2. feladat
2. Olvassa el egyénileg a
Hagyományos (értékelési) módszerekről szóló alábbi szöveget!
Olvasás közben az INSERT (Jelölés) (Bárdossy, Dudás,
Pethőné Nagy és Priskinné Rizner,
2002. 329. o.) technikával készítsen
széljegyzetet a lap margóján!
Alkalmazza a következő jeleket:
Tegyen „√" (pipát) a margóra, ha az olvasottak megegyeznek előzetes ismereteivel vagy
feltételezéseivel, illetve ha az Ön számára ismert információkat
tartalmaznak!
Tegyen „-" (mínusz) jelet, ha valami olyasmit olvas, ami ellentmond előzetes ismereteinek vagy
feltételezéseinek, illetve eltér azoktól; vagyis az információ nem illik bele eddigi tudásába!
Tegyen „+" (plusz) jelet a margóra, ha olyan új információval találkozik, amelyik beleillik eddigi tudásába!
Tegyen „?" (kérdőjelet) a margóra, hogyha valamely információ
ellentmondásosnak tűnik, ha nem ért valamit vagy további kérdései vannak egy
szövegrésszel kapcsolatban!
Tegyen „*" (csillag) jelet oda, ahol a szöveg tartalma
emlékezteti Önt valamire, eszébe jut róla valami!
HAGYOMÁNYOS MÓDSZEREK
Nem jelentenek
valamiféle maradit, elavultat. Ezek továbbra is a leggyakrabban alkalmazott
módszerek maradnak.
A megfigyelés
A pedagógusok
ellenőrizhetik a tanulók felkészültségét és viselkedését megfigyeléssel. Megállapítható
így a tanulók tanuláshoz való viszonya, az hogy kik a szorgalmasak, a figyelők
és kik a lusták, a munkából távol maradók, és milyen a tanulók egymáshoz való
viszonya.
A tanuló magatartásának
rendszeres megfigyelése a tanítási-tanulási folyamatban a következő eszközökkel
történhet:
a) folyamatos megfigyelési lap
b) rangskála
c) ellenőrzési lista
d) pszichopedagógiai
jellemzési lap
Ezek az eszközök lehetővé teszik mind a folyamat értékelését, mind a
tanulás „termékeinek" értékelését. A megfigyelést gyakran szóbeli minősítés
követi.
A folyamatos megfigyelési lap a
gyermek különböző helyzetekben megnyilvánuló magatartására vonatkozó adatokat
tartalmazza. Ez segítséget nyújt mind a tanítónak mind a szülőnek a gyerek
megismeréséhez. A lap segíti a tanuló fejlődésére vonatkozó következtetések
megfogalmazását, amelyet a tanító majd a standardizált pszichopedagógiai
jellemzési lapra vezet be minden iskolai ciklus végén.
A rangskála hasznos eszköz a
tanuló tanulással szembeni magatartásának megfigyelésénél.
Pl. Milyen mértékben vesz
részt a tanuló a beszélgetésekben?
Soha ritkán néha gyakran mindig
Milyen mértékben
kapcsolódtak a tanuló megjegyzései a beszélgetés témájához?
Soha ritkán néha gyakran mindig
(a
jellemző aláhúzandó)
Ez a skálatípus
felhasználható mind az egyéni megfigyelési lapban, mind a ciklusvégi jellemzési
lapban.
Az ellenőrzési lista. Míg a rangskála a gyermek
magatartásában jelentkező bizonyos attitűd gyakoriságát jelzi, addig az
ellenőrzési lista csupán egy tevékenység /magatartás jelenlétét/ hiányát jelzi
bizonyos helyzetben.
Pl. Tevékenység/magatartás Igen Nem
Követi az utasításokat
Segítséget kér, ha
szükséges
Együttműködik másokkal
Megosztja eszközeit
másokkal
Kipróbál új
tevékenységeket
Befejezi az elkezdett
feladatot
Helyre teszi használat
után eszközeit
Rendben
tartja munkaasztalát
A pszichopedagógiai jellemzési lap standardizált formájú, minden
iskolai ciklus végén el kell készíteni, követi a tanulót a felsőbb
iskolafokozatba.
A szóbeli feleltetés
Gyakori ellenőrzési mód.
