III. 1. A kompetencia szó jelentése
A kompetencia szó a latin competentia szóból származik, jelentése illetékesség.
A mai köznyelvben a kompetencia szónak kettős jelentése van: 1) illetékesség, hatáskör, jogosultság; 2) szakértelem, hozzáértés, alkalmasság. Az inkompetencia a következőket jelenti: 1) illetéktelenség, hatáskör nélküliség, jogosulatlanság (az illetékesség, a hatáskör, a jogosultság hiánya); 2) szakszerűtlenség, alkalmatlanság (szakmai hozzá nem értés).
A kompetencia fogalom egyes emberre vonatkoztatott minősége, minősítése a kompetens, inkompetens szavakban nyer értelmet. A kompetens szó jelentése: 1) illetékes, jogosult, feljogosított; 2) szakmailag hozzáértő, alkalmas. Az inkompetens szó jelentése: 1) illetéktelen, jogosulatlan; 2) szakmailag nem hozzáértő, járatlan.
Amint arra Nagy József felhívja a figyelmet, a „munkamegosztással sok ezer
speciális kompetencia: hivatás, szakma, foglalkozás, tevékenységi kör (sport,
hobbi stb.) önállósult. Például az autóvezetés, a főzés a személyes kompetencia
része, az önkiszolgálás eszköze. A buszsofőr, a szakács szakképzettsége
speciális kompetencia. A szociális kommunikáció, a gyereknevelés az egyén
szociális kompetenciájának összetevője, a színész, a pedagógus, hivatásos
„szociális kommunikátor”, illetve nevelő. A fogalmazás, a gondolkodás a
kognitív kompetencia képessége, az írói, a kutatói hivatás speciális
kompetencia. Az általános kompetenciák (a személyes, a szociális és a kognitív)
mindazoknak a pszichikus komponenseknek a készletei, amelyek az egyes emberek
mindennapi egyéni és szociális létéhez szükségesek. Ezzel szemben az egyes
emberek általában csak néhány speciális kompetenciát sajátítanak el. A
speciális kompetenciák sajátos motívumok és tudás (speciális képességek,
szokások, készségek és ismeretek) rendszerei. A speciális kompetencia
funkciója, hogy az ember saját és mások érdekében valamilyen állapotváltozást,
produktumot hozzon létre. Valamennyi speciális kompetencia sajátos
produktumainak első példányai tág értelemben vett alkotás eredményei,
ennélfogva valamennyi speciális kompetenciának a tág értelmében vett
alkotóképesség az általános alapja.”
Nagy József: Nevelési kézikönyv személyiségfejlesztő
pedagógiai programok készítéséhez. Mozaik Oktatási stúdió. Szeged. 1996. 206.
o.
A kompetencia nem szinonimája a képességnek (skill),
hanem képesség (ability) komplex feladatok adott kontextusban
történő sikeres megoldására. A fogalom magában foglalja az ismeretek
mobilizálását, a kognitív és gyakorlati képességeket, a szociális
és magatartási komponenseket és attitűdöket, az érzelmeket
és az értékeket egyaránt.
Kulcskompetenciák kategóriái (DeSeCo – program szerint)
autonóm cselekvéssel | eszközök interaktív használatával | szociálisan heterogén környezetben való működéssel |
kapcsolatos kompetenciák | ||
saját (élet)tervek, személyes elképzelések kialakítása, önálló vezetés;
jogok, szükségletek, érdekek érvényesítése, védelme
|
ismeretek, információk interaktív használata;
technológia interaktív használata; nyelv, szimbólumok, szövegek interaktív kezelése
|
másokkal való kapcsolatépítés;
csoportmunkában való együttműködés; konfliktuskezelés és megoldás
|
V.ö.: http://www.oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.pdf