2. feladat

iDevice ikon Olvasnivaló
2. Az Országos kompetenciamérés előzményei

A tanulói teljesítmények standardizált tesztekkel történő mérése hosszabb ideje rendszeresen folyik Magyarországon is, így ma már több évre visszamenőleg rendelkezünk olyan adatokkal, amelyek lehetővé teszik a teljesítmények időbeli változásainak az elemzését is. Ilyen vizsgálatok folytak az elmúlt években az Országos Közoktatási Intézet budapesti Értékelési és Érettségi Vizsgaközpontjában, mely később a KÁOKSZI, majd a SuliNova szervezeti egységeként működött, különböző elnevezés alatt, valamint az ugyanezen intézeten belül működő szegedi Alapműveltségi Vizsgaközpontban, illetve korábban a szegedi egyetemen kialakult szakmai műhelyben, később annak jogutódjában. Mindkét helyen nemzetközi összehasonlító elemzések is folytak. A budapesti központ a hetvenes évek eleje óta folytatott méréseket az IEA-vizsgálatok keretei között, a nyolcvanas évek közepe óta végzett rendszeres adatfelvételei, az ún. Monitor-mérések. (Ezek - éppúgy, mint a szegedi felmérések - mintavételes eljáráson alapulnak. ) A vizsgálatok központjában az eszköz jellegű tudás állt, vagyis azok az ismeretek, amelyek a tanuláshoz, a további ismeretek elsajátításához nélkülözhetetlenek: olvasás-szövegértés, matematika, számítástechnika. Az összehasonlíthatóság igénye már az első felmérés során meghatározta a tesztek feladatait: a különböző korosztályok tesztjeiben szereplő azonos feladatok segítségével megállapíthatjuk például, hogy mennyivel tudnak többet a nyolcadik osztályosok, mint a negyedikesek. Az empirikus és ismétlődő kutatásban az alapvető kérdés, hogy mit tudnak a tanulók a korábbi felmérésekhez viszonyítva. Az egybevetés lehetőségét a hídfeladatok biztosítják, melyek segítségével megbízható adatokat kaphatunk arról, hogy mennyit javult illetve romlott az egyes korcsoportok teljesítménye a vizsgált tudásterületeken. További szempont a különböző korosztályok teljesítményeinek összehasonlítása, annak megállapítása, hogy melyik életkorban gyorsabb, melyikben lassúbb a tanulói tudás gyarapodása.

Teszt

1986

1991

1993

1995

1997

Olvasás

4., 8., 10., 12.

3., 4., 8.,

10.

3., 4., 7., 8., 10., 12.

4., 6., 8., 10., 12.

Matematika

4., 8., 10., 12.

3., 4., 7., 8.

10.

3., 4., 7., 8., 10., 12.

4., 6., 8., 10., 12.

Számítástechnika

8., 10., 12.

8.

10.

8., 10., 12.

8., 10., 12.

Természettudomány

 

 

10.

3., 4., 7., 8., 10., 12.

4., 6., 8., 10., 12.


Monitor 1999


  • Vizsgált tudásterületek: szövegértés, matematika, számítástechnika, természettudomány (a TIMSS-felméréshez kapcsolódott).
  • 8. évfolyam.


Monitor 2001


  • Vizsgált tudásterületek: szövegértés, matematika, természettudomány.
  • 3., 4. és 8. évfolyam.


Monitor 2003 és Monitor 2005


Vizsgált tudásterületek: szövegértés, matematika, természettudomány.

(Az előzmények körében nem tértem ki a nemzetközi felmérésekre: IEA, PISA.)