Meg lehet állapítani a tanuló tudásának színvonalát, azt, hogy milyen
hiányosságok vannak ismereteiben. A szóbeli feleltetést úgy kell megszervezni,
hogy ne csak az ismeretek mennyisége, hanem azok minősége is kiderüljön.
Memóriát és gondolkodást ellenőrző kérdések egyaránt szerepelnek. A felelő
tanulók szabadon kell hogy előadják a leckét vagy a leckének egyik részletét. A
tanuló saját szavaival kell hogy rendszerezze és megfogalmazza mindazt, amit a
témáról tud. Nem helyes a folyamatos egyéni felelést kérdések végtelen sorával
felváltani. Az osztály minden tanulójának figyelemmel kell követnie a feleletet
úgy, hogy bárki az osztályból bármikor folytathassa vagy véleményt tudjon
mondani a feleletről. Természetesen, ha a felelő tanuló megakad, a tanár
kisegítő kérdést tesz fel neki. Hogy kizárjuk a mechanikus tanulás (magolás)
lehetőségét, a felelőnek mindig új és más példákkal kell példáznia feleletét,
illetve új kreatív szempontot is kell érvényesítenie a tananyag előadása során.
Az írásbeli feleltetés
A félévi dolgozatokat előre rögzítik. Több tanult témából íratnak
rendszerint egy szintézis jellegű témát. Egy-két óra a tanulók rendelkezésére
álló idő. A félév vége felé íratják őket az egész addig tanult félévi
tananyagból. Rendszerint ismétlő-rendszerező, esetleg gyakorló óra előzi meg. A
dolgozatokat külön órán értékelik és javítják. Ezen az órán a tanár az észlelt
tipikus hibák kiküszöbölésére hivatott gyakorlatokat, feladatokat végeztet az
érintett tanulókkal. A félévi dolgozatra olyan feladatokat állítunk össze,
melyek feltételezik, hogy a tanulók képesek legyenek az elsajátított
tudásanyagot új helyzetekben hasznosítani, ne a bevésett anyag szó szerinti
visszaadása legyen a cél.
A röpdolgozat a szóbeli felelésnek írásbeli formája. Célja leginkább
a tömeges érdemjegyadás rövid idő alatt. Értékelési rendszere nem kidolgozott,
nincs tekintettel a válaszok súlyára, fontosságára. Rendszerint kevéssé
átgondolt kérdéseket és feladatokat is tartalmaz, és nem ad elég időt a
tanulóknak a feladatok elvégzésére. Mégis széles körben alkalmazzák. Feladatai
rendszerint csak a tankönyvből hevenyészve összeírt kérdéshalmazok, nem vagy
csak részben elégítik ki azt az igényt, hogy a tanulók lényeges ismereteiről
áttekintést adjon, és alig szolgálja a tanulók gondolkodásának, készségeinek,
fejlődésének felmérését. Ráadásul az is előfordul, hogy egyik - másik pedagógus
megtorló fegyelmezőeszköznek tekinti a röpdolgozatot. Így íratásuk többnyire
depresszív légkörben történik, ami károsan befolyásolja a tanulók
teljesítményét. Nem csoda, ha ezek erősen torz képet adnak a tanulók tudásáról.
A munkalap nem mérőeszköz, jóllehet tükrözi a tanulók tudását, sőt az
ismeretek kialakulásának folyamatát is. Szerepe azonban nem a mérésben, hanem
az ismeretszerzésben van. Szerkezete is más, mivel az ismeretek alkalmazását,
megszilárdítását szolgáló feladatokból áll. Ezért feladatlapnak is hívják.
A feladatlap már kimondottan tudásszintmérő eszköz. Örvendetes lenne,
ha átvenné a röpdolgozatok szerepét. Jól szerkesztett, alaposan átgondolt és
ellenőrzött kérdésekből és feladatokból áll, értékelési rendszere
differenciált. Minden pedagógus készíthet saját használatra ilyeneket.
A mérőlap többszörösen ellenőrzött, kipróbált mérőeszköz, amely az
értékeléshez reprezentatív méréssel előállított országos mutatókat tartalmaz.
Nyomtatott formában hozzák forgalomba, így állandóan használható. Mérőlappal
nagyobb tananyagegységekben elért tudásszintet mérünk. A mérőlapos
felméréseknek a következő fajtáit különböztetjük meg:
témazáró mérést
végezhetünk minden egyes tantárgy minden nagyobb témájának befejezése után.
