2.1. Nyelvelsajátítási elméletek
Az anyanyelv definíciója nem is egyszerű. Szépe (2001) szerint az a nyelv, amelyet elsőként birtokol a gyermek. Az a nyelv, amellyel a beszélő azonosul, és amellyel a beszélőt anyanyelvi beszélőként azonosítják, a legjobban ismert és a legtöbbet használt nyelv (Skutnabb-Kangas, 1984). Lőrincz (2007) szerint az anyanyelv az a nyelv, amelyet már az édesanya méhében hall, majd az édesanyjától tanul csecsemő korától kezdve egy egyén, bonyolult agyi folyamatok eredményeként. Ezen a nyelven kommunikál - tanul, fejezi ki magát - a legtökéletesebben az egyén, bármilyen nemzetiségű is legyen. Erre épül mindennemű kommunikáció, az idegen nyelvek tanulása is. Mindig kivételes helyet foglal el egy személy életében, a legintimebb érzelmeit őrzi, ezen álmodik, számol stb., a „lelke mélyén van elraktározva", és ez jut eszébe, ezen a nyelven szólal meg, ha álmából felriad. Minden embernek van anyanyelve, bármilyen nemzetiségű is legyen. Az anyanyelv nemcsak kommunikációs eszköz, hanem sajátos szemlélet, sajátos logika is (Szegedy, 1980). Az anyanyelv "az etnikum egyéniségének lényegi meghatározója"(Gáll, 1983). Megőrzi tapasztalatait, biztosítja folytonosságát és hagyományközösségét (Görömbei, www.mta.hu).
Pszicholingvisztikai értelmezése szerint az anyanyelv „gyermekkorban
elsajátított kommunikációs eszköz, amely a nyelv hangzó változatának, a
beszédnek a produkcióját és feldolgozását, vagyis mások hangos
közlésének észlelését és megértését jelenti" (Gósy, 1999:241).
Már az ókorban is foglalkoztatta a filozófusokat, hogy miként is
sajátítják el a gyermekek anyanyelvüket, hogy az velük született-e,
vagy növekedésük során sajátítják-e el.
Mai ismereteink szerint elmondhatjuk, hogy a nyelv tanulásának
lehetősége velünk született tulajdonság, míg a nyelvi képességet - hogy
szabályok szisztémája alapján egy véges szókincsból mindig új
mondatokat tudunk generálni -, azt meg kell tanulnunk, a nyelvi
környezettől függően dől majd el, hogy milyen nyelvet fogunk
elsajátítani (Herrmann-Fiebach, 2007:60).
A következő csoportokba oszthatjuk az anyanyelv elsajátítására
vonatkozó elméleteket annak alapján, hogy azok a tanulás, illetve a
vele születettség elvét képviselik-e. Chomsky (1988) szerint a
nativista (innáta) elmélet alapján a gyermek nem tabula rasa,
lehetetlen, hogy csak tapasztalati úton szerzi meg ismereteit; az csak
feléleszti azokat, kibontakoztatja őket. Genetikailag kódolt nyelvi
képességekről beszélünk, tehát léteznek már az univerzális alapok,
amelyekre az adott nyelv jellegzetességei ráépülnek. A
nyelvelsajátítási eszköz, a LAD (Language Acquisition Device)
segítségével, amely eljárásokat és információkat tartalmaz, történik az
anyanyelv birtokba vétele. A LAD arra van beprogramozva, hogy azokat az
univerzális szabályokat ismerje fel, amelyek mindegyik nyelv alapját
képezik.
A tanuláselméletek képviselői hangsúlyozzák, hogy nincs nyelvspecifikus
agyi modul, a produktivitás korlátozott, és nagy mennyiségű tapasztalat
leszűrése után lesz képes a gyermek általánosításokra az elemenkénti
tanulást követően (www.logotanszek.barczi.hu). Központi szerepet
játszik az utánzás kérdése, amelyről Bandura (1986) állítja, hogy a
gyermek utánzása során az adott kijelentés általános alapelveit
elvonatkoztatja a hallott mondatból, először absztrahál, majd
általánosít.
Az interakcionalista nézőpont képviselői szerint az öröklés és a
környezet egyaránt fontos szerepet játszanak a gyermeki
nyelvelsajátítás folyamatában. Bruner (1990) hangsúlyozza, hogy a
kulturálisan meghatározott események, amelyek keretében a gyermek
elsajátítja a nyelvet (pl.: kukucskálós játékok, séta), egy
nyelvelsajátítást elősegítő rendszert alkotnak LASS (Language
Acquisition Support System), amely kiegészíti a Chomsky által említett
LAD-ot. Tomasello (2003) szerint két fontos aspektusa van a szótanulási
folyamatnak: az egyik aspektus az a strukturált szociális környezet,
amelybe a gyerek beleszületik, míg a másik a gyerek szociális-kognitív
kapacitása ebben a környezetben. A szerző a kulturális környezet alatt
a mindennapi rutint és szokásokat érti, amelyekben a gyerek a szüleivel
közösen vesz részt (pl. etetés, fürdetés), és ezek a visszatérő és
szinte azonos módon zajló események lehetőséget adnak arra, hogy a
gyermek az anyanyelvét elsajátítsa.
Gósy (1999) a következő 7 elméletet említi meg:
- genetikailag kódolt nyelvi képesség, a gyermek nem tabula rasa, lehetetlen, hogy csak tapasztalati úton szerzi meg ismereteit, az csak feléleszti azokat, kibontakoztatja őket.
