3. feladat

iDevice ikon Olvasnivaló
3. Az Országos kompetenciamérés

Magyarországon 2001-ben a kormányzat kiépített egy kompetencia alapú, több, teljes iskolai populációt átfogó mérési rendszert, melyet ma Országos Kompetenciamérésnek neveznek. Először a tanév rendjéről szóló miniszteri rendelettel, később a közoktatási törvénybe rögzítve, a közoktatás meghatározó elemévé nőtte ki magát ez a 2001 novemberében kezdődött méréssorozat. A diagnosztikus mérés célja nem az iskolában elsajátított tudás szintjének vizsgálata, hanem az, hogy a tanulók képesek-e a tudásukat az életben hasznosítani, alkalmazni és a további ismeretszerzésben felhasználni. A felmérés tesztjei ezért alapvetően nem a tantervi követelmények teljesítését mérik, hanem, hogy a tanulók mennyire képesek a tanultakat aktivizálni, valódi problémákat, helyzeteket megoldani. Továbbá a felmérés célja: a tanárok értékelési kultúrájának növelése; a mérési-értékelési kultúra terjesztése; az önkép és a valóságos kép összehasonlíthatóságát megteremtő adatbázis létrejötte, vagy egy olyan mérés, ami az önképet és a valóságos képet összehasonlíthatóvá teszi; a hozzáadott érték vizsgálhatóvá tétele; a tanulói teljesítmények diagnosztizálása és az erre épülő fejlesztése.

A méréseket ún. „bemeneti pontokon" (azaz egy-egy képzési szakasz és egyúttal a tanév elejére) tervezték, eredetileg azzal a céllal, hogy egy évvel később, követő jelleggel a már megmért populáción vagy annak egy részén megismétlik azt (lehetővé téve ily módon az ötödik és a hatodik, illetve a kilencedik és a tízedik évfolyam közötti előrehaladás vizsgálatát).

Kiemelkedő cél volt, hogy a pedagógusokat és az iskolákat saját maguk által is használható diagnosztikus mérőeszközökkel lássák el: az első osztályok esetében például olyan mérőeszköz-csomagot (DIFER) kaptak az intézmények, amelyet bármikor felhasználhatnak az alsó tagozatot kezdő tanulók alapképességeinek mérésére.

Noha a mérések természetesen az iskolák és az oktatási rendszer értékelésére alkalmas adatokat is eredményeznek, ezeket kezdetben nem akarták külső intézményértékelési célokra felhasználni.

A mérés fontos jellemzője, hogy általános iskolában ez az egyetlen olyan mérés, aminek segítségével szembenézhetünk az eredményeinkkel, össze tudjuk hasonlítani magunkat a hasonló adottságú iskolákkal. Olyan adatok, oksági összefüggések birtokába juthatunk, amelyek felhasználásával jobbá, eredményesebbé tehetjük az oktatásunkat.

Országos kompetenciamérés 2001 (2001. november)

  • A vizsgált populáció: 5. és 9. évfolyam. A korcsoport egészére kiterjedő országos mérés.
  • Cél: A tanulók képességeinek felmérése a tanév és egyben egy-egy iskolaszakasz elején (kimeneti tudás).
  • Mindenki azonos napon írta.
  • Vizsgált területek: szövegértés, matematika.
  • Iskolánként, véletlenszerűen kiválasztott 20-20 tesztet kellett beküldeni. A többi feldolgozásáról az intézmények maguk dönthettek.
  • Egy javítókulcs és útmutató készült.

Országos kompetenciamérés 2003 (2003. május)

  • A vizsgált populáció: 6. és 10. évfolyam.
  • Cél: Felmérni a tanulók tudását a tanév végén (kimenti tudás).
  • Vizsgált tudásterületek: szövegértés, matematika.
  • Teljes körű, de véletlenszerűen kiválasztott 20 tanuló tesztjét kellett elküldeni.
  • Előrelépések:
    • Képességszintek meghatározása: A tanulói teljesítményeket mind a szövegértés, mind a matematika területén nem csupán a feladatok szintjén állapították meg, hanem a tanulók adott területen kialakított képességszintjeit is meghatározták.
    • Az iskolai hozzáadott érték kiszámítása: az iskola szerepét is megpróbálták meghatározni a tanulói teljesítményekben.

Országos kompetenciamérés 2004 (2004. május)

  • Vizsgált populáció: 6., 8., 10. évfolyam.
  • Cél: Felmérni a tanulók tudását a tanév végén (kimenti tudás).
  • Vizsgált tudásterületek: szövegértés, matematika.
  • A tanulói és iskolai kérdőívek azt a célt szolgálták, hogy az ezekből nyert adatok segítségével az iskolák eredményeit ne csak önmagukban, hanem a tanulók és az iskola körülményeinek, lehetőségeinek a figyelembevételével is elemezni tudják.

Országos kompetenciamérés 2006 (2006. május)

  • Vizsgált populáció: 6., 8., 10. évfolyam.
  • Vizsgált tudásterületek: szövegértés, matematika.
  • Telephelyi kérdőív.

Országos kompetenciamérés 2007 (2007. május)

  • Vizsgált populáció: 4., 6., 8., 10. évfolyam.
  • Vizsgált tudásterületek: szövegértés, matematika.

A kompetenciamérés sokrétű, komplex elemzést igényel. A legfontosabb cél a tartalmi modernizáció támogatása, a tanórai gyakorlat befolyásolása, a pedagógusok mérési-értékelési kultúrájának fejlesztése. Ezért az egyszerű statisztikai eszközökön túlmutató korszerű módszereket is alkalmaznak. 2001-től 2007-ig sokat fejlődött a feldolgozás és az adatközlés. (A 2007-es mérés egyik újdonsága volt, hogy az objektivitást növelendő, a 10. évfolyamosok tesztkitöltését külső mérőbiztosok felügyelték.)

Az országos kompetenciamérés normatív értékelés, amely azt jelenti, hogy egy kiválasztott populáció átlagához viszonyítja a minta eredményeit.