3.3 Figyeljünk oda a hasonló szavakra és szerkezetekre!

A Meixner-féle diszlexia-prevenciós olvasástanítási módszerben az egyik legfontosabb elv a homogén gátlás kerülése (Meixner, 1993). A homogén gátlás fogalma alatt azt értjük, hogy a hasonló elemek egyidejű megtanulása megjegyzési nehézséghez vezet (Ranschburg, 1939). Amikor a magyar diszlexiásokat írni-olvasni tanítják, gondoskodnak róla, hogy a hasonló betűk(pl.:b-d-p) tanítása között elegendő idő teljen el. Először külön gyakorolják a hasonló betűket és csak akkor helyezik egymás mellék őket, ha külön-külön már biztonságosan mennek. Ezután pedig sok időt szánnak arra, hogy gyakorolják a hasonló betűk és szavak megkülönböztetését (Meixner, 1993).
A homogén gátlás kerülése az idegennyelven is ajánlott az új szavak és nyelvtani szerkezetek tanításakor is. A diszlexiás tanulók gyakran összekeverik a hasonló jelentésű, helyesírású vagy kiejtésű szavakat, tehát például ruhadarabok tanításakor nem tanácsos a „shirt" (ing) és „skirt" (szoknya) szavakat közvetlenül egymás után tanítani. Szintén kerülendő szótanuláskor a betűrendes szólisták alkalmazása, mivel így sok hasonló szó kerülhet egymás alá, és ez nagyon zavaró lehet a diszlexiások számára. Sokszor gondot jelenthetnek a látszólag ellentétes jelentésű, bár kapcsolódó szavak, mint például az „earn - spend" (pénzt keresni - költeni) vagy „cheap - expensive" (olcsó - drága). Ezek szétválasztására és gyakorlására nem árt külön időt szentelni. Ami a nyelvtani szerkezeteket illeti, jó ötlet a hasonló szerkezeteket, mint például az egyszerű és folyamatos jelen, vagy a három feltételes mód, először minél alaposabban külön-külön kigyakoroltatni, és csak azután egymás mellé rakni őket, ha egyenként már jól mennek.