2.4. Anyanyelvi beszédelsajátítás előfeltételei

iDevice ikon Olvasnivaló
2.4. Anyanyelvi beszédelsajátítás előfeltételei

A beszédelsajátítás folyamatában a gyermek szakaszos fejlődés során sajátítja el annak a nyelvtannak a szabályrendszerét, amelynek hatásai őt érik. „A gyermeknyelv nem a felnőttek nyelvének egy kevésbé tökéletes formája, hanem egy olyan rendszer, amely előre meghatározható stádiumokon keresztül fejlődve mindinkább megközelíti a felnőttek beszédét" (Göncz, 2004:25).

Ellis (1995) hangsúlyozta, hogy amíg a nyelvelsajátítás szintjei egyetemesek, a nyelvi elemek elsajátításának sorrendje egyéni és csoportos eltéréseket mutat fel, addig az elsajátítás tempója egyéni módon jelentkezik.

Mi minden szükséges a nyelvelsajátításhoz?
  • Perceptuális készségek
  • Figyelem, tekintet
  • Tudatelmélet
  • Statisztikai mechanizmusok
  • Emberi környezet beszéddel a születéstől kezdve
  • Szociális, pragmatikai és kognitív képességek (Babarczy, 2005)

 

 

Grimm (1999:23) a következő képességek meglétét feltételezi, mint a nyelvelsajátítás előfeltételeit:


                                   Az észlelés és kognícó általános képességei

 

                                              A nyelvelsajátítás előképességei

A szociális kogníció nyelvreleváns operációi

Az észlelés nyelvreleváns operációi

A kogníció nyelvreleváns operációi

Odafigyelés a hangra és az arcra

 

Nyelvi kontrasztok differenciálása

 

tárgykategorizálás

 

 

 

Szociális imitáció

 

imitáció

 

Anyanyelv preferálása

 

Prozódiai jellegzetességek alkalmazása

 

Konvencionalizált gesztusok

 

Referenciális gesztusok

 

gesztusok

Anya hangjának preferálása, „baby-talk”

Nyelvi emlékezet

                                                     Első szavak


2.4.1. Beszédközpontok, - feldolgozás az agyban


„Normális beszédtanulás csak a saját hang hallása által elképzelhető. A belső tükrözés és a hangjelekkel történő asszociáció a bal temporális lebeny Wernicke-féle szenzoros beszédközpontjában történik. Itt születik meg az absztrakció és asszociáció révén a fogalom, mely az emberi gondolkodás alapját képezi. A beszéd végrehajtó, mozgató központja a Broca-féle mozgató beszédközpont. Ez a terület tartalmazza a szóképek kimondásának motorikus programját. A beszéd perifériás mechanizmusa főleg a hangszalagok működését jelenti, de a gégefő, garat, száj, nyelv, és orrüreg valamint az orgánum lévén még a homloküreg is részt vesz a mechanizmusban" (Fehér-Mészáros, 2000: 56). „A beszédpercepció idegi mechanizmusa alapvetően hallási funkció ezért ép hallóanalizátor szükségeltetik hozzá. A nyelv percepciós, feldolgozó és a produkciós központjai és a nyelvi folyamatokban részt vevő kognitív rendszerek multiplex neuronhálózatokban állnak egymással kapcsolatban" (Márkus, 2006). A lenti képen megtalálhatók a Broca, a motorikus nyelvi centrum, valamint a Wenicke-féle, szenzoros nyelvi központ, de látható a primer halló centrum (primäres Hörzentrum) és a primer látómező (primäres Sehfeld) is.

A nyelv értéséért elsősorban a talamusz az előagyban és a kisagy (cerebellum) fontosak. A talamusz a környezetből érkező szenzoros ingereket fogadja (Herrmann-Fiebach, 2007).



Friderici (2002) neurokognitív modellje az akusztikus nyelvfeldolgozásról tartalmazza a feltételezett nyelvfeldolgozási folyamatokat az adott agyi területeken:



A fonémák identifikációja, a fenti modell alapján, a szekunder hallókéregben zajlik, amit a szóforma azonosítása követ a temporális lebenyben, majd ugyanitt a szófajok beazonosítása történik, ezután aktivizálódik a mentális lexikonunk a közép-poszteriorális temporális lebenyben, amit az adott szó integrációja követ a temporális lebenyben, végül az egész folyamatot reanalizáljuk, ellenőrizzük. A beszéd központi vezérlését a beszédközpontok végzik. Ezek a központok az emberek többségénél a bal agyféltekében helyezkednek el, és szoros kapcsolatban vannak a kezességgel. Ezt a jelenséget nevezik a beszéd agykérgi lokalizációjának. Ez viszont a lateralizáció folyamatának eredménye. A beszédlateralizáció a beszédközpontok kialakulásának folyamata, az agyfélteke szakosodása a beszéd vezérlésére, ami gyermekkorban játszódik le. A beszédfunkciók dinamikus elmélete szerint az összetett lelki folyamatok nem köthetők az agykéreg pontosan körülhatárolt részeihez, mert egész kortiális zónák együttesétől függnek, és irányításukhoz összehangolt működésre van szükség (Crystal,1991:260, Göncz, 2004).