2.4. Utazó gyógypedagógiai modell
Közvetlen célcsoportja a pedagógus, akinek támogatása azért szükséges, mert a tanítási idő nagy részében ő oldja meg azokat a feladatokat, amik az „átlagos" tanulók tanításán kívül a sajátos nevelési igényű tanulók nevelésével kapcsolatban nap, mint nap felmerülnek. A sajátos nevelési igényű tanuló, a többi tanuló, a nevelőtestület és a szülők közvetett célcsoport, akik a többségi pedagóguson keresztül kapnak megsegítést. Az utazó gyógypedagógus célja az, hogy a sajátos nevelési igényű tanulóval kapcsolatos minden tanórai feladat elvégzésére alkalmassá tegye a többségi pedagógust, aki ezeknek az új, gyógypedagógiai kompetenciáknak a felhasználásával alkalmassá válik az inkluzív nevelés megvalósítására, és ezáltal motiválttá válhat a sérüléssel, ill. a sajátos nevelési igényű tanuló egyéni sajátosságait figyelembe vevő fejlesztésével kapcsolatos új ismeretek megszerzésére. Természetesen a gyógypedagógus ebben a modellben is végezhet szükség szerint egyéni, vagy kiscsoportos fejlesztést, megmutathatja és megtaníthatja ennek formáit és lehetőségeit, szem előtt tartva, hogy a habilitáció-rehabilitáció irányítása az ő kompetenciája marad abban az esetben is, ha a többségi pedagógus átveszi ennek bizonyos elemeit. A tanórai tudatos egyéni fejlesztés megvalósulásához és az egyéni tanulási útvonalak kiépítéséhez szükséges tanórai differenciálás megvalósítását, megszervezését is segíti, a legkülönbözőbb formákban.
A modell előnye, hogy az együttműködés konkrét, mert a pedagógussal, a munkaközösség vezetőkkel, és a munkaközösségekkel zajlik. A konzultációk, megbeszélések az érintett tanuló fejlesztésére koncentrálnak. A modell alkalmazása során bevonható a stratégiaalkotásba az intézményvezetés egy vagy több tagja is. Befolyása a közvetlen gyógypedagógus - többségi pedagógus kapcsolattartás miatt, és a konzultáción kidolgozott termékek miatt az intézményi stratégia alakulására, a pedagógusok közötti tudás terjesztésére nagy hatásfokú.
Termékei:
Az együttműködési kultúra kialakítása a gyógypedagógustól függ, de azt segíti az intézmények közötti kooperáció, az arra vonatkozó megállapodások rögzítése.
A modell előnye, hogy az együttműködés konkrét, mert a pedagógussal, a munkaközösség vezetőkkel, és a munkaközösségekkel zajlik. A konzultációk, megbeszélések az érintett tanuló fejlesztésére koncentrálnak. A modell alkalmazása során bevonható a stratégiaalkotásba az intézményvezetés egy vagy több tagja is. Befolyása a közvetlen gyógypedagógus - többségi pedagógus kapcsolattartás miatt, és a konzultáción kidolgozott termékek miatt az intézményi stratégia alakulására, a pedagógusok közötti tudás terjesztésére nagy hatásfokú.
Termékei:
- együttműködési terv, amiben szerepel az együttműködő felek feladatmegosztása,
- kidolgozott feladatlapok, egyéni fejlesztési tervek,
- egyéni tanulási tervek, értékelési rendszer, tanulói portfólió, stb.
Az együttműködési kultúra kialakítása a gyógypedagógustól függ, de azt segíti az intézmények közötti kooperáció, az arra vonatkozó megállapodások rögzítése.