1. feladat
1. A képességszint
mérésének eszközei
1.1. Intelligenciatesztek
Wechsler: intelligencia az egyénnek az az
összetett vagy globális képessége, amely lehetővé teszi, hogy célszerűen
cselekedjék, hogy racionálisan gondolkodjék és eredményesen bánjék
környezetével.
1.1.1. Binet - Simon-féle intelligenciateszt
Az első intelligenciatesztet 1905-ben alkotta Binet Simon. Az
intelligenciateszt ősmintája.
A
századfordulón a francia oktatásügyi minisztérium azzal a feladattal bízta meg
őket, hogy dolgozzanak ki egy olyan eljárást, amellyel a beiskolázáskor el
lehet különíteni az értelmi fogyatékosokat az ép értelmű gyerekektől.
Binet
a tesztet a jelenségekhez mért érvényességi igénnyel szerkesztette, a mentális
tevékenység egész jelenségvilágát egységes rendszernek tekintette. Helyet
kapott:
- minden mentális képesség: megértés, logika, problémamegoldás.
- minden mentális alkalmazkodási tevékenység: invenció, anticipáció, ismeret alkalmazás.
- és minden mentális szabályozó működés: visszajelentésen alapuló autóreguláció.
A teszt lényegi
tulajdonságai:
Minden
változat skála, azaz a kérdések és a feladatok nehézségi fok szerint vannak
csoportosítva. Könnyű feladatokkal kezdődik, majd fokozatosan nehezedik. Az
intelligencia szintjét az jelzi, hogy a vizsgált személy meddig jut el ezen
feladatok teljesítésében. A feladatok korcsoportok szerint különbözőek. A teszt
szigorúan kötött technikájú: sem a sorrend, sem az instrukció szövegén nem
szabad változtatni, és kizárólag egyéni vizsgálatra alkalmazható.
Binet
eredetileg „mentális korban" fejezte ki a mért intelligencia színvonalát. Ezzel
kapcsolatban később két probléma is felmerült:
a
mentális kor az egyén élete során nem egyenletes,
kifogásolni
lehet az „abszolút nullponton" alapuló kiindulási elvet, hisz nem zárható ki,
hogy az intrauterin életben is van mentális fejlődés; lehetséges, hogy a
születés pillanatában különböző mentális színvonallal rendelkezünk.
A
megoldás: Stern
intelligenciahányadosa volt. Lényege: az elért teljesítményt a vizsgált személy
életkorához viszonyítja. Ha az életkornak megfelelő teljesítményt 100 %-nak vesszük,
akkor az ettől eltérő „mentális korú" teljesítményről megmondható, hogy
mennyivel (hány százalékkal) több vagy kevesebb az átlagnál.
Pl.:
egy 4 éves gyermek az 5 éves próbákat is teljesítette, akkor az IQ-ja = 5/4,
azaz 125. Az IQ értéke azt fejezi ki, hogy a gyermek intelligenciája milyen
„nagy" vagy „kicsi" - korához mérten. Az értékelésnek ez a formája nem
kívánatos jelentéssel bővült.
Az
IQ értékek jelentése:
140
és felette: extrém magas
120
- 139: igen magas
110
- 119: magas
90
- 109: átlagos
80
- 89: alacsony
70
- 79: igen alacsony
69
- 50: enyhe fokú értelmi fogyatékosság
35
- 49: középfokú értelmi fogyatékosság
20
- 34: súlyos értelmi fogyatékosság
19
alatt: legsúlyosabb értelmi fogyatékosság
1.1.2.
Analitikus intelligenciateszt
Az újabb intelligenciatesztek készítői már nem
elsősorban az összteljesítmény, az általános intelligenciaszint megállapítását
kívánják, mint inkább néhány fő intelligenciafaktor felderítését tűzték ki
célul. Más szóval, azokra a tényezőkre szorítkoznak elsősorban, amelyeket valóban
megbízhatóan mér a teszt. Ilyen pl. az analitikus
intelligenciateszt, közismert rövidítése AIT. Hat feladattípusból épül fel.
1. Képsor
Négy kis kép egy eseménysort ábrázol, de helytelen
sorrendben. Csupán az első kép van a megfelelő helyen, a többit az összefüggés
felismerése alapján sorszámozással kell a megfelelő helyre tenni. A munkára öt
percet kapnak a vizsgáltak, s a tesztfüzet annyi sorát oldják meg, amennyit
csak tudnak ez alatt az idő alatt.
2. Számsor
Egy meghatározott szabályszerűség alapján felépített
számsort kell a szabályszerűség felismerése révén két-három további
számmal kiegészíteni. Pl. 16, 17, 15, 18, 19, 14, ....., ........., ......... Itt is öt perc alatt kell a lehető
legtöbb számsort megoldani.
