3. feladat

iDevice ikon Olvasnivaló
3. A diagnosztikus tudásszint- és képességvizsgálatok összehasonlítása

 

JELLEMZŐ

TUDÁSSZINTMÉRÉS

KÉPESSÉGVIZSGÁLAT

A mérendő terület jellege:

-          lefedő: speciális megoldást kíván.

-          feltáró

Tanterv, tananyag tartalmak és követelmények rendszere

 

Több eszköz van pl.: tanterv, tankönyvek segítenek a tartalmi oldalhoz.

Követelmény feltárása tanterv: fejlesztési követelményt ad: ismerje, tudja, legyen képes...

 

Követelményeket értékelésre ki kell dolgozni! Magunknak kell kitalálni, taxonómiákat kell összeállítani.

Képességstruktúra, műveletek és fejlettségi szintek rendszere

 

Meghatározni milyen képességeket szeretnénk mérni, milyen azok struktúrája.

Pl.: logikus gondolkodás, olvasás megértés.

 

Kevés eszköz van.

Feladatok készítése

 

Adekvát feladatokat kell készíteni, amelyekre követelmény van.

A tartalmak és a követelmények szerint

A műveletek és a fejlettségi szintek szerint

 

Tartalomfüggetlen legyen, ne befolyásolja a tananyag, a tantárgyi tudás.

A gyermek játékaihoz, napi tevékenységeihez kötődjön.

Nincs sokféle feladat, de egy-egy típusból többet, nehézségi fokozattal találunk.

Nem kívánság a 100 % elérése. Fontos a differenciálás; arra törekszenek, hogy teljes eloszlást kapjanak.

Tesztek, tesztváltozatok összeállítása

A tananyag rendszere alapján, tartalmak és követelmények szerinti lefedés

A tesztben sokféle feladat van, különböznek egymástól tartalmukban, típusukban.

A követelményszintek is változatosak.

Nincsen feleletválasztós, mert az a lefedésnek nem felel meg.

Több tesztváltozat kell. A csoport méretéhez kell alakítani a tesztváltozatokat. Sorozatok 4-6 tesztből állnak. Sorsolással kapnak a gyerekek egy tesztsorozatot. Városszintű mérésnél minden tesztváltozatot fel kell használni.

Nem kapunk osztályszinten teljes diagnosztikát, azt csak országos mérésre kapunk.

A képességek rendszere alapján strukturális és fejlődésbeli lefedés

 

Nem túl változatos: egész résztesztek ugyanolyan feladattal.

A mérés időpontja

Általában kötött, adott évfolyamra, adott periódusra

 

Adott tantárgyhoz, adott tartalomhoz, adott tananyaghoz.

Általában kötetlen, több évfolyamon, többféle periódus

 

Szinte bármikor el lehet végezni, akár több alkalommal is. De elég évente, kétévente mérni.

A teszt alkalmazhatósága több évet átfog.

Olvasás 8-16 évig.

Életkori standardokhoz kell hasonlítani és nem a maximum pontszámhoz viszonyítani.

Reliabilitást kell nézni.

Értékelés, elemzés

Norma- vagy kritériumorientált, esetenként strukturális

Norma-, néha kritériumorientált, gyakran strukturális

 

Fontos a tesztek dokumentálása.