1. feladat

iDevice ikon Olvasnivaló
1. Csoportosítsa az értékelés módszereit aszerint, hogy hagyományos vagy alternatív eljárásnak gondolja!

Az értékelés komplex feladat, előre meg kell terveznünk, át kell gondolnunk a szükséges lépéseket.

1. Az értékelésprobléma megértése, az értékelés megtervezése:

  • a célok megfogalmazása;
  • az adatgyűjtés módszereinek, eszközeinek a kiválasztása;

2. Információgyűjtés (adatgyűjtés)
3. Az információk elemzése, értelmezése
4. A megfelelő minősítések, illetve döntések megfogalmazása.

Információgyűjtés (adatgyűjtés)


Az információgyűjtést gyakran jelölik az ellenőrzés fogalmával. A követelmények ismeretében látszik, melyek lesznek azok az információk, amelyeket szükséges megszerezni az értékeléshez. Több módszert is lehet alkalmazni: megfigyelést, szóbeli és írásbeli felmérést, gyakorlati próbát stb. Arra kell törekedni, hogy minél több és szélesebb körű információt szerezzünk az ellenőrizendő jelenségről, folyamatról, képességről. Aszerint választjuk meg az alkalmazott módszert, hogy mit szeretnénk értékelni. Más-más értékelési, ellenőrzési módozatot kíván a tanulók tantárgyi ismereteinek felmérése, értékelése, mást a tanulók viselkedésének értékelése, illetve az oktató-nevelő folyamat minősítése, ellenőrzése.

Értékelési módszerek:


MEGFIGYELÉS, SZÓBELI FELELTETÉS, ÍRÁSBELI FELELTETÉS, GYAKORLATI PRÓBÁK, INVESZTIGÁCIÓ, PROJEKT MÓDSZER, PORTFÓLIÓ

 

Hagyományos módszerek

Alternatív módszerek

 

 

 

 


Ellenőrzéskor mindig a célnak legmegfelelőbb módszert kell kiválasztani; a leghatékonyabb a különböző felmérési technikák kombinálása.