3. Mondatok alkotása
Meghatározott idő alatt (2 perc) három megadott szóval
annyi különböző mondatot kell alkotni, amennyit csak tudnak. Az idő letelte
után újabb három szót kapnak stb.
4. Hiányok pótlása
Egy-egy sorban három hiányos kép található. Pl. állat,
amelynek egyik füle hiányzik. Fel kell ismerni a hiányt, s oda kell írni a kép
alá a hiányzó rész nevét. (Öt perc alatt minél több képsor).
5. Rajzolás
Három megadott jel kombinációival a lehető legtöbb
egymástól különböző képet kell rajzolni. Pl. ezekből a jelekből: U_L . Itt
minden elemcsoporttal másfél percig lehet dolgozni.
6. Analógiák
Ez is rajzos feladat. Kis téglalapokban három alak van
megadva. Az első kettő a felső sorban jól felismerhető viszonyban van
egymással. Az alsó sorban az egyedül álló figurához olyan párt kell rajzolni,
amellyel együtt a felső sor rajzpárjához hasonló relációt alkot. Pl. a felső
sorban egy kis fekete kör mellett egy nagy üres kör áll. Az alsó sorban balról
egy kis fekete négyzet található. Nyilvánvaló, hogy a fenti alakpár
analógiájára emellé egy nagy üres négyzetet kell rajzolni.
A teszt részletes értékelést is tartalmaz, közli a
pontszámokat, és könnyen, objektíven végezhető a mérés.
1.1.3. A Hamburg-Wechsler-intelligenciateszt gyerekeknek
A szakirodalomban HAWIK néven ismeretes, ami a német
elnevezés rövidítése. 6-15 évesek vizsgálatára használják. Abban tér el a többi
intelligenciateszttől, hogy az intelligenciahányadost nem a szokásos módon adja
meg, hanem az adott korosztály átlagától való egyéni eltérés mértékével. Tehát
nem abszolút értéket mér, hanem az egyén relatív helyzetét korosztályán belül.
Előnye,
hogy az egyes részpróbákat (5+1 verbális és 5 cselekvés feladatcsoport) tetszés
szerinti sorrendben exponálhatják.
10-60
éves korú személyek individuális vizsgálatára alkalmazható.
A
tesztbatériák részpróbái a következők:
Verbális
próbák:
- ismeretek
- helyzetek megértése
- számismétlés
- számolási feladatok
- összehasonlítás → főfogalom megnevezési próba
Cselekvéses
próbák:
- rejtjelezés-próba
- képrendezés
- képkiegészítés
- mozaikpróba
- szintézispróba
Az
egyes részpróbák egyre nehezednek; a könnyebb kérdések az első, a nehezebb
feladatok a magasabb sorszámú helyeken találhatóak.
1.1.4. Az iskolaérettségi tesztek
Iskolaérettnek szokás nevezni azt a gyereket, aki vele
azonos korúak társaságában tervszerű munkával képes magáévá tenni művelődési
javakat. Ezt több tényező teszi lehetővé: megfelelő testi és értelmi
fejlettség, munkaképesség és közösségi magatartás. A testi fejlettséget az
orvos dönti el, a többi a pszichológus és a pedagógus dolga.
Az értelmi fejlettség legfontosabb kritériumai a
következők:
Differenciálóképesség.
Megfigyelőképesség. Vagyis az, hogy a tárgyakat olyan tagoltan tudja felfogni, hogy határozott
képe legyen a részletekről, ugyanakkor ne tévessze szem elől az egészet. Ez a
tulajdonság az olvasás és az írás tanulásában elengedhetetlen.
Emlékezet. Nem
felel meg az iskolai követelményeknek a már kisgyermekkorban is kifejlődött
mechanikus emlékezet. Emellett olyan értelmes megőrzésre is szükség van, mint
pl. egy rövid történet 4-5 fő mozzanatának emlékezetben tartása, egy 6-8 szóból
álló mondat elismétlése, egy több mozzanatból álló tevékenység utánzása,
megismétlése emlékezetből, valamint, hogy tudjon differenciálni a sok és kevés,
illetve a nagy és kicsi közt.
Munkaképesség.
Legyen képes akarattal koncentrálni egy dologra úgy, hogy ki tudja küszöbölni
az esetleg fellépő kisebb-nagyobb elterelő ingereket. A munkaképesség jelenti
azt a szándékot is, hogy a kapott feladatokat elvégezze. Vagyis, hogy ne a
minden gyermeknél megtalálható természetes mozgásszükséglet vagy a hangulat
befolyásolja tetteit, hanem koncentrálni tudjon az iskolai munka
kívánta feladatok elvégzésére.