- tanuláselméleti megközelítés, amely szerint az anyanyelv elsajátítása felnőttektől kapott megerősítéseken alapszik, a környezet hatására sajátítják el a nyelvet.
- kognitív: a nyelvelsajátítás adatokból kiinduló szabályalkotás, azaz a gyermek, mintegy konstruálja a nyelvet.
- interakcionalista: a gyermek a nyelvet mások segítségével sajátítja el, nagyon fontos szerepet játszik a környezet. A szülő nem szavakat, beszédet tanít, hanem interakciót tart fenn a gyermekekkel.
- konnekcionizmus: bizonyos, a működésért felelős egységet tételez fel, hogy szabályok veleszületett tudása nélkül is el lehet sajátítani a nyelvtaninputot. Újabb kutatások szerint nem szükséges a veleszületett grammatikai modul feltételezése, sőt nem érdemes különválasztani a szintaktikai és szemantikai fejlődést sem.
- az emergentizmus megszünteti a dilemmát, miszerint tanulás, vagy inkább innáta úton sajátítják el a gyermekek a nyelvet, elméleti keretet fogalmaz a biológiai és környezeti összefüggések számára. A súlypontot az a kérdés jelenti, hogy a nyelvelsajátítás egyes tényezői mely időkerethez kapcsolhatók (MacWhinney, 2002).
- versengési elméletben a gyerek feladata a nyelvelsajátítás során az, hogy megtanulja közvetlenül leképezni a nyelvi formákat alapvető kommunikatív funkciójukra. Ezek a leképezések változnak annak alapján, hogy milyen jelzőmozzanataik elérhetősége és megbízhatósága. Az új kommunikatív funkciók kifejezésére versengés zajlik a formák között. A feldolgozó rendszer a különböző lehetőségek közül választ a jel relatív erőssége alapján. A nyelvi jel a funkció és a forma között teremt kapcsolatot, ahol a verseny színhelyei az arénák.
A következő táblázat a nyelvelsajátítási teóriák közül a
legjelentősebbeket elemzi tartalmuk, a nyelvi szintek megjelenése,
érveléseik és a szociális környezet jelentősége alapján (Leist-Villis,
2004:82):
|
Behaviorizmus (Burrhus F. Skinner) |
Nativizmus (Noam Chomsky |
Interakcionizmus (Jerome Bruner)
|
Fejlődéselmélet (Jean Piaget)
|
Nyelvi szintek
|
Grammatika, szemantika, pragmatika |
grammatika
|
(Grammatika), szemantika, pragmatika / kommunikáció |
Szemantika, pragmatika / kommunikáció
|
tartalma
|
A gyermek spontán, imitált hangjai a megerősítés által a környezet nyelvének normáihoz igazodnak.
|
A gyermek a vele született LAD segítségével primer nyelvi adatokból konstruálja anyanyelvének szabályait.
|
A nyelv a beszéd előtti kommunikáció folytatásaként szociális interakció keretében kerül elsajátításra. LASS irányítja a folyamatot.
|
A nyelvelsajátítás konkrét tapasztalatokon alapszik. Az érési folyamatokkal kölcsönhatásban a szociális és tárgyi környezettel való mély ismerkedés során zajlik le. |
érvelések
|
A nyelv viselkedés, amely ugyanazoknak a reakciómechanizmusoknak rendelhető alá, mint a nem nyelvi viselkedés, azaz a környezet általi determinációnak.
|
A nyelvelsajátítás szabályelsajátítás. A nyelv kreatív, a nyelvtan komplex, a gyermek kognitíve még nem elég fejlett. A nyelvet a genetikai diszpozícióra építve sajátítja el. |
A LAD önmagában még nem elégséges feltétele nyelvelsajátításnak. Akkor működhet, ha nyelv és interakció megfelelően strukturált módon kapcsolatba kerülnek vele.
|
A nyelv és a kommunikációs kompetencia fejlődésének feltételei olyan kognitív képességek, mint szimbólumfunkció, perspektívaváltás, tárgyállandóság
|
A szociális környezet jelentősége
|
A szociális környezet a nyelvi példaképet szolgáltatja és a gyermek nyelvét képzi a megerősítésen keresztül.
|
A szociális környezet a nyelvi inputot szolgáltatja és beszédalkalmakat kínál.
|
A szociális környezetben közös tevékenységek és interakciók zajlanak.
|
A szociális környezet adja a szociális és tárgyi kereteit a gyermek kognitív és nyelvi fejlődésének.
|
A gyermeknyelv kutatásának változását mutatja összefoglalásként az alábbi táblázat (Pléh, 2006:753), amely egyben jól szemlélteti az innáta kontra környezet két egyértelműen dominánsnak nevezhető tényező szerepének eltolódását egyik, majd másik irányba, végül a két tényező egymással szembeni kiegyensúlyozottságát, egymásrautaltságát a gyermeki fejlődés menetében:
korszak |
szakasz |
Gyermek szerepe |
Környezet szerepe |
19. század vége |
Klasszikus felfogás |
Aktív munka, született nyelvalkotás |
Csekély formáló erő |
20. század közepe |
Behaviorizmus |
passzív |
szokásrendező |
1960-as évek |
Chomsky |
Aktív, biológiai építkezés |
jelentéktelen |
1980-as évek |
Kognitív elméletek |
Aktív, megismerés alapú |
Kategóriák alapját adja |
20. század vége |
Szociális elméletek |
Társas világban építkező |
Tanító környezet |