3.5 Lépésről lépésre haladás, részletes magyarázatok
Talán kevésbé jól körülhatárolható, de nagyon fontos eleme a diszlexiások nyelvtanításának a jól strukturált, fokozatos haladás, gyakori ismétlésekkel, visszacsatolásokkal és részletes magyarázatokkal dúsítva. Manapság, a kommunikatív nyelvtanítás korában gyakran háttérbe szorulnak a részletes nyelvtani, vagy mondatszerkezeti magyarázatok, amelyre viszont nagy szüksége lenne a diszlexiás nyelvtanulóknak, mivel ők nehezebben tudják minták, szövegek alapján kikövetkeztetni a szabályszerűségeket (Schneider és Crombie, 2003). A magyar nyelvű nyelvtani magyarázatok is nagy segítségükre tudnak lenni, bár ezek is egyre inkább kimennek a divatból. Természetesen nyelvtani magyarázat alatt nemcsak nyelvtani szabályok felsorolását és magolását értjük, ugyanis itt is igaz az, hogy a diszlexiásoknak sokszor gondjuk van a nyelvtani fogalmak megértésével [lásd 3.1/b]. Sokkal hasznosabb, ha például tankönyvi olvasmányoknál vagy hallott szövegértési anyagoknál rendszeresen felhívjuk a diákok figyelmét olyan nyelvtani és mondatszerkezetre, amelyeket már vettünk, még akkor is, ha nem az adott anyagrész fő témája. Ezek a rendszeres, kontextushoz kötött ismétlések sokat tudnak segíteni a diákoknak a szerkezetek fokozatos, egyre mélyebb elsajátításában, majd önálló alkalmazásában. Ami a lépésről lépésre haladást illeti, jó példa erre a feladatgyűjtemény 1/a feladata. Itt látható, hogy amit mi tanár fejjel könnyen áthidalható, kikövetkeztethető lépésnek gondolunk, az a számára sokszor nem az. Ezen kívül gyakran megfigyelhető, hogy az olvasmányok és egyéb anyagrészek elején nagyon kevés a tankönyvekben a bevezető feladat, amely bemutatná a témát, illetve megtanítaná az új szavakat. Ezeket mindenképpen próbáljuk pótolni, hogy könnyebb legyen a diszlexiás tanulóknak az anyagrész elsajátítása!