4. feladat
4. Nem pedagógus dolgozók
teljesítményértékelése
Az iskolákban, óvodákban folyó
pedagógiai munkát a háttérből, szinte „láthatatlanul" segítik a nem pedagógus
dolgozók. Úgy végzik feladataikat, hogy közben betartják a munkavédelmi és
balesetvédelmi előírásokat. Munkájuk célja az intézményi munka hátterének
eredményes biztosítása.
A közös siker elérése érdekében a
teljesítményértékelés célja:
- az önértékelés, önfejlesztés segítése,
- konkrét visszajelzés a teljesítményükről,
- megerősítés, bátorítás, motiválás,
- a nem pedagógusi munka hatékonyabbá tételének ösztönzése,
- a fejlesztési területek meghatározása,
- a jutalmazásban az esélyegyenlőség biztosítása.
A teljesítményértékelésnek a nem
pedagógusok által elfogadott szabályzat, értékelési normarendszer alapján kell
történnie. Személyre szólóan, adott munkakörre vonatkozik, minden tevékenységre
kiterjedő. Hasonlóan a pedagógus teljesítményértékeléshez célszerű, ha része az
önértékelés is. Az értékelés során biztosítani kell a folytonosságot, a
kiszámíthatóságot. Amennyire lehet, legyen tényeken alapuló, objektív.
A teljesítményértékelés eredménye
lehet a nem pedagógus dolgozók és a vezetés közötti kommunikáció, véleménycsere
folyamatossá válása. Segítségével a problémás területek beazonosítása, a
fejlődés irányainak kijelölése megvalósítható. A teljesítmény változása követhetővé
válik.
Az értékelési rendszer
jóváhagyása a nem pedagógus dolgozókkal történő megbeszélés és elfogadás után
történhet. Az egyénre vonatkozó minden adat bizalmasan kezelendő, de a dolgozó
számára valamennyi rá vonatkozó adatnak hozzáférhetőnek kell lenni.
Az értékelhető nem pedagógus dolgozók köre (a teljesség
igénye nélkül): iskolatitkár, gazdasági ügyintéző, karbantartó, udvaros, portás,
rendszergazda stb.
Az értékelés alapja a munkaköri leírásban megfogalmazott feladatok, a
dolgozói önértékelés, illetve a vezetői ellenőrzések tapasztalatai. Az
értékelés területei lehetnek:
- személyes tulajdonságok,
- szakmai feladatok ellátása,
- együttműködés, kollegialitás, munkafegyelem,
- egyéb, a munkakörhöz kapcsolódó speciális feladatok.
Az értékelés területeit, és az értékelő lapok szempontjait minden
intézménynek a saját dolgozóira kell szabnia a munkaköri leírások alapján.
Az értékelés folyamatának meghatározásakor ügyelni kell arra, hogy a nem
pedagógus dolgozók értékelése nem biztos, hogy tanévhez kötött, vagyis nem
szeptembertől júniusig tart, hiszen nyáron, az ügyeleti napokon is láthatnak el
feladatot. Gondoljunk csak arra, hogy a portás nyáron is kinyitja az iskolát; a
kézbesítő hordja a leveleket; a karbantartó olyan szereléseket,
karbantartásokat végez, melyeket a tanév során nem tud megtenni...stb. Vagyis az
értékelésnek erre az időszakra is ki kell terjednie. Célszerű lehet
augusztustól augusztusig értékelni, vagy naptári évben meghatározni az
értékelés időtartamát.
Az értékelés gyakoriságát, azaz, hogy mennyi idő alatt kell végigérni
valamennyi nem pedagógus dolgozó értékelésén, célszerű a pedagógusok
teljesítményértékeléséhez igazítani.
A nem pedagógus dolgozók teljesítményértékelését
a munkaköri leírásban rögzített vezető végzi.
Az értékelés folyamata több
részből állhat, hasonlóan a pedagógusok értékeléséhez:
1. szakasz: Az intézményvezető kiválasztja az értékelésre kerülő
nem pedagógus dolgozók körét. Megbeszélés keretében az értékelésre kerülő
dolgozóval ismertetik az értékelés célját, az értékelés területeit, az értékelő
vezető személyét. A megbeszélés alkalmával pontosítják a munkaköri leírás
alapján az értékelési dokumentumokat, és megtervezik az értékelés folyamatát.
