis elterjesztése és hátterének kiterjesztése?
Mert konkrét segítséget tud nyújtani a tankönyvszerzőknek az új tankönyvek megtervezéséhez és a korábbiak átdolgozásához.
Mert érdemi fogódzókat és szempontokat ad a tankönyvek kiválasztásához a pedagógusoknak. Olyan értelemben is, hogy a minták alapján néhány analitikus vizsgálatot akár maguk is elvégezhetnek a döntésük meghozatala előtt.
Mert lehetőséget teremt arra, hogy a tanulói teljesítmények értékelésekor a tankönyvek is bekerüljenek a háttérváltozók közé. Objektíven mérhetővé válhat, hogy a tankönyvek egyes elemei és megoldásai milyen mértékben játszanak szerepet a tanulók pozitív vagy negatív teljesítményében.
Mert a tankönyv-jóváhagyási eljárás is egyszerűbbé, objektívebbé és a tankönyvkiadók számára kiszámíthatóbbá válhatna.
A módszer lényege, hogy a tankönyv szövegezését, az ismeretanyag mennyiségét, az illusztrációk ismeretközvetítésben betöltött szerepét, a különböző típusú feladatok és kérdések arányát elemezve megméri és adatszerűen rögzíti az egyes tankönyvek tulajdonságait.
Problémafelvetés - A vizsgálat célja:
Miként lehet a pedagógiai szövegek tulajdonságait mérhetővé tenni, illetve, hogy melyek azok a mérhető szövegtulajdonságok, amelyek leginkább hatással vannak a tanulók olvasásértési és tanulási teljesítményére?
Az összefüggések feltárása, s egyes bemérhető szövegtulajdonságok indikátorokként történő használata segítséget adhat annak eldöntéséhez, hogy
- egy szöveg jól tanulható-e?
- összhangban van-e a tanulók képességeivel?
A pedagógiai szöveg használatának elengedhetetlen feltételei:
- Érthetőség
- Tanulhatóság
- Érdeklődés felkeltése és fenntartása
Pedagógiai szöveg
Az ismeretek továbbadásához, közvetítéséhez az iskolában használt szövegek pedagógiai célt szolgálnak. Pedagógiai szövegnek tekinthetők:
- a tankönyvek és munkafüzetek,
- az elektronikus tananyagok,
- a videofilmek.
Vagy az eredetileg nem oktatás céljából készült:
- az Internetről gyűjtött háttéranyagok,
- az újságokból származó cikkek.
A szöveganalízis lehetséges módjai
- A szavak használatának gyakorisága
- A szavak hosszúsága és szófaja
- A szavak jelentésének elvontsága
- Az idegen szavak és a szakszavak
- A mondatok hosszúsága
- Kérdések és feladatok típusai, aránya
- Képi elemek megjelenése
- Az érdekesség problémája
Miért lenne fontos a tankönyvanalízis elterjesztése és hátterének kiterjesztése?
Mert konkrét segítséget tud nyújtani a tankönyvszerzőknek az új tankönyvek megtervezéséhez és a korábbiak átdolgozásához.
Mert érdemi fogódzókat és szempontokat ad a tankönyvek kiválasztásához a pedagógusoknak. Olyan értelemben is, hogy a minták alapján néhány analitikus vizsgálatot akár maguk is elvégezhetnek a döntésük meghozatala előtt.
Mert lehetőséget teremt arra, hogy a tanulói teljesítmények értékelésekor a tankönyvek is bekerüljenek a háttérváltozók közé. Objektíven mérhetővé válhat, hogy a tankönyvek egyes elemei és megoldásai milyen mértékben játszanak szerepet a tanulók pozitív vagy negatív teljesítményében.
Mert a tankönyv-jóváhagyási eljárás is egyszerűbbé, objektívebbé és a tankönyvkiadók számára kiszámíthatóbbá válhatna.