Ilyenkor totális mérest végzünk, vagyis a tananyaggal összefüggő minden
ismeretet és tevékenységet ellenőrizzük (évente kb. 4-8 alkalommal kerülhet sor
ilyen mérésre).
Funkciói:
- pontos képet ad minden egyes tanuló és az egész osztály tudásáról,
- megmutatja az egyes tanulók és az osztály tudásának fogyatékosságait,
- kimutatja a pótlandó ismereteket és a szükséges gyakorlatokat,
- megméri a tevékenységek és készségek fejlettségét,
- lehetővé teszi az iskolán belül és az iskolák közt az azonos osztályok eredményeinek összehasonlítását.
Tanévzáró mérést az egész
évben elsajátított ismeretek és tevékenységek fejlettségi szintjének
megállapítására végzünk. Ez már nem lehet totális, de az előbb felsorolt
funkciókat betölti, és fontos szerepe van a tantárgyi érdemjegy
megállapításában.
Cikluszáró méréssel egy
iskolafokozat végén (pl. az alsó ciklus befejezésekor) azt állapítjuk meg, hogy
megvannak-e a tanulóknál a továbbtanulás szempontjából legfontosabb ismeretek,
és eléggé fejlettek-e a készségek.
Iskolafokozat záró mérést egy-egy
iskolatípus utolsó osztálya végén (pl. az általános iskola VIII. osztályában)
végzünk. Itt megmutatkozik az illető iskolatípus egész tanulmányi idejének
eredménye. Ilyen szerepet tölt be pl. az érettségi vizsga, ha úgy lehetne
irányítani, hogy kielégítse a mérés követelményeit.
Fejlődésmérésről beszélünk
akkor, ha egyes tevékenységek, készségek, jártasságok, képességek, ismeretek
alakulását mérjük egy iskolafokozat egymást követő osztályaiban vagy az egész
iskolarendszerben. Végezhető úgy, hogy egy évfolyam fejlődését kíséri végig
tanévről tanévre. Ez a megoldás csak iskolán belül célravezető, országos
szintek megállapítására azonban nem alkalmas, mivel nagyon sokáig tart, és
közben sok mutató elévülhet. Országos fejlődésmutatók kialakítására minden osztályban,
minden fokozaton egyidejűleg elvégzett, azonos tartalmú mérés alkalmas. Ez úgy
hajtható végre, hogy a reprezentatív mintába eső iskolák minden osztályában
egyidejűleg végzik el ugyanazt a mérést, pl. a helyesírási készség fejlettségi
szintjének megállapítására ugyanazt a helyesírási feladatot oldatjuk meg minden
tanulóval. Az így nyert eredmények, mutatók különbsége jelzi az egymást követő
évfolyamokon végbement fejlődést. Az egyszer megállapított standard szint nem
öntörvényű. A tanügyben végbemenő fokozatos fejlődés következtében szükséges
bizonyos időközönként megismételni.
Gyakorlati próbák
Általa a kísérleti és gyakorlati tartalmakat ellenőrizzük,
azt próbáljuk felmérni, hogy a tanulók milyen mértékben képesek elméleti
ismereteiket a gyakorlatban is alkalmazni. Bár nem kizárólag akkor kellene
alkalmazni, amikor nincs más lehetőségünk a felmérésre; leginkább olyan
tantárgyakon belül alkalmazzuk, mint pl. kézimunka, testnevelés, rajz, ének.
1.1.
Töltse ki a margóra írt jelek alapján az
alábbi táblázatot!
√ |
+ |
- |
? |
* |
már tudom, ismerem |
új információ a számomra, és beleillik eddigi tudásomba |
új információ, de ellentmond eddigi tudásomnak: értelmeznem kell |
kérdések merültek fel bennem az olvasottakkal kapcsolatban |
emlékeztet arra, hogy... eszembe jutott még... |
|
|
|
|
|
1.2.
Gondolkozzanak
el a munkájukon és INSERT táblázatuk alapján beszéljék meg párjukkal az
olvasottakat! A beszélgetésben térjenek ki arra is, hogy:
- melyek voltak azok az előzetes ismeretek, amelyeket megerősített a szöveg,
- melyek voltak azok az ismeretek, amelyekről kiderült, hogy tévesek,
- milyen új információkkal találkoztak,
- milyen kérdések merültek fel,
- miben hasonlítanak, és miben különböznek táblázataik!
1.3.
