3. feladat
JELLEMZŐ |
TUDÁSSZINTMÉRÉS |
KÉPESSÉGVIZSGÁLAT |
A mérendő terület jellege: - lefedő: speciális megoldást kíván. - feltáró |
Tanterv, tananyag tartalmak és követelmények rendszere
Több eszköz van pl.: tanterv, tankönyvek segítenek a tartalmi oldalhoz. Követelmény feltárása tanterv: fejlesztési követelményt ad: ismerje, tudja, legyen képes...
Követelményeket értékelésre ki kell dolgozni! Magunknak kell kitalálni, taxonómiákat kell összeállítani. |
Képességstruktúra, műveletek és fejlettségi szintek rendszere
Meghatározni milyen képességeket szeretnénk mérni, milyen azok struktúrája. Pl.: logikus gondolkodás, olvasás megértés.
Kevés eszköz van. |
Feladatok készítése
Adekvát feladatokat kell készíteni, amelyekre követelmény van. |
A tartalmak és a követelmények szerint |
A műveletek és a fejlettségi szintek szerint
Tartalomfüggetlen legyen, ne befolyásolja a tananyag, a tantárgyi tudás. A gyermek játékaihoz, napi tevékenységeihez kötődjön. Nincs sokféle feladat, de egy-egy típusból többet, nehézségi fokozattal találunk. Nem kívánság a 100 % elérése. Fontos a differenciálás; arra törekszenek, hogy teljes eloszlást kapjanak. |
Tesztek, tesztváltozatok összeállítása |
A tananyag rendszere alapján, tartalmak és követelmények szerinti lefedés A tesztben sokféle feladat van, különböznek egymástól tartalmukban, típusukban. A követelményszintek is változatosak. Nincsen feleletválasztós, mert az a lefedésnek nem felel meg. Több tesztváltozat kell. A csoport méretéhez kell alakítani a tesztváltozatokat. Sorozatok 4-6 tesztből állnak. Sorsolással kapnak a gyerekek egy tesztsorozatot. Városszintű mérésnél minden tesztváltozatot fel kell használni. Nem kapunk osztályszinten teljes diagnosztikát, azt csak országos mérésre kapunk. |
A képességek rendszere alapján strukturális és fejlődésbeli lefedés
Nem túl változatos: egész résztesztek ugyanolyan feladattal. |
A mérés időpontja |
Általában kötött, adott évfolyamra, adott periódusra
Adott tantárgyhoz, adott tartalomhoz, adott tananyaghoz. |
Általában kötetlen, több évfolyamon, többféle periódus
Szinte bármikor el lehet végezni, akár több alkalommal is. De elég évente, kétévente mérni. A teszt alkalmazhatósága több évet átfog. Olvasás 8-16 évig. Életkori standardokhoz kell hasonlítani és nem a maximum pontszámhoz viszonyítani. Reliabilitást kell nézni. |
Értékelés, elemzés |
Norma- vagy kritériumorientált, esetenként strukturális |
Norma-, néha kritériumorientált, gyakran strukturális
Fontos a tesztek dokumentálása. |