Közösségi magatartás. Szükséges, hogy a tanítás néhány órájára el tudja viselni a gyermek a
családi környezetben megszokott személyek hiányát. Ugyanakkor ne csüngjön a tanítón,
ne igyekezzen kisajátítani őt magának, hanem illeszkedjen be a csoportba, vesse
alá magát a közös cselekvés szabályainak, és arra is képes legyen, hogy az
egyéni csendes munkák idején önállósuljon társaitól, ne zavarja őket.
1.1.5. Cattell kultúrfüggetlen
intelligenciatesztje
Már
Binet és Terman is felismerte, hogy az intelligenciatesztek által mért
intelligenciaszint szociális és kulturális hatásoktól is függ. A későbbi
vizsgálatok ezt a feltételezést megerősítették. Törekedtek a pszichológusok a
„kulturális hatásoktól mentes", „kultúrsemleges" tesztek kifejlesztésére.
Kultúrsemleges
próbák: Cattell és Raven tesztjei.
A
gyermek intelligenciájának mérésére legalkalmasabb intelligenciateszt Cattell
kultúrfüggetlen intelligenciatesztje, mely az iskolai tudásanyagtól, valamint a
szociális környezet hatásaitól függetlenül méri az értelmi funkciók működését.
Abból
indult ki, hogy az intelligencia általános és speciális tényezőkből tevődik
össze. Általános tényező a „g" faktor mindenfajta feladat megoldásakor megnyilvánul,
míg a speciális „s" faktor összetevő feladatonként eltérő.
A
kultúrfüggetlen intelligenciateszt az intelligencia általános összetevőit méri.
A
Cattell-féle teszt kultúrsemleges része grafikus, a feladatokat ábrákban
megadó, papír-ceruza megoldást igénylő feladatsorokat tartalmaz. Három
különböző nehézségi szintű skálája van kisgyermekkortól felnőttkorig.
1.1.6.
Raven-teszt
Raven
Progressive Matrices elnevezésű eljárása az általános feladatmegoldó
intelligenciát tárja fel, az észlelés-, elemzés-integrálás készségének vizsgálatával.
RQ
= az általános feladatmegoldó intelligencia mutatója.
Magas
értéke az új feladatokhoz való biztos alkalmazkodást, tanulási képességet,
mentális önszabályozást jelent.
A
vizsgált személyeknek a hiányzó ábrákat kell a meglevő viszonylatok alapján
kiegészítenie. A helyes megoldás azt kívánja, hogy a vizsgálati személy a két
sor, illetve mintázat rendezési elvét felismerje.
A
feladatok fokozatosan nehezednek, egyre bonyolultabb összefüggéseket kell
felismerni ahhoz, hogy a hiányos kép kiegészíthető legyen. Alkalmazható
egyénileg és csoportosan, kötött vagy kötetlen megoldási idővel. Az eredmények
értékelése nagy körültekintést igényel.
1.1.7.
Klein Sándor: nem verbális tesztje
Célja
a matematikai műveletek szimbolikus reprezentációinak interterpretációjára való
képesség mérése.
A
vizsgált személyeknek előre megadott lehetőségek közül kell választaniuk: a
feladatlap alján levő nyolc ábra közül az üreges cellából hiányzót kell kikeresniük
és a számát a válaszlapra leírniuk.
1.1.8.
Miffein: Kognitív képességeket vizsgáló
teszt
Verbális,
kvantitatív és nem verbális irányú vizsgálat.
A
verbális vizsgálat altesztjei:
- mondatkiegészítés,
- osztályozás,
- analógiák.
A
kvantitatív vizsgálat altesztjei:
- kvantitatív kapcsolatok,
- számsorok,
- egyenlőségek képzése.
A
nem verbális vizsgálat altesztjei:
- figurák osztályozása,
- figurák analógiája,
- figurák szintézise.
1.2. Speciális képességtesztek
Speciális képességeken általában egyéni potenciákat
értünk, amelyek egy-egy területen átlagon felüli tevékenységeket,
teljesítményeket, tevékenységeket tesznek lehetővé. Nem egyszerűen született
adottságok, hajlamok ezek, hanem az ember bizonyos tevékenységi formákban való
fejlődésének termékei ( műszaki, szerkesztési, ábrázolói, zenei stb.). A
gyermek tevékenységi formáit pedig elsősorban szűkebb környezete határozza meg.
Ezért az ingerszegényebb környezetben felnövekvő, az alacsonyabb társadalmi
réteghez tartozó gyermekek speciális képességeinek a fejlődése kevésbé
biztosított.
