Öndebilizáló énkép-visszatükröződések
A kérdezett diákok többsége a magyarok romákhoz/cigányokhoz való viszonyát általában negatívnak ítélte, bár személyes tapasztalataik között voltak pozitívan megéltek is. A figyelmes olvasó azonban észreveszi, hogy ezekben a nyilatkozatokban a kisebbrendűség automatikus deklarálása és elfogadása is meghúzódik:
„Mikor
először kerültem magyar közegbe, nagyon kedvesek voltak, s
egyáltalán nem éreztették velem, hogy cigány vagyok".
- a
„magyar" közeg egyértelműen felsőbb rendű;
„Nagyon
szeretetteljesen befogadtak engem és ugyanolyan embernek néznek
mint (amilyenek) ők."
-
ugyanolyannak lenni,
mint a „magyar" különleges kiváltság;
„Egyszer
egy (futó-)versenyen a bőrünk színe miatt lecigányoztak
minket. De a végén megbánták és bocsánatot kértek."
- a
„cigány bőrszín" alsóbb rendű, mint a fehér;
„Először
(mikor a tanuló magyarok közé került) féltem, hogy ki
fognak-e csúfolni, és hogy kiközösítenek".
- a
magyar közeg félelmet kelt a cigány fiatalban;
„Amikor
a cigányzenét az osztályban hangosra akartuk venni a nevelőtanár
szólt, de előtte, mikor valami Beatlest hallgattunk, még táncolt
is rá."
- a
többségi kultúra felsőbb rendű;
„Itt
Pécsen, az iskola melletti telefonfülkében telefonált az egyik
haverom. Én meg egy kerítésen kihajló rózsát leszakítottam, és
pont akkor jött a néni. aki ott lakott. Látta, hogy leszakítottam
a rózsát. Már ment be a kapun, és mikor már odaért az ajtóhoz,
ezt mondta: 'Mekkora bunkó ez a cigányság!'"
- az
egyéni vétség a teljes közösség alárendeltségének
bizonyítéka.
Ezek az idézetek egyértelműen visszatükrözik az én és a másik, a mi és ők képének interiorizált voltát. A serdülőkorú tanulók nyilatkozatai tükrözik a stigmatudatosságot, a sztereotípia-szorongást - így a Gandhi Gimnázium komoly felelősséget vállal, mikor arra tesz kísérletet, hogy a diákok cigány nemzetiségi identitását vonatkozó pozitív élmények közvetítése által énképüket erősítse.