3.4 Használjunk memóriamankókat!

A memóriamankók hatalmas segítséget jelenthetnek a diszlexiás nyelvtanulóknak. Mind a szótanulásban, a nyelvtan, vagy akár a kiejtés tanításakor is jól jöhetnek (Schneider és Crombie, 2003). Ezek a technikák életmentőek lehetnek a diszlexiásoknak gyenge rövidtávú és munkamemórájuk miatt. A memóriamankók egyik fajtája az ún. kulcsszavak. A kulcsszavak a tanuló aktív szókincséhez tartozó szavak (akár az idegennyelven, akár az anyanyelven), és segíthetik a kiejtés, a helyesírás, a szavak vagy a nyelvtani szerkezetek előhívását is. Íme néhány példa:
  • desk (pad) - deszka: a pad deszkából van, ez segít a kiejtés és a jelentés rögzítésében is.
  • uncle (nagybácsi) - Uncle Ben's: itt felhívhatjuk a tanulók figyelmét arra, hogy az uncle Ben's üvegen férfi figura szerepel, tehát az uncle a férfi rokon, nem a női.
  • suitable candidate (megfelelő jelölt): öltönyt (suit) hord, tehát megfelelő és kandidátusa van.
  • four-five (négy-öt): elég hasonlóak, könnyen felcserélhető, hogy melyik jön előbb. De ha úgy jegyezzük meg, hogy „Először forr a víz, utána fáj ha megéget." akkor talán így könnyebb.
Bár első látásra úgy tűnhet, hogy nehéz ilyen memóriamankókat kitalálni, de megnyugtatásul annyit tudunk mondani, hogy egyrészt csak a problémás szavaknál szükséges ilyen technikák alkalmazása, másrészt a diszlexiás diákok, miután ráéreznek a dologra, önállóan is nagyon kreatív és jópofa memóriamankókat tudnak kitalálni.