2. szakasz: Az elvégzett feladatok, munkák végrehajtásának
ellenőrzése, értékelése, dokumentálása: feljegyzések készítésével. Az
ellenőrzés lehet:
- folyamatos,
- azonnali,
- időponthoz kötött: napi, heti, havi,
- időszaki: őszi, téli, tavaszi, nyári szünetek,
- tanév kezdete előtti,
- tanév befejezése utáni.
Az ellenőrzést a munkaköri
leírásban megjelölt vezető(k) végzi(k). Az ellenőrzésről Feljegyzés készül,
mely tartalmazza:
- az értékelt nevét,
- munkakörét,
- az ellenőrzés dátumát,
- az ellenőrzött feladat meghatározását,
- az ellenőrzés tapasztalatait.
Minden ellenőrzést megbeszélés
követ, az ellenőrzést követő rövid határidőn belül, pl.: két munkanapon belül.
3. szakasz: Az ellenőrzési dokumentumok áttekintése:
Feljegyzési lapok.
A nem pedagógus dolgozó
teljesítményértékeléséhez használt értékelő és önértékelő lap kitöltése
egyrészt az értékelt, másrészt az értékelő részéről. A teljesítményértékelő beszélgetés előtt egy héttel az értékelt
elolvashatja az értékelők véleményét, illetve az értékelők az értékelt nem
pedagógus dolgozó önértékelését. Így megismerhetik egymás értékítéleteit, és
felkészülhetnek az értékelő beszélgetésre.
Ezután sor kerül a munkaértékelő
interjú, majd egy Összesítő értékelés elkészítésére.
Az összes adat
birtokában az értékelt és az értékelők áttekintik, megvitatják, és közös véleményt
alakítanak ki:
- az egyéni célok megvalósulásáról;
- a Teljesítményértékelő/önértékelő lapokon, valamint a Feljegyzési lapokon született eredményekről, figyelve a jó, illetve a fejlesztendő területek tekintetében bekövetkezett változásokra;
- megegyeznek az új egyéni célokról, és megfogalmazzák azokat.
- meghatározzák a fejlesztésre szoruló területekkel kapcsolatos tennivalókat.
Mindezeket
rögzítik egy Összesítő értékelésen, melyet mind az értékelt nem pedagógus dolgozó,
mind az értékelt vezetők aláírnak.
Az értékeléshez
használható dokumentumok:
- Feljegyzési lapok: az ellenőrzött és elvégzett munkáról,
- Teljesítményértékelő/önértékelő lap,
- Összesítő értékelés.
Az adatok bizalmas és biztonságos
kezelésére külön gondot kell fordítani, pontosan szabályozni kell:
- az értékelés dokumentumainak elhelyezését,
- a biztonságos tárolást,
- az értékelés dokumentumaihoz való hozzáférést: ki férhet hozzá az anyagokhoz,
- a selejtezés időpontját: meddig kell megőrizni azokat, mi történik akkor, ha a dolgozó elhagyja az intézményt,
- az adatok felhasználhatóságát: mire lehet, és mire nem lehet használni az adatokat, információkat.
Az
értékelések alkalmával (hasonlóan a pedagógus teljesítményértékeléshez) meg
kell határozni az értékelés módját: skálával vagy kategóriák állításával
értékeljük a szempontokat:
Példa
skála használatára: Takarító értékelésénél
5 = kiváló/átlagon felüli
4 = maradéktalanul jó, de
nem rendkívüli
3 = közepes/nem rossz, de
lehetne jobb
2 = gyenge, de nem
teljesen elfogadhatatlan
1 = nagyon gyenge,
elfogadhatatlan.
Folyosók, lépcsők tisztán tartása. |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
Példa
kategóriák használatára: Kézbesítő értékelésénél
Más intézményekbe levelek, kisebb küldemények kézbesítése.
példaértékű |
jó |
megfelelő |
nem megfelelő |