2. feladat
A tanulói teljesítmények standardizált tesztekkel történő mérése hosszabb ideje rendszeresen folyik Magyarországon is, így ma már több évre visszamenőleg rendelkezünk olyan adatokkal, amelyek lehetővé teszik a teljesítmények időbeli változásainak az elemzését is. Ilyen vizsgálatok folytak az elmúlt években az Országos Közoktatási Intézet budapesti Értékelési és Érettségi Vizsgaközpontjában, mely később a KÁOKSZI, majd a SuliNova szervezeti egységeként működött, különböző elnevezés alatt, valamint az ugyanezen intézeten belül működő szegedi Alapműveltségi Vizsgaközpontban, illetve korábban a szegedi egyetemen kialakult szakmai műhelyben, később annak jogutódjában. Mindkét helyen nemzetközi összehasonlító elemzések is folytak. A budapesti központ a hetvenes évek eleje óta folytatott méréseket az IEA-vizsgálatok keretei között, a nyolcvanas évek közepe óta végzett rendszeres adatfelvételei, az ún. Monitor-mérések. (Ezek - éppúgy, mint a szegedi felmérések - mintavételes eljáráson alapulnak. ) A vizsgálatok központjában az eszköz jellegű tudás állt, vagyis azok az ismeretek, amelyek a tanuláshoz, a további ismeretek elsajátításához nélkülözhetetlenek: olvasás-szövegértés, matematika, számítástechnika. Az összehasonlíthatóság igénye már az első felmérés során meghatározta a tesztek feladatait: a különböző korosztályok tesztjeiben szereplő azonos feladatok segítségével megállapíthatjuk például, hogy mennyivel tudnak többet a nyolcadik osztályosok, mint a negyedikesek. Az empirikus és ismétlődő kutatásban az alapvető kérdés, hogy mit tudnak a tanulók a korábbi felmérésekhez viszonyítva. Az egybevetés lehetőségét a hídfeladatok biztosítják, melyek segítségével megbízható adatokat kaphatunk arról, hogy mennyit javult illetve romlott az egyes korcsoportok teljesítménye a vizsgált tudásterületeken. További szempont a különböző korosztályok teljesítményeinek összehasonlítása, annak megállapítása, hogy melyik életkorban gyorsabb, melyikben lassúbb a tanulói tudás gyarapodása.
Teszt |
1986 |
1991 |
1993 |
1995 |
1997 |
Olvasás |
4., 8., 10., 12. |
3., 4., 8., |
10. |
3., 4., 7., 8., 10., 12. |
4., 6., 8., 10., 12. |
Matematika |
4., 8., 10., 12. |
3., 4., 7., 8. |
10. |
3., 4., 7., 8., 10., 12. |
4., 6., 8., 10., 12. |
Számítástechnika |
8., 10., 12. |
8. |
10. |
8., 10., 12. |
8., 10., 12. |
Természettudomány |
|
|
10. |
3., 4., 7., 8., 10., 12. |
4., 6., 8., 10., 12. |
Monitor 1999
- Vizsgált tudásterületek: szövegértés, matematika, számítástechnika, természettudomány (a TIMSS-felméréshez kapcsolódott).
- 8. évfolyam.
Monitor 2001
- Vizsgált tudásterületek: szövegértés, matematika, természettudomány.
- 3., 4. és 8. évfolyam.
Monitor 2003 és Monitor 2005
Vizsgált tudásterületek:
szövegértés, matematika, természettudomány.
(Az előzmények körében
nem tértem ki a nemzetközi felmérésekre: IEA, PISA.)