1. feladat
Az értékelés komplex feladat, előre meg kell terveznünk, át kell gondolnunk a szükséges lépéseket.
1. Az értékelésprobléma megértése, az értékelés megtervezése:
- a célok megfogalmazása;
- az adatgyűjtés módszereinek, eszközeinek a kiválasztása;
2. Információgyűjtés
(adatgyűjtés)
3. Az
információk elemzése, értelmezése
4. A
megfelelő minősítések, illetve döntések megfogalmazása.
Információgyűjtés
(adatgyűjtés)
Az információgyűjtést gyakran jelölik az
ellenőrzés fogalmával. A követelmények ismeretében látszik, melyek lesznek azok
az információk, amelyeket szükséges megszerezni az értékeléshez. Több módszert
is lehet alkalmazni: megfigyelést, szóbeli és írásbeli felmérést, gyakorlati
próbát stb. Arra kell törekedni, hogy minél több és szélesebb körű információt
szerezzünk az ellenőrizendő jelenségről, folyamatról, képességről. Aszerint
választjuk meg az alkalmazott módszert, hogy mit szeretnénk értékelni. Más-más
értékelési, ellenőrzési módozatot kíván a tanulók tantárgyi ismereteinek
felmérése, értékelése, mást a tanulók viselkedésének értékelése, illetve az
oktató-nevelő folyamat minősítése, ellenőrzése.
Értékelési
módszerek:
MEGFIGYELÉS, SZÓBELI FELELTETÉS, ÍRÁSBELI
FELELTETÉS, GYAKORLATI PRÓBÁK, INVESZTIGÁCIÓ, PROJEKT MÓDSZER, PORTFÓLIÓ
Hagyományos módszerek |
Alternatív módszerek |
|
|
Ellenőrzéskor mindig a célnak legmegfelelőbb
módszert kell kiválasztani; a leghatékonyabb a különböző felmérési technikák
kombinálása.