Az ilyen irányú vizsgálatok alkalmasak egy adott
időpontban diagnózis megállapítására, azonban nagyon helytelen dolog e tesztek
alapján kontraszelekciós prognózist felállítani. Nem szabad egy gyermekről
kimondanunk pl. azt, hogy nem lehet belőle zenész, mivel a tesztvizsgálaton nem
érte el a kritikus alsó teljesítményhatárt. A képességek ugyanis meghatározott
tevékenységekkel fejleszthetőek, az öröklött diszpozícióktól függő mértékben.
Mivel méréseink a pillanatnyi fejlettség szintjének megállapítására alkalmasak,
és nem a született idegrendszeri diszpozíciók mérésére, így megalapozatlanok a
kizáró prognózisok. Prognózist (előrejelzést, jóslást) csak a pedagógiai
tevékenységre van jogunk készíteni, nevezetesen arra, hogy a megállapított
fejlettségi szint alapján milyen képességek fejlesztésére fordítson figyelmet a
pedagógus.
1.2.1. A mechanikus emlékezet vizsgálatára általában
olyan feladatok szolgálnak, amelyek egyszerű, logikai kapcsolatban nem álló,
semmiféle rendszerességet nem mutató asszociációk megőrzését kívánják. Pl. egy
lapon összefüggéstelen szavak vannak egymás alá írva, és minden szó mellett
szerepel egy szám. A vizsgált személy meghatározó ideig nézheti a lapot, majd
elveszik tőle azt, és a kezébe adnak egy másikat, amelyen csak az előbbi lapon
látható számok vannak feltüntetve ugyanabban a sorrendben. Emlékezetből kell
felidézni minél több, a számokhoz tartozó szót. Az értékelés a hibás és a
hiányzó szavak számbavételével történik. Hiányossága, hogy a megőrzés
tartamáról nem nyújt adatokat.
1.2.2. Az értelmes emlékezetet vizsgáló tesztnél
az asszociációs szópárok között valamiféle logikai kapcsolat van. Pl.
ilyenszerű szópárok szerepelnek a lapon: autó
- benzin, táska - barna, ceruza - papír, haragos - kiabál, festék - ecset stb.
Meghatározott ideig való szemlélés után a vizsgált személyek kézbe kapnak egy
másik lapot, amelyen e szópárokból csak az egyik van feltüntetve, és fel kell
idézni a hiányzó szavakat.
1.2.3. Az értelmes memória
egyik komponense az arcmemória. Ezt
is lehet mérni teszt segítségével. Pl. néhány személy csoportképét kell
szemlélni egy ideig, majd az egyenkénti fényképeket kell azonosítani a
csoportképen lévő hellyel úgy, hogy csak a körvonalak látszanak ezúttal a fejek
helyén.
1.2.4. A figyelem fejlettségének a vizsgálatára is sok teszt áll rendelkezésre. Pl. a Bourdon-tesztben
meghatározott terjedelmű nyomtatott szövegben alá kell húzni egy megadott betűt
(pl. az n-et) mindenhol. Vagy egy ilyenszerű betű-betűkombinációkat, illetve
betű-számkombinációkat tartalmazó lapon pl. alá kell húzni az egyező
betűpárokat vagy betű-számpárokat.
1 CA AC
AB BA 1
CB Ac BA Ab
2 7A B6
AA Aa 2
A7 B6 Ad aA
3 bA
bC bD DD
3 dD Ab
bA Dd
4 AD
8D DD ED 4
aD 8D DD Eb
5 E6 A3
CE Ce 5
6A Cd A3
CC stb.
1.2.5. Speciális
gondolkodási képesség a gyors áttekintés, a gyors felfogás. Ebben is igen
fejlett figyelem funkcionál. Ezt a képességet vizsgálja pl. az Army-Alpha-Test. ■77
▲4 ●3 ▲5A ▪8 ■2 ●6 ▼9B ▪3 ◄13
▲16 ●16 □10H
Ha a „rajta „ szót hallja, húzzon vonalat minden olyan páros számon
keresztül, amelyik nem négyzet mellett található és minden olyan páros számon
keresztül, amelyik négyzet mellett betűvel együtt található. Az értékelés úgy
történik, hogy számba veszik az elkövetett hibák számát, s ezt a helyes
válaszok számához viszonyítják, s az eredményt százalékban fejezik ki.
1.3. Pályaalkalmassági tesztek
Ezek mindig kombinált
vizsgálati eszközök. Mindenekelőtt a testi-fiziológiai alkalmasságot vizsgálják
velük, majd általános és speciális képességvizsgálat következik a szakma
kívánta képességeknek megfelelően. Bizonyos foglalkozási ágakban pl. az
átlagosnál jóval fejlettebb figyelemre, emlékezetre, gyorsabb
felfogóképességre, ítéletalkotásra és ezen alapuló döntésre van szükség.
Márpedig ezeket pontosan mérni lehet tesztek segítségével.