2. feladat
2. Kreativitásteszt
A
gondolkodási képességek vizsgálatára a pszichológiában hosszú évtizedekig az
intelligenciateszteket használták. Ezek azonban éppen az alkotó gondolkodás, a
kreativitás legfontosabb tényezőit hagyták figyelmen kívül. Az
intelligenciatesztek ugyanis egyetlen lehetséges helyes választ igénylő
megoldása a konvergens gondolkodás vizsgálatára alkalmas. Az alkotó, divergens
gondolkodás vizsgálatára speciális tesztek létrehozására volt szükség.
2.1. Guilford
A
kreativitás olyan faktorokat jelent, amelyek nem egy jó megoldást kínáló,
klasszikus konvergens jellegű feladatoknál jelennek meg, hanem olyanoknál, ahol
a feladat nyitottsága révén nincs egyetlen vagy kisszámú jó megoldás. A
teljesítmény jellemezhető:
- a megoldások számával,
- a megoldási csoportok közötti váltással,
- és a megoldások eredetiségével.
A
kreativitásvizsgálatok túlnyomórészt a divergens gondolkodás mérésére
irányulnak. Ezen belül Guilford eredetileg nyolc faktort különített el (később
egy sor összevonásra került):
- originalitás
- érzékenység
- redefiniáció
- adaptív és spontán hatékonyság
- könnyedség, folyékonyság
- kidolgozottság
- értékelő gondolkodás
2.2. Torrance-teszt
A
legismertebb kreativitásteszt. Verbális és képi feladatokat tartalmaz.
Verbális feladatai:
1-3.
Kérdezz és találgass: bizonytalan
tartalmú képről kell kérdéseket feltenni (1), találgatni az események okát (2),
végül a következményeit (3). Ezek a kíváncsiságra, mint a kreativitás fontos
faktorára irányulnak, a hipotézis formáló, analizáló és szintetizáló képesség
vizsgálatára alkalmasak.
4.
Tárgyjavítás: kitömött
játékállatokat kell gondolatban alakítani úgy, hogy minél érdekesebb játék
legyen. Megoldásához az „én érdekében történő regresszió" szükséges, ez csökkenti
a belső akadályokat, megkönnyíti a megszokottól való elszakadást. A játékosság
alapvető kreativitási tényező, a gondolkodás szabadságát, nem-konzekvencionális
irányultságát jelzi.
5.
Szokatlan használat: szokatlan
felhasználási módok gyűjtése megszokott tárgyakhoz. Megoldásához le kell
küzdeni a merev, rögzült gondolati sémákat, funkcionális kötődéseket.
6.
Szokatlan kérdések: A szokatlan
használatban megadott hívószavakra kell olyan kérdéseket gyűjteni, amelyek
felkeltették az érdeklődést az adott tárgy iránt. Cél: divergens erő vizsgálata.
7.
Feltételezés: abszurd szituáció „a
lehetetlen lehetőségének" elfogadása, a különböző lehetőségek elképzelése.
Figurális feladatok:
1.
Képszerkesztés: megadott színes
papír-figura felhasználásával kell képet szerkeszteni. A feladat az önálló
alkotóerőt, tervező képességet, vizuális eredetiséget mozgatja meg. Fontos
szerepe van a problémamegoldó érzékenységnek.
2.
Hiányos ábrák: az alaklélektan
szerint a hiányos ábra feszültséget okoz, ezért a vizsgálati személy arra érez
késztetést, hogy azt a legkézenfekvőbb, legegyszerűbb módon egészítse ki. Az
eredeti válaszokhoz viszont az kell, hogy az egyén kontrollálja a benne levő
feszültséget és késleltesse a megoldást kereső periódus lezárását.
3.
Ismételt figurák: párhuzamos
vonalakat, illetőleg köröket kell rajzokká bővíteni. Itt az inger mindig
ugyanaz.
2.3. Barkóczi-Klein
standardizált feladatsora a kreativitás mérésére
Ez
a feladatsor a következő feladatokból áll:
szokatlan használat: megadott köznapi vizsgálati tárggyal
(gyufa) kapcsolatban annyiféle - a megszokottól eltérő, de adekvát - használati
lehetőséget kell felsorolni, amennyi az eszünkbe jut.
konzekvenciavizsgálat: új és szokatlan helyzet lehetséges
következményeit (minél többet) kell elképzelni és leírni.
mondatbefejezés: egy megkezdett mondatot minél
többféleképpen kell befejezni.
távoli asszociációs feladatok: 10 egymástól igen távol eső szópár között asszociációs kapcsolatokat kell találni.