Ellenőrző kérdések
1. Határozza meg az alábbi fogalmakat:
- ellenőrzés
- értékelés
- pedagógiai értékelés
Diagnosztikus értékelés
Formatív értékelés
Szummatív értékelés |
|
A. Az oktatási folyamat közben, folyamatosan használja a pedagógus. A funkciója a visszacsatolás, a motiválás, a tanulási folyamat segítése. Információt ad a tanulónak a saját teljesítményéről, és arról, hogyan javíthat. B. Az oktatási folyamat valamely egységének a végén történik: tanév végén, témakör lezárásakor. Információval szolgál a lezárt egységben megszerzett tudásról, annak eredményességéről. Alkalmas a minősítésre, szelekcióra. A kapott eredmény a tanárnak szól, és a külvilágnak az elvégzett munkáról. C. Az oktatási folyamat szakasza előtt kerülhet rá sor: tanév elején, új tantárgy/témakör bevezetése előtt, mivel a funkciója: a helyzetfelismerés, diagnózis, döntés-előkészítés. Célja annak felderítése, rendelkeznek-e a tanulók az újabb egység teljesítéséhez szükséges előzetes tudással. A létrejövő információ a tanárnak szól arról, hogy a továbbiakban, mire építhet. |
3. Döntse el, hogy az alábbi állítások
igazak (I) vagy hamisak (H)! Írja a megfelelő betűjelet a vonalra!
_____ |
A
normaorientált értékelés során a részvevők teljesítményét egy külső
követelményhez viszonyítjuk.
|
_____ |
Kritériumorientált értékelésnek tekintjük azt, ha a tanulókat az általuk elért pontszámok alapján állítjuk sorba. |
4. Az alábbi feladatokat tegye
sorrendbe az értékelés folyamatának megfelelően!
_____ A megfelelő minősítések, illetve döntések
megfogalmazása
_____ Az információk elemzése, értelmezése
_____ Információgyűjtés (adatgyűjtés)
_____
Az értékelésprobléma megértése, az értékelés megtervezése