Vizsgálják
meg, hogy a szöveg egyértelmű választ adott-e felmerülő problémáikra,
kérdéseikre, vagy ezek megválaszolásához egyéb információkra is szükségük van!
1.4.
Tegyék
közzé a Hagyományos (értékelési) módszerek értelmezésével kapcsolatos
tapasztalataikat!
2.
Olvassa el a megadott
szövegrészt, majd értelmezze! Magyarázza el társainak az olvasott fogalom
lényegét, tanítsa meg nekik! (Mozaik módszerről lásd: Bárdossy, Dudás, Pethőné Nagy és Priskinné Rizner, 2002. 374. o.)
ALTERNATÍV
MÓDSZEREK
Az
invesztigáció: Lehetőséget
biztosít a tanuló számára, hogy kreatív módon alkalmazza ismereteit, és új
tanulási helyzeteket fedezzen fel/próbáljon ki. A tanulónak egy konkrét munkafolyamatot
kell megvalósítania, s ennek révén a gyakorlatban bizonyítja be, hogy mennyire
komplex ismeret- és képességrendszer birtokában van. Menete: A tanuló konkrét
utasításokkal ellátott feladatot kap. Ez széles ismeret- és képességskálát ölel
fel, amelyeket a tanulónak kreatívan kell alkalmaznia új tanulási helyzetekben.
A
projekt módszer: A
projekt egy terv önálló vagy csoportos kidolgozását jelenti megadott
témakörben. Lehetővé teszi a tanulás komplexebb, árnyaltabb minősítését,
valamint a tanulók egyéni képességeinek felfedezését és értékelését. Jól
motiválja a tanulókat, annak ellenére, hogy sok munkát igényel, még iskolán
kívüli tevékenységeket is. Magasrendű ismereteket és képességeket mér fel:
tudományos kutatási módszerek alkalmazása, könyvészeti anyag összegyűjtése és
felhasználása, laboratóriumi eszközök használata, szótár-lexikonhasználat,
eredeti megoldási ötletek találása, az anyag elrendezése, rendszerezése, a
probléma és megoldási mód általánosítása, következtetések bemutatása stb.
A
portfólió: A
portfólió (tárca). Legtágabb meghatározása: a tanuló munkáinak gyűjteménye.
Bemutatja készítőjének erőfeszítéseit, fejlődését és eredményeit egy vagy több
területen. Összeállításakor kettős célt követünk: egyfelől a tanulást akarjuk
elősegíteni, másfelől értékelési a cél. Ha a tanár a tanulást akarja
elősegíteni, rendszeres visszajelzést ad a tanulóknak a portfólió tartalmára
vonatkozóan, így megvalósítja a formatív értékelést. Ha az értékelés az
elsődleges célunk, a tanár a portfólióban elhelyezett tanulói munkák révén
sokoldalúbb szummatív értékelést valósíthat meg.
Típusai: három portfóliótípust
szoktak elkülöníteni:
- A munkaportfólió segítségével a tanár és a tanuló részletesen megvitathatja a tanuló előrehaladását egy adott tárgyból. A tanuló összes munkáját tartalmazza, amelyeket a tanulási folyamat során készített.
- A bemutató portfólió. A munkaportfólióból a bemutató portfólióba a tanuló csak a az általa legsikeresebbnek ítélt munkáit helyezi át. Ahhoz, hogy megfelelő értékítélettel rendelkezzék, tudnia kell a portfólió értékelésének pontos szempontrendszerét.
- Az értékelési portfóliót a tanár magánál tartja, hogy év végén a tanuló teljesítményét eszerint osztályozza. Ez az alternatív értékelési módszer segít abban, hogy a tanuló éves munkáját igazságosabban minősíthessük, ne csak a pillanatnyi teljesítmények (felelet, egy-egy dolgozat) alapján.
Egy portfólió lehetséges
összetétele:
- A tanulók feleleteinek hangszalagfelvételei
- Írott dolgozatok
- Kritériumos tesztek
- Válaszok kérdőívekre, interjúkra
- Megadott témájú esszék
- Szabad fogalmazások
- Saját irodalmi alkotások
- Szerzőket, olvasmányokat bemutató jegyzetek
- Poszterek, kollázsok, makettek, rajzok, karikatúrák
- Személyes napló
- Iskolai újságba (faliújságra) készített cikkek stb.
- Növény- vagy rovargyűjtemény