Ellenőrző kérdések

iDevice ikon Olvasnivaló
ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK

1. Határozza meg az alábbi fogalmakat:

  • ellenőrzés
  • értékelés
  • pedagógiai értékelés
2. Párosítsa a pedagógiai értékelés típusait és jellemzőt!

Diagnosztikus értékelés

Formatív értékelés

Szummatív értékelés


A. Az oktatási folyamat közben, folyamatosan használja a pedagógus. A funkciója a visszacsatolás, a motiválás, a tanulási folyamat segítése. Információt ad a tanulónak a saját teljesítményéről, és arról, hogyan javíthat.

B. Az oktatási folyamat valamely egységének a végén történik: tanév végén, témakör lezárásakor. Információval szolgál a lezárt egységben megszerzett tudásról, annak eredményességéről. Alkalmas a minősítésre, szelekcióra. A kapott eredmény a tanárnak szól, és a külvilágnak az elvégzett munkáról.

C. Az oktatási folyamat szakasza előtt kerülhet rá sor: tanév elején, új tantárgy/témakör bevezetése előtt, mivel a funkciója: a helyzetfelismerés, diagnózis, döntés-előkészítés. Célja annak felderítése, rendelkeznek-e a tanulók az újabb egység teljesítéséhez szükséges előzetes tudással. A létrejövő információ a tanárnak szól arról, hogy a továbbiakban, mire építhet.

3. Döntse el, hogy az alábbi állítások igazak (I) vagy hamisak (H)! Írja a megfelelő betűjelet a vonalra!

_____

A normaorientált értékelés során a részvevők teljesítményét egy külső követelményhez viszonyítjuk.

 

_____

Kritériumorientált értékelésnek tekintjük azt, ha a tanulókat az általuk elért pontszámok alapján állítjuk sorba.










4.
Az alábbi feladatokat tegye sorrendbe az értékelés folyamatának megfelelően!

_____ A megfelelő minősítések, illetve döntések megfogalmazása

_____ Az információk elemzése, értelmezése

_____ Információgyűjtés (adatgyűjtés)

_____ Az értékelésprobléma megértése, az értékelés megtervezése