3. feladat
3. A tesztszerkesztés
3.1. Az értékelési rendszer kialakítása
Ahhoz, hogy egy teszt betölthesse funkcióit,
segítségével a tanulók tudását objektíven és megbízhatóan felmérhessük, szükség
van megfelelő értékelő rendszer kialakítására is.
3.2. A javítókulcs és az értékelés technikája
A tesztelés alapvető feltétele, hogy a teszt
megoldója pontosan tudja, hogy mit kell tennie, milyen módon kell a feladatot
megoldania, a kérdést megválaszolnia. Minden tesztnek, kérdésnek, feladatnak
pontosan tartalmaznia kell, hogy mi az, amit a megoldótól elvárunk. Ügyelni
kell a kérdések megfogalmazására, helyességére.
Ha válaszalternatívákat
adunk, pontosan közölni kell, hogy mi a teendő, pl. egy vagy több jó válasz
van, a jót kell bekarikázni, vagy a rosszat áthúzni.
Elő kell írni a tesztet
javító pedagógusok feladatát → javítókulcsot kell készíteni, amelyek leírják a
javítás módját, és megadják a jó megoldásokat. A feladat típusától függően közlik
a jó megoldás kódját, vagy megadják azokat a szavakat, tényeket, amelyeknek a
válaszban elő kell fordulniuk ahhoz, hogy azokat jónak fogadhassuk el.
A teszteket el kell
látni az értékeléshez szükséges tartozékokkal. Célszerű a feladatok mellett
feltűntetni a megoldásukkal elérhető pontszámot. Ez már a teszt megoldása során
orientálhatja a tanulókat, a kijavított tesztet visszakapva pedig tájékoztat a
megszerzett és elvesztett pontokról. A javítást is egyszerűvé teszi.
3.3. Pontozás, súlyozás
A tanulók teljesítményét, a feladatok megoldása
során végzett munkáját a lehető legkisebb, még önállóan értékelhető egységekre
kell bontani. A javítás technikájának egyértelművé tétele mellett visszacsatoló
funkciója is van: visszakapva a tesztet a tanuló pontosan tudja, mi az, amit
jól oldott meg, és mi az, amit nem.
A legkisebb önállóan
értékelhető feladatelemek már csak jók vagy rosszak lehetnek.
Azt az eljárást,
amelynek során a feladatelemekhez különböző pontszámokat rendelünk, súlyozásnak nevezzük, a
feladatelemekhez tartozó pontszám a feladatelem súlya.
Ha a tudásnak vannak
fontosabb és kevésbé fontos elemei, akkor egy fontosabb elemnek a tudásával
vagy nem tudásával több pontot lehessen szerezni, illetve veszíteni, mint egy
jelentéktelenebb elemmel. A nehezebb feladat megoldásával több pontot szerezzen
a gyermek, mint egy könnyebbel.
A tudáselemek relatív
fontosságának meghatározására a szakértők közmegegyezése szolgál:
vagy: valamely módon meg kell
szavaztatni a szakembereket, hogy melyik tudáselemet mennyire tartják fontosnak,
vagy: empirikusan is
elvégezhetjük: kellő számú tanulóval megoldatjuk a tesztet, majd a feladatot
annál nehezebbnek tekintjük, minél kevesebben tudták megoldani.
3.4. Az ekvivalens tesztváltozatok készítése
Ugyanannak az átfogó tudásterületnek a felmérésére
azonos módon használható, egymással egyenértékű tesztek legyenek. Pl.:
célszerű, ha az egymás mellett ülő tanulók nem pontosan ugyanazokat a
feladatokat oldják meg, vagy egy adott tanulócsoportnak a tudását egy adott
témakörben többször is megvizsgáljuk. Ezekben az esetekben használjuk az ekvivalens tesztváltozatokat.
Két tesztet akkor
tekinthetünk ekvivalensnek, ha a mérést a tesztekkel elvégezve a két teszt
eredményei minden tanuló esetében megegyeznek. Ezt persze a gyakorlatban nem
lehet elérni, csak többé-kevésbé megközelíteni. Ahhoz, hogy a különböző
tesztváltozatok ekvivalensek legyenek, az kell, hogy mindegyik teszt
megközelítően ugyanazt a tágabb tudásterületet vizsgálja, a tesztekben hasonló
arányban legyenek könnyű és nehéz feladatok.
3.5. A tesztek kipróbálása és standardizálása
A teszt elkészítésekor szükség van arra, hogy a
gyakorlatban kipróbáljuk, és a tapasztalatok alapján korrigáljuk az esetleges
hibákat.
A teszt kipróbálásán túl
szükséges a végleges, tartós használatra szánt tesztek „bemérésére", különböző
paramétereinek megállapítására. Ennek egy sajátos formája a tesztek standardizálása, melynek során
azt vizsgáljuk meg, hogy a tesztelni szándékozott személyek teljes köre (a teljes
populáció) milyen teljesítményeket ért el a teszten.
A standardizáláshoz
országos reprezentatív mintát kell választani. (Változatonként elegendő: 300
körüli tanuló.) A megfelelő módon kiválasztott tanulók megoldják a teszteket,
majd eredményeik alapján kiszámítjuk a tesztek összpontszámának országos
átlagát. Hasonlóképpen minden egyes itemre kiszámítjuk, hogy a tanulók hány
százaléka oldotta meg helyesen.
A standardizálás lehetőséget adhat a tanulók
osztályozásának országos egységesítésére.